Buna ziua.
Puteti sa ma ajutati cu o lamurire va rog? In cazul refacturarii utilitatilor nu stiu cum sa procedez in cazul penalitatilor care trebuie sa fie refacturate. Sunt purtatoare de TVA? CA practic sunt parte a prestarii de servicii dar ne uitam pe art.137
Multumesc
Penalitati la penalitati?
Ilegal!
Atentie mare cu aceste penalitati fara just temei juridic.
Cu privire la penalitati,s-a prelungit legea 175/2010 pentru persoanele cu surse de venit/1000 lei/familie.
Utilitatile publice ,au temei juridic
-Legea serviciilor comunitare de utilitati publice, legea 51/2006
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 254 din 21/03/2006
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul juridic si institutional unitar, obiectivele, competentele, atributiile si instrumentele specifice necesare infiintarii, organizarii, gestionarii, finantarii, exploatarii, monitorizarii si controlului functionarii serviciilor comunitare de utilitati publice.
(2) In intelesul prezentei legi, serviciile comunitare de utilitati publice, denumite in continuare servicii de utilitati publice, sunt definite ca totalitatea activitatilor de utilitate si interes public general, desfasurate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor sau judetelor sub conducerea, coordonarea si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale, in scopul satisfacerii cerintelor comunitatilor locale, prin care se asigura urmatoarele utilitati:
a) alimentarea cu apa;
b) canalizarea si epurarea apelor uzate;
c) colectarea, canalizarea si evacuarea apelor pluviale;
d) productia, transportul, distributia si furnizarea de energie termica in sistem centralizat;
e) salubrizarea localitatilor;
f) iluminatul public;
g) administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, precum si altele asemenea;
h) transportul public local.
(3) Serviciile de utilitati publice fac parte din sfera serviciilor publice de interes general si au urmatoarele particularitati:
a) au caracter economico-social;
b) raspund unor cerinte si necesitati de interes si utilitate publica;
c) au caracter tehnico-edilitar;
d) au caracter permanent si regim de functionare continuu;
e) regimul de functionare poate avea caracteristici de monopol;
f) presupun existenta unei infrastructuri tehnico-edilitare adecvate;
g) aria de acoperire are dimensiuni locale: comunale, orasenesti, municipale sau judetene;
h) sunt infiintate, organizate si coordonate de autoritatile administratiei publice locale;
i) sunt organizate pe principii economice si de eficienta;
j) pot fi furnizate/prestate de catre operatori care sunt organizati si functioneaza fie in baza reglementarilor de drept public, fie in baza reglementarilor de drept privat;
k) sunt furnizate/prestate pe baza principiului "beneficiarul plateste";
l) recuperarea costurilor de exploatare ori de investitii se face prin preturi, tarife sau taxe speciale.
Art. 3
(1) Serviciile de utilitati publice sunt in responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale si se infiinteaza, se organizeaza si se gestioneaza potrivit hotararilor adoptate de consiliile locale, de consiliile judetene, de asociatiile de dezvoltare comunitara sau, dupa caz, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in functie de gradul de urbanizare, de importanta economico-sociala a localitatilor, de marimea si de gradul de dezvoltare a acestora si in raport cu infrastructura tehnico-edilitara existenta.
-Art. 7
(1) Serviciile de utilitati publice trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte esentiale:
a) universalitate;
b) continuitate din punct de vedere calitativ si cantitativ, in conditii contractuale;
c) adaptabilitate la cerintele utilizatorilor si gestiune pe termen lung;
d) accesibilitate egala si nediscriminatorie la serviciul public, in conditii contractuale;
e) transparenta si protectia utilizatorilor.
