avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1088 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Taxa pe Valoarea Adaugată - TVA Daca eu, persoana juridica, cumpar o firma nou ...
Discuție deschisă în Taxa pe Valoarea Adaugată - TVA

Daca eu, persoana juridica, cumpar o firma nou infiintata, fara datorii, in scopul de a investii banii firmei mele, sunt scutita de TVA? Adica am TVA de recuperat?

Buna dimineata! :)

Am nevoie din nou de ajutorul unui specialist! Foarte urgent!

Eu am vandut licenta farmaciei mele si fondul de marfa si am obtinut niste bani, pentru care trebuie sa platesc TVA la stat! Ideea este ca acum doresc sa cumpar o firma nou infiintata, fara datorii, pentru a-mi demara alta afacere si a-mi "salva" banii pe care ar trebui sa-i platesc la stat pe TVA! As vrea sa stiu in ce conditii pot sa fac acest lucru, daca am TVA de recuperat si in cat timp pot face asta?

Si mai am o intrebare! Daca eu cumpar o masina pe firma, de la o persoana fizica, cu factura, se deduce TVA-ul? Deasemenea, daca eu cumpar un imobil, tot de la o persoana fizica, tot cu factura? Cum se procedeaza in acest caz cu banii cheltuiti? Am de recuperat TVA sau nu?

Daca eu cumpar firma intr-o luna de acum inainte, dar declaratiile fiscale, inclusiv pentru TVA-ul de platit, sunt deja depuse, la momentul cumpararii firmei, am TVA deductibil de recuperat? Care sunt modalitatile prin care pot micsora suma pe care o am de platit pe TVA?

Pot cumpara o firma cu un avans de si restul platii sa o fac in rate? Cum se aplica TVA-ul in acest caz?

Multumesc mult!

Astept raspunsurile dumneavoastra cat mai REPEDE!
Cel mai recent răspuns: coca112729 , utilizator 17:45, 24 Octombrie 2011
Multumesc! Specialistul mi-a spus ca puteam vinde firma cu totul, dar cei care au cumparat fondul de comert pentru ca era mai usor pentru ei... Eu am inteles ideea si stiu ca trebuie sa platesc acest TVA, insa mai stiu ca neruland acesti bani, nu imi pot desfasura activitatea in continuare pe firma.... Daca eu cumpar partile sociale ale altei firme, asociatul care vinde partile primeste banii in contul personal sau in contul firmei ( lucru care il gasesc aberant, avand in vedere ca firma devine proprietatea mea...) Tardiv nu ar fi pentru a posta o problema cu care ma confrunt, pentru ca, uitati, am aflat niste aspecte pe care nu le cunosteam.... Specialistul e greu de gasit si atunci cand l-am gasit am platit 4000 ron sa imi modifice 2 clauze in contract si sa asiste la incheierea tranzactiei.... Daca ma puteti ajuta dvs, va rog, sfatuiti-ma cum sa procedez mai departe... Multumesc inca o data! :)
daca in momentul de fata aveti deja o firma cu tva de plata catre bugetul de stat, de ce doriti neaparat sa cumparati parti sociale intr-o alta firma? o alta entitate cu cod de indetificare fiscala separat care nu va ajuta in nici un mod la diminuarea tva de plata?
mai bine investiti intr-o alta activitate si astfel cu ajutorul facturilor primite de la furnizori, veti diminua tva de plata.

asociatul care vinde partile sociale va incasa banii in contul personal, dar dvs. trebuie sa-i retineti impozitul si sa-l virati la bugetul de stat.
art. 67, alin 3 din codul fiscal
b) în cazul câştigurilor determinate din transferul valorilor mobiliare, în cazul societăţilor închise, şi din transferul părţilor sociale, obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului revine dobânditorului. Calculul şi reţinerea impozitului de către dobânditor se efectuează la momentul încheierii tranzacţiei, pe baza contractului încheiat între părţi. Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 16% asupra câştigului, la fiecare tranzacţie, impozitul fiind final. Transmiterea dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare sau a părţilor sociale trebuie înscrisă în registrul comerţului şi/sau în registrul asociaţilor/acţionarilor, după caz, operaţiune care nu se poate efectua fără justificarea virării impozitului la bugetul de stat. Termenul de virare a impozitului este până la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra părţilor sociale sau a valorilor mobiliare la registrul comerţului ori în registrul acţionarilor, după caz, indiferent dacă plata titlurilor respective se face sau nu eşalonat

in ceea ce priveste vanzarea fondului comercial, trebuia analizat aspectul transferului de active, prevazut de art. 128 cod fiscal
(7) Transferul tuturor activelor sau al unei părţi a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, după caz, şi de pasive, indiferent dacă este realizat ca urmare a vânzării sau ca urmare a unor operaţiuni precum divizarea, fuziunea ori ca aport în natură la capitalul unei societăţi, nu constituie livrare de bunuri dacă primitorul activelor este o persoană impozabilă. Primitorul activelor este considerat a fi succesorul cedentului în ceea ce priveşte ajustarea dreptului de deducere prevăzută de lege.

