as avea si eu cateva intrebari daca imi permiteti. In cladirea in care locuiesc urmeaza sa se mute o persoana, de vreo 2 luni de zile tot isi renoveaza garsoniera printre care a schimbat o teava de evacuare (cum e normal ce e comun se plateste de toti cei care se afla pe coloana respectiva, oricum in mod normal o teava din polypropilena de 100mm cu lungimea de 4 m costa putin in jur de 27 RON).
Acum o luna de zile la cheltuielile afisate de administrator a aparut o suma de 90 RON pentru fiecare locatar datorita faptului ca sa schimbat teava respectiva. Eu si inca un locatar nu am platit suma respectiva si ca sa lamurim un pic lucrurile si sa vedem de unde a aparut valoarea de 450 RON (parter + 4 etaje = 5 garsoniere * 90 RON) am cerut o copie de pe factura care a fost prezentata administratorului.
Am facut cercetari si am aflat ca firma respectiva care a facut instalatia respectiva este din Bucuresti (adica au venit din Bucuresti pana la Cluj ca sa monteze o teava - INTERESANT; oricum pe baza codurilor CAEN specificate la firma respectiva ei se ocupa cu, comercializarea imbracamintelor si incaltamintelor). Dupa o cercetare mai amanuntita am aflat ca aceasta firma in luna Martie 2011 a fost inactiva respectiv pana in data de 20.06.2011 este tot inactiv si totusi in data de 07.06.2011 a facut factura respectiva (342 RON + 108 RON TVA = 450 RON).
Mie personal mi se pare un document fals. Am fost la administratorul asociatiei de locatari si i-am zis care e problema. Dansul a sunat persoana respectiva si i-a comunicat faptul ca sunt probleme cu factura si ar trebui sa aduca o noua factura. Cum adica o noua factura, pai asa poate sa aduca si 100 de facturi, de aceea tind sa cred ca si administratorul este amestecat in problema asta, pentru ca dealungul discutiei purtate d-l administrator tot incerca sa il scuze (pai sa mai intamplat asa ceva la firma unde lucreaza dansul ca au primit facturi de la firme inactive; poate de aceea a adus factura asta pentru ca el a avut o firma prin care comercializa imbracaminte second-hand - ceea ce nu este adevarat pentru ca am verificat in monitorul oficial toate firmele infiintate pe numele persoanei care urmeaza sa se mute in garsoniera respectiva).
Intrebarea mea este: ce e de facut? Sa predau facura la politie pentru ca este un act falsificat? Eventual la ANAF pentru ca o firma inactiva nu poate sa emita facturi? Ce ar trebui sa fac? Unele persoane mai curajoase mi-au recomandat sa ii dau in judecata si sa cer daune, dar mi se pare mult prea deplasat.
factura este falsa doar daca (i) mentioneaza servicii care nu au fost prestate in realitate (ii) mentioneaza datele de identificare ale unor persoane inexistente sau (iii) a fost modificata in materialitatea ei.
daca firma emitenta este inactiva atunci nu avea dreptul sa emita factura insa aceasta nu este falsa. Puteti sesiza GF sau ANAF ptr aceasta situatie deoarece emiterea unei facturi in stare de inactivitate este evaziune fiscala daca firma emitenta nu a inregistrat-o in evidenta contabila. de asemenea, asoc de prop nu o poate inregistra ca si cheltuieli, sumele acestea nefiind cheltuieli deductibile.
(i) mentioneaza servicii care nu au fost prestate (mi-e greu sa cred ca, un reprezentant al firmei din Bucuresti al carei activitate este comercializarea de imbracaminte si incaltaminte sa deplasat de la Bucuresti la Cluj [il costa vreo 200 RON biletul de tren] ca sa monteze o bucata de teava de 2-3m, exista destule firme in Cluj care sa execute astfel de lucrari; o bucata de teava de 4m costa sub 28 RON, sa zicem ca i-au mai trebuit inca 50-60 RON pentru alte materiale, dar sa fim seriosi sa coste 250 RON montarea unei tevi e cam deplasat; oricum pe factura scrie numai "Prestari servicii" nimic altceva, nu exista nici un Deviz estimativ sau Situatie de Lucrari, nimic).
(ii) datele persoanei mentionate ca si beneficiar sunt corecte, am facut verificari, dar totusi se vede ca a fost facut asa numai ca sa existe, adica mai mult ca sigur a fost completat de catre beneficiar.