(2) Organizarea, exploatarea si gestionarea serviciilor de utilitati publice trebuie sa asigure:
a) satisfacerea cerintelor cantitative si calitative ale utilizatorilor, corespunzator prevederilor contractuale;
b) sanatatea populatiei si calitatea vietii;
c) protectia economica, juridica si sociala a utilizatorilor;
d) functionarea optima, in conditii de siguranta a persoanelor si a serviciului, de rentabilitate si eficienta economica a constructiilor, instalatiilor, echipamentelor si dotarilor, corespunzator parametrilor tehnologici proiectati si in conformitate cu caietele de sarcini, cu instructiunile de exploatare si cu regulamentele serviciilor;
e) introducerea unor metode moderne de management;
f) introducerea unor metode moderne de elaborare si implementare a strategiilor, politicilor, programelor si/sau proiectelor din sfera serviciilor de utilitati publice;
g) protejarea domeniului public si privat si a mediului, in conformitate cu reglementarile specifice in vigoare;
h) informarea si consultarea comunitatilor locale beneficiare ale acestor servicii;
i) respectarea principiilor economiei de piata, asigurarea unui mediu concurential, restrangerea si reglementarea ariilor de monopol.
-------------------------------------------
autoritatile administratiei publice locale sau o structura proprie a acestora cu personalitate juridica; Nu exista nici o prevedere legala cu privire la penalitati.
Poate in Contractele individuale intre prestator si utilizator/client.
Art. 45
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a persoanelor vinovate.
Art. 46
Fapta savarsita cu intentie contra unei colectivitati locale prin otravirea in masa, provocarea epidemiilor, infestarea surselor de apa, deteriorarea grava sau distrugerea totala ori partiala a instalatiilor, utilajelor, echipamentelor si a dotarilor aferente sistemelor de utilitati publice este considerata act de terorism si se pedepseste potrivit legislatiei in vigoare.
Art. 47
(1) Constituie contraventie in domeniul serviciilor de utilitati publice si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei urmatoarele fapte:
a) refuzul utilizatorilor de a permite operatorului accesul la dispozitivele de masurare-inregistrare, in scopul efectuarii controlului, inregistrarii consumurilor ori pentru executarea lucrarilor de intretinere si reparatii;
b) nerespectarea de catre utilizatori a termenelor de achitare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate, respectiv a termenelor pentru incheierea actiunii de contorizare individuala la nivel de apartament;
c) racordarea la sistemele de utilitati publice fara acord de furnizare/preluare, respectiv aviz de bransare/racordare eliberat de operator;
d) utilizarea fara contract de furnizare/prestare a serviciilor de utilitati publice;
e) modificarea neautorizata de catre utilizatori a instalatiilor, utilajelor, echipamentelor si a dotarilor aferente sistemelor de utilitati publice.
(2) Constituie contraventie in domeniul serviciilor de utilitati publice si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei urmatoarele fapte:
a) refuzul operatorului de a permite utilizatorilor accesul la dispozitivele de masurare-inregistrare a consumurilor, cand acestea sunt montate in instalatia aflata in administrarea sa;
b) intarzierea nejustificata a operatorilor de a bransa/racorda noi utilizatori, precum si impunerea unor solutii de bransare/racordare inadecvate din punct de vedere tehnico-economic si neconforme actelor normative in vigoare si reglementarilor stabilite de autoritatile nationale de reglementare competente;
c) sistarea nejustificata a serviciului sau refuzul de a realimenta utilizatorii dupa achitarea la zi a debitelor restante.
(3) Constituie contraventie in domeniul serviciilor de utilitati publice si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei urmatoarele fapte:
a) incalcarea de catre operatori a prevederilor reglementarilor tehnice si comerciale, inclusiv a regulamentelor-cadru ale serviciilor, stabilite de autoritatile de reglementare competente, precum si nerespectarea conditiilor asociate licentelor;
b) refuzul operatorilor de a pune la dispozitie autoritatii de reglementare competente datele si informatiile solicitate sau furnizarea incorecta si incompleta de date si informatii necesare desfasurarii activitatii acesteia;
c) furnizarea/prestarea serviciilor de utilitati publice in afara parametrilor tehnici cantitativi si calitativi adoptati prin contractul de furnizare/prestare si/sau a celor din normele tehnice si comerciale stabilite de autoritatea de reglementare competenta;
d) nerespectarea de catre operatori a termenelor-limita stabilite pentru incheierea actiunii de contorizare la bransamentele utilizatorilor.
