Legea 393/2004 privind statutul aleslor locali modificata prevede:
Art. 41. - (1) Aleşii locali beneficiază de plata cursurilor de pregătire, formare şi perfecţionare profesională organizate de instituţii specializate, în decursul mandatului, conform hotărârii consiliului local sau judeţean.
(2) Aleşii locali au obligaţia de a participa la cel puţin un curs de pregătire în domeniul administraţiei publice locale, în decursul primului an de mandat.@
(3) Se exceptează de la prevederile alin. (2) aleşii locali care au deţinut anterior un alt mandat de consilier local, consilier judeţean, preşedinte al consiliului judeţean, primar sau au exercitat funcţia de prefect, au fost funcţionari publici, au deţinut un mandat de parlamentar sau au studii economice, juridice sau administrative.@
(4) Cursurile de pregătire vor fi organizate de instituţiile abilitate de lege.@
Art. 51. - Aleşii locali au îndatorirea de a-şi perfecţiona pregătirea în domeniul administraţiei publice locale, urmând cursurile de pregătire, formare şi perfecţionare organizate în acest scop de instituţiile abilitate.
Prin urmare, art.41 alin.3 va lamureste ca, un ales local care a detinut anterior inca un mandat nu mai are obligatia de a participa la cursuri de pregatire.
In afara de INA exista in tara Centrele Regionale de Formare Continua pentru Administratia Publica Locala cum sunt cele din Bucuresti, Sibiu, Timisoara. Pot fi si institutii de profil admnistratie locala din strainatate.
Cursul din strainatate nu prea e misiune oficiala decat in situatia spre ex. a unui schmb de experienta la sfarsitul caruia se elibereaza si diplome(atestate).Sau, daca respectivul ales local a avut si insarcinari oficiale din partea consiliului local. Dar cel care aproba deplasarea ar trebui sa fie consiliul local si atunci raspunderea este a acestei autoritati publice a admnistratiei locale.
Cat priveste raportul obligatoriu pe care un ales local trebuie sa il sustina in proxima sedinta cu privire la deplasarile efectuate, atentie, la art.44 !
Art.44
(1) În urma îndeplinirii unor misiuni oficiale, aleşii locali sunt obligaţi să prezinte, la prima şedinţă ordinară de consiliu, un raport privind deplasările efectuate. În cazul primarului, viceprimarului şi consilierilor locali, termenul maxim de depunere a raportului este de 30 de zile, iar în cazul consilierilor judeţeni este de 45 de zile de la data încheierii misiunii. (2) În cazul nerespectării prevederilor alin. (1), aleşii locali vor suporta cheltuielile deplasării.
Numai daca raportul e prezentat in termenul de la alin.1, i se deconteaza plata cheltuielilor de deplasare.