- Ordonanta 75/2001 rep. privind organizarea cazierului fiscal;
- HG 31/2003 cu modificari, normele de aplicare a OG 75/2001
In conformitate cu art. 2 din OG 75/2001 rep, :
(1) În cazierul fiscal se ţine evidenţa persoanelor fizice şi juridice, precum şi a asociaţilor, acţionarilor şi reprezentanţilor legali ai persoanelor juridice care au săvârşit fapte sancţionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum şi cele care privesc disciplina financiară, denumiţi în continuare contribuabili.
(2) În cazierul fiscal al persoanelor fizice şi juridice se înscriu şi:
a)atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilită prin decizie a organului fiscal competent rămasă definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau prin hotărâre judecătorească, după caz;
b) inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii.
NOTA:
1. Inactivitatea fiscala care se inscrie in cazierul fiscal nu este aceeasi cu suspendarea activitatii care se declara la ORC in temeiul legii 31/1990 rep. (pentru o perioada de max. 3 ani);
2. inactivitatea fiscala se inscrie in cazierul fiscal atunci cand contribuabilii:
a) nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal depistarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat faptul că nu funcţionează la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
DE RETINUT:
In cazul situatiei declararii de catre ANAF a inactivitatii fiscale a unei firme ( pentru ca nu a depus intr-un semestru nici o declarattie, inclusiv declaratiile pe zero):
inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice cat si al reprezentantilor legali ai personei fizice in speta al administratorilor.
CONSECINTELE INSCRIERII UNOR FAPTE IN CAZIERUL FISCAL
(1) Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie în următoarele situaţii:
a) la înfiinţarea societăţilor comerciale, a societăţilor cooperative şi a cooperativelor agricole, de către asociaţi, acţionari şi reprezentanţii legali desemnaţi;
b) la solicitarea înscrierii asociaţiilor şi fundaţiilor în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor de către asociaţii sau membrii fondatori ai acestora;
c) la autorizarea exercitării unei activităţi independente de către solicitanţi;
d) la cesiunea părţilor sociale sau a acţiunilor de către noii asociaţi sau acţionari;
e) la numirea de noi reprezentanţi legali, precum şi la cooptarea de noi asociaţi sau acţionari cu prilejul efectuării majorării de capital social de către noii reprezentanţi legali, asociaţi şi acţionari.
ADICA, daca avem inscrise fapte de aceasta natura in cazierul fiscal, mai pe scurt:
- nu vom mai putea fi administratori intr-o noua firma;
- nu vom mai putea sa ne infiintam nici macar PFA-uri;
- nu vom mai putea cesiona actiuni sau parti sociale (noi cei care avem inscrise fapte in cazierul fiscal);
- nu vom mai putea coopta in firma noi asociati sau actionari.
SCOATEREA DIN EVIDENTA A CAZIERULUI FISCAL
Conform art.7 din OG 75/2001 (1)Contribuabilii care au înscrise date în cazierul fiscal se scot din evidenţă dacă se află în următoarele situaţii:
a) faptele pe care le-au săvârşit nu mai sunt sancţionate de lege;
b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecătorească constatată prin hotărâre judecătorească;
c) nu au mai săvârşit fapte de natura celor prevăzute la art. 2 într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii definitive a actului prin care au fost sancţionate aceste fapte;
d)decesul, respectiv radierea contribuabilului.
(2) În cazul în care în cazierul fiscal al contribuabililor aflaţi în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi c) există şi alte menţiuni cu privire la alte fapte, se şterg numai menţiunile care impun scoaterea din evidenţă
DE ASEMENEA, ATENTIE SI LA ART.10 SI 11
10.(1) Contribuabilii care figureaza in evidenta cazierului fiscal pot cere rectificarea datelor inscrise, daca acestea nu corespund situatiei reale ori inregistrarea lor nu s-a facut cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Cererea de rectificare, insotita de acte doveditoare, se adreseaza unitatii fiscale care a emis certificatul de cazier fiscal.
(3) Organele fiscale vor comunica contribuabililor modul de solutionare a cererii de rectificare in termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia.
(4) Organele fiscale sunt obligate sa verifice sustinerile contribuabililor si, daca constata ca in cazierul fiscal s-a facut o inregistrare gresita, iau masuri de rectificare a datelor si comunica sau elibereaza un nou certificat de cazier fiscal in locul celui contestat.
(5) Certificatul de cazier fiscal eliberat in conditiile alin. (4) este scutit de taxa de timbru.
Art. 11.
(1) Contribuabilii carora li s-a respins cererea de rectificare pot introduce contestatie in termen de 30 de zile de la comunicare. Contestatia se poate introduce si in cazul in care eroarea inregistrarii in cazierul fiscal nu se datoreaza organelor fiscale.
(2) Contestatia se solutioneaza de catre tribunal, Sectia de contencios administrativ in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau sediul contribuabilii, fara procedura prealabila.
(3) Contestatia este scutita de taxa de timbru.
(4) Hotararea prin care se solutioneaza contestatia este definitiva si irevocabila.
(5) In caz de admitere a contestatiei instanta va trimite o copie de pe hotararea organului fiscal in vederea rectificarii cazierului fiscal.
~ final discuție ~