Da,situatia cu lipsa protectiei martorilor constituie o problema destul de mare...
O alta problema o constituie si lipsa de initiativa din partea justitiei in cazul infractiunilor cu violenta insa si legea romana este cam invechita.
Chestiunea cu tararea martorilor prin instante constituie si ea o problema deoarece nu este firesc ca un martor sa fie purtat pe drumuri de mai multe ori.
Cred ca la noi legea procesuala este facuta sa ii ajute pe unii...
Principala problema porneste de la lege in primul rand si de la folosirea unor mecanisme juridice invechite dar functionale datorita faptului ca adesea cauzele penale se amana din motive strict procedurale care ar putea fi anihilate daca s-ar ajunge la o folosire a unor proceduri rationale si adaptate prezentului...
O alta problema ar fi insa si aceea ca daca procesul s-ar termina intr-un singur termen dar ar dura 3 ore clientul ar plati f putin avocatul intrucat a fost doar un termen...
Romania nu e pregatita sa fie altfel...
Este o problema pe care am observat-o in mod deosebit in ultima vreme.
Clientul nu pune mare pret pe prestatia avocatului ci pe cate termene se scurg.Adica venirea la termene a avocatului justifica o plata mai mare decat o judecata intensa.
Poate ca in Romania asa trebuie sa fie.
Cu alte cuvinte,numai martor sa nu fi...
Cred ca singura problema care se pune in astfel de situatii este cea a necesitatii protectiei martorilor.
In acest sens este in vigoare Legea nr.682/2002 , care prevede in rezumat ,printre altele ca :
Martorul este persoana care are aceasta calitate , în accepţiunea art.78 cod procedură penală.
Acesta , prin declaraţiile sale furnizează informaţii şi date cu caracter determinant pentru aflarea adevărului în cauzele cu infracţiuni grave , persoană care nu are calitate procesuală , dar prin informaţiile pecare le furnizeaza contribuie la aflarea adevărului sau la prevenirea producerii unor prejudicii.
Martor poate fi si o persoana care este inculpată într-o altă cauză.
Starea de pericol in care acesta se poate gasi este situaţia în care se află categoriile de persoane incluse în noţiunea de martor , membrii familiilor lor , persoanele apropiate acestora , a cărui/caror viaţă , integritate corporală sau libertate (le) este ameninţată ca urmare a informaţiilor şi datelor furnizate sau pe care el/ele sunt de acord să le furnizeze si care ii pot pune in pericol.
Martorul protejat ,conform legii este martorul insusi , membrii familiei sale şi persoanele apropiate acestuia incluse în Programul de Protecţie;
Confom legii , membrii de familie ai martorului protejat sunt soţul sau soţia, părinţii , copii sai.
Persoana apropiată martorului protejat este persoana faţă de care martorul este legat prin puternice legături afective.
Infractiunea grava este infractiunea care face parte din una dintre urmatoarele categorii:
-infractiunile contra pacii si omenirii
-infractiunile contra sigurantei statului sau contra sigurantei nationale
- terorismul
- omorul
-omorul calificat
- omorul deosebit de grav
- infractiunile privind traficul de droguri si traficul de persoane
- spalarea banilor
- falsificarea de monede sau de alte valori
- infractiunile privitoare la nerespectarea regimului armelor si munitiilor infractiunile privitoare la regimul materialelor nucleare sau al altor materii radioactive
-infractiunile de coruptie
-infractiunile contra patrimoniului care au produs consecinte deosebit de grave
-Orice alta infractiune pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii al carei minim special este de cel putin 10 ani sau mai mare.
Prejudiciul deosebit , in acceptiunea legii , reprezintă paguba creată prin săvârşirea infracţiunii care depăşeşte echivalentul a 50.000 euro.
Oficiul Naţional pentru Protecţia Martorilor (O.N.P.M.), funcţionează la nivel de direcţie în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în subordinea Inspectoratului General al Poliţiei şi are atributii stabilite prin prevederile legii