avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 744 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Angajatorul refuza inscrierea in CM
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Angajatorul refuza inscrierea in CM

Ce se poate face in cazul in care agajatorul nu a operat in CM, incetarea raporturilor de munca cu un angajat? Stiu ca in conformitate cu prevederile Decretului 92/ 1976 este de datoria angajatorului sa faca acest lucru, insa raporturile de munca au incetat in conditii mai putin amiabile. Angajatul nu a primit nici un document doveditor al incetarii raporturilor de munca, iar CM este la ITM, fara a avea insa operata incetarea raporturilor de munca dintre cele doua parti.
Cel mai recent răspuns: Nicoleta Ilea , Consultant resurse umane 22:10, 15 August 2008
Va sfatuiesc sa va adresati mai intii ITM-ului care ii va solicita statele de plata pentru a face operatiunile in cartea de munca, in caz contrara il va amenda. Daca si asa nu se conformeaza urmeaza, potrivit art. 284 din Codul muncii sa va adresati instantei, putind dovedi raportul dv. de munca la acel angajator cu orice mijloc de proba admis de lege.
In cazul in care carnetul de munca este la ITM atunci aceasta institutie face inregistrarile in CM, in baza actelor trimise de angajator.
Trebuie sa insistati sa primiti decizia de incetare a contractului individual de munca cu care va duceti la ITM sa va luati carnetul de munca. Daca nu, faceti cum v-a sfatuit "top dan".
Nu conteaza daca incetarea contractului de munca s-a facut "amiabil" sau nu. Angajatorul este obligat sa faca actele legale.
Dupa cum vedeti, deja s-a sarit in ajutorul dvs., dar pentru a va putea fi mai de folos, este nevoie sa mai furnizati cateva detalii, pt. ca altfel apar prea multi “daca” .

Iata un exemplu :
Dvs. spuneti : “…CM este la ITM, fara a avea insa operata incetarea raporturilor de munca dintre cele doua parti.”
1. DACA organizatia la care a lucrat persoana in cauza este autorizata de ITM sa păstreze şi completeze carnetele de muncă, in acest caz angajatorului in cauza ii revin obligatiile:
- de a inscrie inregistrarea “ incetat activitatea”, cu indicarea temeiului legal si a datei emiterii dispozitiei de desfacere a contractului.
- de a prezenta carnetul de muncă al salariaului la ITM, la încetarea contractului individual de muncă al acestora, în vederea certificării înscrierilor efectuate.

2. DACA Organizatia la care a lucrat persoana in cauza NU este autorizata de ITM sa păstreze şi completeze carnetele de muncă atunci obligativitatea completarii inscrisurilor revine ITM, angajatorului revenindu-i obligaţia să depună la ITM actele privind executarea, suspendarea, modificarea şi încetarea contractelor individuale de muncă, în termen de 5 zile de la perfectarea acestora;

Un alt exemplu :
Dvs. spuneti : “…raporturile de munca au incetat in conditii mai putin amiabile.”

Asa cum v-au indicat si cei doi specialisti, indiferent de “atmosfera” in care au incetat raporturile de munca angajatorul are obligatia de a emite dispozitia de desfacere/incetare a CIM.
Insa, detaliile (lipsa) pot da un “tempo” diferit : DACA incetarea a survenit ca urmare a demisiei salariatului (care poate fi subsumata aceleiasi atmosfere “mai putin amiabile” ), atunci angajatorul poate sa emita dispozitia de incetare abia la sfarsitul termenului de preaviz la care are dreptul (cu exceptia cazului in care angajatorul nu si-a indeplinit obligatiile asumate prin CIM) perioada in care CIM continua sa isi produca toate efectele…si de aici… se ramifica din nou alte variante.

Asa ca…DACA ( :D ) mai aveti inca nevoie de sprijin, cateva detalii ar fi utile.
Daca angajatorul tine carnetele de munca atunci Inspectorul de Resurse Umane atestat de ITM trebuie sa faca inscrisurile.
Daca acestea se tin la ITM, atunci Inspectorul ITM trebuie sa opereze in carnetele de munca in conformitate cu documentele prezentate de angajator (contract individual de munca, acte aditionale, decizii).
Indiferent de atmosfera in care s-a incetat contratul individual de munca inscrisurile trebuiesc facute la zi si carnetul inmanat fostului salariat. Am auzit si varianta in care fostului salariat i se da o delegatie si acesta isi ridica singur de la ITM carnetul de munca (de prea multa lene a angajatorului / Inspectorului RU al societatii respective).
Se poate face o sesizare la ITM cu privire la necompletarea carnetului de munca.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Acte aditionale neinregistrate la itm iu8lia3 iu8lia3 Buna seara Va supun atentiei urmatoarea situatie, cu rugamintea de a-mi spune daca este legal ceea ce se intampla sau daca este cazul sa-mi fac griji. Lucrez ... (vezi toată discuția)
Cand tb sa-mi primesc actele de la fostul angajator? geani842003 geani842003 buna ziua! am o nelamurire....acum sunt in perioada de preaviz si mi-am predat telefonul de servici , insa eu nu stiu cand ar tb sa-mi primesc cartea de munca ... (vezi toată discuția)
Carte munca mihaelapintea mihaelapintea Am o mare nelamurire. Mi-am incetat CIM la o societate aflata in insolventa care mi-a eliberat pe langa, cartea de munca nevizata la ITM, o adeverinta in ... (vezi toată discuția)