Cineva ar putea sa zica dar de ce sa faca asa ceva: e simplu, cand a prezentat factura la d-l administrator sa bazat pe faptul ca acesta nu va face nici o verificare (d-l administrator asa mi-a zis "am fost acolo si chiar a schimbat teava respectiva"; bine dar trebuia sa verifice si daca factura e valabila, trebuia sa aiba suspiciuni mai ales ca firma are un nume chinezesc si este din Bucuresti), daca noi am fi platit toti partea noastra adica cei 90 RONi atunci proprietarul garsonierei ar fi primit in mana 360 RON numai asa ca a facut el o factura "falsa".
O intrebare: ati scris ca, "asoc de prop nu o poate inregistra ca si cheltuieli, sumele acestea nefiind cheltuieli deductibile", de ce, pentru ca firma respectiva este inactiva si astfel factura nu este vlabila?
O sa sesizez Garda Finanicara si ANAF in legatura cu aceasta problema, ei o sa verifice activitatea firmei si daca chiar a emis factura respectiva. Daca nu a emis factura atunci o sa il ia la rost pe proprietarul garsonierei pentru falsificare (chiar daca toate datele din factura sunt corecte tot fals se numeste, NU), dar noi tot o sa trebuiasca sa platim cei 90 RON pentru ca d-l administrator insista asupra acestuia, ce e de facut in aceasta situatie. Sa depun o reclamatie si impotriva administratorului? Unde se poate face acest lucru?
Asociatia, in afara de administrator, poate are si un presedinte, un comitet executiv sau un cenzor, conform legii. Acestia verifica necesitatea efectuarii lucrarilor si stabilesc cand si cum se efectuiaza lucrarea.
Factura poate fi doar pentru manopera sau poate fi atat paentru materiale cat si pentru manopera. Dar plata lucrarii se face pe baza de chitanta si/sau prin virament in contul executantului. Datele de pe factura trebuie sa fie aceleasi ca si cele de pe chitanta.
Sunt asociatii si cazuri cand o reparatie mica se face fara factura si chitanta, cu meseriasi cautati la urgenta, in cazul unei avarii... si nu este timp de deviz de lucrari, de sedinte, de situatii de lucrari s.a.m.d. Acestea se pot achita pe baza unui stat de plata intocmit rapid cu datele persoanei carea a muncit, cu retinerea impozitului ...
In cazul dv., vad ca sunteti nemultumit de mai multe aspecte:
- Pretul lucrarii poate fi corect pentru ca inlocuirea unei coloane de 2-3 metri necesita cumpararea unui asemenea material de la un magazin sau depozit ce nu livreaza la lungimea necesara ci mai mare. Apoi demontat conducta veche, spart ceva pereti, consum adezivi, coliere, garnituri, holsuruburi, burghiu, coturi, reductii, verificat..., eventual oprit-pornit apa..., refacut zidaria asa cum era inainte de interventie...
- Factura poate fi in neregula indiferent de suma scrisa pe ea si-aici puteti reclama la ANAF. Probleme va avea firma, reprezentantii firmei si nu conducerea asociatie. Cel care emite o factura falsa este vinovat. Asociatia nu are specialisti sa depisteze daca factura este sau nu falsa si mult mai important este daca s-a efectuat lucrarea la pretul negociat.
- Asociatia este o organizarie nonprofit, neplatitoare de profit, asa ca nu se pune problema daca o cheltuiala este sau nu deductibila. Asociatia nu deduce nimic ci repartizeaza costurile oricarei lucrari conform legii pe proprietari.
Incercati si discutati si cu ceilalti din conducerea asociatiei.
Din putina contabilitate pe care o stiu, o factura genereaza o obligatie de plata si nu inseamna ca s-a si facut plata. Domnul care a adus factura trebuia ca, pe langa factura, sa fi adus si un ordin de plata/chitanta/bon fiscal ca dovada ca acea factura s-a achitat. Nu imi dau seama cum ar putea un contabil sa poata scoate niste bani din asociatie doar pe baza unei facturi, fara a avea ca justificare si chitanta/ordinul de plata/etc cu care s-a platit acea factura.
d-l avocat a spus ca o factura de la o firma inactiva nu poate fi pusa la cheltuieli. Dupa executarea unei lucrari si primirea facturi (sau mai bine zis la semn contractului ) cum afli ca este inactiva ? Eu am incercat sa aflu daca o firma este inactiva si am dat de o lista (pusa la dispozitie de m. fin. ) de cca 200000 firme care nu ereau aranjate alfabetic si nici CIF crescator .M-am lasat pagubas si am pus-o la cheltuieli. Totusi cum afli ca o firma este inactiva ?#-o