Norme metodologice
Transferul de active prevăzut la art. 128 alin. (7) din Codul fiscal este un transfer universal de bunuri și/sau servicii, acestea nemaifiind tratate individual, ci ca un tot unitar la persoana impozabilă cedentă, indiferent dacă este un transfer total sau parțial de active.

Se consideră transfer parțial de active, în sensul art. 128 alin. (7) din Codul fiscal, transferul tuturor activelor sau al unei părți din activele investite într-o anumită ramură a activității economice, dacă acestea constituie din punct de vedere tehnic o structură independentă, capabilă să efectueze activități economice separate, indiferent dacă este realizat ca urmare a vânzării sau ca urmare a unor operațiuni precum divizarea, fuziunea ori ca aport în natură la capitalul unei societăți.

De asemenea, se consideră că transferul parțial are loc și în cazul în care bunurile imobile în care sunt situate activele transferate de cedent nu sunt înstrăinate, ci realocate altor ramuri ale activității aflate în uzul cedentului.

Simplul transfer al unor active nu garantează posibilitatea continuării unei activități economice în orice situație. Pentru ca o operațiunesă poată fi considerată transfer de active, în sensul art. 128 alin.(7) din Codul fiscal, primitorul activelor trebuie să intenționeze să desfășoare activitatea economică sau partea din activitatea economică care i-a fost transferată, și nu să lichideze imediat activitatea respectivă și, după caz, să vândă eventualele stocuri.

Primitorul activelor are obligația să transmită cedentului o declarație pe propria răspundere din care să rezulte îndeplinirea acestei condiții.

Pentru calificarea unei activități ca transfer de active nu este relevant dacă primitorul activelor estea utorizat pentru desfășurarea activității care i-a fost transferată sau dacă are în obiectul de activitate respectiva activitate. În acest sens a fost pronunțată Hotărârea Curții Europene de Justiție în cazul C-497/01 — Zita Modes.

(10) Persoana impozabilă care este beneficiarul transferului prevăzut la alin. (9) este considerată ca fiind succesorul cedentului, indiferent dacă este înregistrată în scopuri de taxă sau nu. Beneficiarul va prelua toate drepturile și obligațiile cedentului, inclusiv cele privind livrările către sine prevăzute la art. 128 alin. (4) din Codul fiscal, ajustările deducerii prevăzute la art. 148 și 149 din Codul fiscal.

Dacă beneficiarul transferului este o persoană impozabilă care nu este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal și nu se va înregistra în scopuri de TVA ca urmare a transferului, va trebui să plătească la bugetul de stat suma rezultată ca urmare a ajustărilor conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal, după caz, și să depună în acest sens declarația prevăzută la art. 156^3 alin. (8) din Codul fiscal.

Momentul de referință pentru determinarea datei de la care începe ajustarea taxei, în cazul bunurilor de capital, nu este data transferului, ci data obținerii bunului de către cedent, conform art. 148 sau 161 din Codul fiscal, după caz.

Cedentul va trebui să transmită cesionarului o copie de pe registrul bunurilor de capital, dacă acestea sunt obținute după data aderării.

Aplicarea regimului de taxare pentru transferul de active de către persoanele impozabile nu va fi sancționată de organele de inspecție fiscală, în sensul anulării dreptului de deducere a taxei la beneficiar, dacă operațiunile în cauză sunt taxabile prin efectul legii sau prin opțiune, cu excepția situației în care se constată că tranzacția a fost taxată în scopuri fiscale.
Multumesc! Multumesc mult! :) O sa tin cont de sfaturile dvs! :)

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Livrare de bunuri intre 2 persoane impozabile Misogina Misogina Buna seara, va rog sa-mi spuneti daca se pot livra bunuri corporale-echipamente, utilaje, amenajari cladire de la o persoana impozabila platitoare de TVA ... (vezi toată discuția)
Fuziunea intre s.c. platitoare de tva si s.c. neplatitoare de tva niko_clau niko_clau Buna ziua, As dori sa intreb daca se poate realiza fuziunea prin absorbtie intre o societate neplatitoare de TVA si o societate platitoare de TVA. Societatea ... (vezi toată discuția)
Declaratia 307 iudith2000 iudith2000 Buna ziua!Nu sunt in clar cu declaratia 307.O societate neinregistata in scopuri de tva care are in derulare un contract de leasing financiar pt.un ... (vezi toată discuția)