As vrea sa supun atentiei dumneavostra urmatoarea situatie:
La o Asociatie de Proprietari, fostul Admin care a ocupat functia in perioada 2005-2007, a lasat o gaura in gestiune de cca. 500.000 lei(nu stiu exact la acea vreme cum s-a ajuns la aceasta suma, cert este faptul ca se face vorbire despre ea in Ord. procurorului). In anul 2007, in urma unei razvratiri a locatarilor, fostul Admin a fost dat afara din biroul sau de catre sectorist ( la cererea locatarilor, pentru evitarea unui scandal), ulterior fiind ales un nou administrator.In momentul in care noul Adm. a preluat atributiile de serviciu, acestuia nu i s-a predat arhiva ( liste, facturi, chitante, etc ) de catre vechiul Admin si nu a fost incheiat un P-V. S-a descoperit ca Asoc. avea datorii foarte mari la furnizori.
S-a facut o plangere penala impotriva fostului Admin, pentru delapidare. Luna trecuta a fost data Ordonanta pentru NUP, motivata fiind ca nu sunt dovezi. Fostul Admin s-a aparat si a dat declaratie prin care a precizat ca a fost "luat pe sus" din birou si ca a lasat acolo arhiva, geanta cu bani, chitantiere, facturi etc, iar ulterior scandalului nu i-a mai fost permis sa vina la birou si ca nu stie ca s-a intamplat cu actele si cu banii, acestea putand sa fie luate de oricine. In timpul cercetarii a fost solicitata si efectuata o expertiza contabila care a stabilit faptul ca s-a gasit un gol de mijloace in valoare de peste 200.000 lei si o diferenta de plata din ceea ce s-a incasat de la locatari si nu a fost platit la furnizori de cca. 11.000 lei, acestea fiind concluziile doar in baza actelor disponibile, precizand ca o mare parte din documente nu au fost de gasit,acestea disparand. Tot pe timpul cercetarilor s-a strans de la locatarii copii de pe o parte din chitantele de plata a intretinerii din aceea perioada, facandu-se dovada ca anumite sume au fost incasate de catre Adm., dar acesta nu a platit furnizorii. Raportul a mai aratat ca Asoc. are un debit foarte mare si "Recomanda" urmarirea celor vinovatii pentru recuperarea banilor.
In termenul legal de 20 de zile a fost formulata si depusa plangere impotriva Ord. procurorului pentru NUP.
In anul 2008, Asoc. a pierdut mai multe procese civile in contradictoriu cu furnizorii, acumuland astfel datorii foarte mari tinand cont ca la fiecare proces au fost calculate si penalitati de intarziere. Noul Adm. a reusit doar sa tina platile la zi, platind facturile curente si facand eforturi mari ca locatarii sa plateasca lunar fara sa mai acumuleze restante, dar pentru vechile facturi nu s-a putut face nimic din lipsa banilor, neexistand nici o evidenta a datoriilor vechi pe apartamente.
Acum multe hotarari, au ajuns in faza de executare., problema fiind ce si pe cine executa, Asoc. neavand patrimoniu......una dintre intrebari fiind cine va platii aceste datorii fiind mai mult ca sigur ca si ultima plangere va fi respinsa?
Se poate formula o noua pangere penala impotriva fostului Admin., eventual pentru gestiune frauduloasa in loc de delapidare, desi ma gandesc ca schimbarea incadrarii faptei putea fi facuta din oficiu de catre procuror, daca se intruneau elementele constitutive ale infractiunii? cu precizarea ca nu au fost gasite dovezi noi fata de prima plangere.
Doresc un sfat profesionist in rezolvarea acestei probleme. Este clar ca cineva a gresit, banii au disparut si cineva trebuie sa plateasca. Ce se poate face?
Care sunt posibilele variante (cele mai probabile) de solutionare a acestei spete?
Va multumesc pentru rabdare si intelegere, asemenea si pentru eventualele raspunsuri.
Cu siguranta fostul administrator ar fi trebuit sa plateasca, insa stiti si dvs. ca s-au facut niste greseli de care a profitat din plin: faptul ca nu s-a incheiat nici un fel de act care sa demonstreze ca de la data de ..... exista un proces-verbal de predare-primire a documentelor asociatiei.
Si pe civil daca porniti o actiune impotriva fostului admnistrator va trebui sa dovediti vinovatia persoanei responsabile. Lipsa unor documente nu va este de nici un ajutor astfel incat, incercati sa faceti ordine, atat cat se poate, in toate actele, puneti-le cap la cap, chemati un avocat sa vada despre ce este vorba si impreuna, sa hotarati daca aveti sanse sau nu sa recuperati sumele. In cazul in care o astfel de actiune nu ar avea prea multi sorti de izbanda in instanta, atunci sumele pe care le aveti de achitat la furnizori vor trebui suportate de catre toti locatarii.
Atentie cu debitele anului 2005, se implineste termenul de prescriptie!!
am inteles ca sumele prescrise pot fi recuperate de la comitetul care nu si a facut datoria sa recupereze aceste sume..la momentul alegerii lui.
lipsa documentelor...este greu sa poti urmari activitatea deoarece multe din acestea nu mai sunt..fie ca nu au fost intocmite,fie distruse.Cand am solicitat sprijinul celor de la primarie,seful de acolo mi a comunicat ca...documentele sunt acasa la presedinte..si ei nu pot intra in domiciliul lui.
cum se poate ajunge in acesta situatie ca sumele datorate catre furnizori sa le plateasca locatarii, care este procedura? cum se va stabili partea fiecaruia daca nu exista documente care sa individualizeze datoriile, tiind cont ca o parte nu aveau restante si astfel ar fii nedrept ca cei care au platit sa mai plateasca la comun cu ceilalti. ?
Multumesc pentru raspunsuri.
1. De cand stati Dv. in acel bloc?
2. Eu stiu ca un furnizor de servicii (RADET in Bucuresti, de ex.) iti emite factura care trebuie platita in max. 45 de zile, urmeaza penalizarile si la 2 luni de zile de la neplata incep sa te someze si in cele din urma iti opresc furnizarea serviciului respectiv. Ce vreau sa spun? Suma pe care ati scris-o aici inseamna o datorie de luni de zile la furnizori. Acesti furnizari v-au furnizat apa, gaz, v-au luat gunoiul luni de zile chiar daca nu va plateati facturile? De necrezut!!!! Oprirea furnizarii serviciilor apa, gaze, gunoi, electricitate, lift si ce-o mai fi este primul semn ca nu e in regula ceva intr-o asociatie.
Mie mi se pare incredibil ca un administrator sa stranga bani de la locatari timp de 2 ani, sa nu plateasca furnizorii si astia la randul lor sa va dea serviciul in continuare.
Buna ziua.. Acum 2 saptamani ne-am trezit la bloc cu sapaturi cu o firma privata care se ocupa de canalizarea a 3 blocuri fara ca nimeni sa ne intrebe nimic.. Dupa ce sau terminat lucrarile ne-am trezit cu un deviz de 170 de milioane.
Pe noi nu ne-a intrebat nimeni daca dorim aceasta lucrare daca suntem de acord daca semnam ca vrem sa facem aceasta modificare ..
Ce putem face? Am fost sa vorbesc cu sefa scarii care este o stimabila de vreo 80 de ani si care raspunde ce vrea .
Si a zis ca daca nu ne convine si nu vrem sa platim ne vedem in tribunal.
Ce putem face ce pasi trebuiesc urmati .. Pentru ca mi se pare ciudat sa platesti ceva ce nu doresti si iti este bagat pe gat ca vrei ca nu vrei ...
Multumesc