(4) Constituie contraventie in domeniul serviciilor de utilitati publice si se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei urmatoarele fapte:
a) refuzul operatorilor de a se supune controlului si de a permite verificarile si inspectiile prevazute prin reglementari sau dispuse de autoritatea de reglementare competenta, precum si obstructionarea acesteia in indeplinirea atributiilor sale;
b) neaplicarea masurilor stabilite cu ocazia activitatilor de control;
c) furnizarea/prestarea serviciilor de utilitati publice de catre operatori fara licenta eliberata potrivit prevederilor prezentei legi sau cu licenta a carei valabilitate a expirat;
d) practicarea unor preturi si tarife mai mari decat cele aprobate de autoritatile administratiei publice locale, in baza metodologiilor stabilite de autoritatile de reglementare competente;
e) delegarea gestiunii serviciilor de utilitati publice fara respectarea prevederilor prezentei legi si a legislatiei specifice fiecarui serviciu;
f) aprobarea obiectivelor de investitii aferente infrastructurii tehnico-edilitare a serviciilor de utilitati publice fara respectarea documentatiilor de urbanism, amenajarea teritoriului si de protectia mediului, adoptate potrivit legii;
g) nerespectarea de catre operatori a normelor privind protectia igienei publice si a sanatatii populatiei, a mediului de viata al populatiei si a mediului.
(5) Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau, dupa caz, asociatiile de dezvoltare comunitara vor stabili, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si alte fapte decat cele prevazute la alin. (1)-(4), care constituie contraventii in domeniul serviciilor de utilitati publice.
Art. 48
(1) Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta lege si aplicarea sanctiunilor se fac de catre reprezentanti imputerniciti ai ministrului mediului si gospodaririi apelor, ai ministrului administratiei si internelor, ai ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, ai presedintilor A.N.R.S.C., A.N.R.E., A.R.R. si ai presedintilor consiliilor judetene si ai primarilor, dupa caz, conform competentelor stabilite in prezenta lege.
(2) In vederea constatarii contraventiilor prevazute la art. 47, reprezentantii imputerniciti prevazuti la alin. (1) au acces, daca acest lucru se impune, in conditiile legii, in cladiri, incaperi, la instalatii si in orice alt loc, unde au dreptul sa verifice instalatiile de utilizare, precum si sa execute masuratori si determinari.
Atat operatorii, cat si utilizatorii sunt obligati sa puna la dispozitie reprezentantilor imputerniciti documentele cu privire la serviciul de utilitati publice furnizat/prestat.
(3) Organele de politie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijin reprezentantilor imputerniciti.
(4) Dispozitiile referitoare la contraventii, prevazute la art. 47 si la alin. (1)-(3) ale prezentului articol, se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28.
Se vor refactura cu tva, pt ca numai penalitatile aferente contractelor comerciale sint scutite de tva. Relatie contractuala exista numai intre furnizorul de utilitati si cel care primeste factura. Intre cel care primeste factura si cel caruia ii refactureaza nu exista contract de furnizare utilitati.
Refacturare
Definitie: Conditie intalnita in unele contracte de vanzare-cumparare (de obicei in cazul marfurilor fungibile), cand se accepta anumite tolerante la cantitatea marfii livrate, conform careia, cantitatea de marfa care se abate de la aceea inscrisa in contract (in plus sau in minus) se factureaza la preturile curente sau contractuale. In practica, daca exportatorul livreaza o cantitate mai mare decat cea contractuala, iar pretul a scazut intre timp, atunci depasirea se factureaza la pretul pietei in ziua livrarii. Aceasta regula il determina pe furnizor sa nu abuzeze de tolerante, atunci cand cantitatea din contract este stabilita cu aproximatie.
pct. 18 din norme:
(7) Orice cheltuieli cu impozitele şi taxele datorate de o persoană impozabilă în legătură cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, dacă nu sunt incluse în preţul bunurilor livrate ori al serviciilor prestate, ci sunt recuperate de la clienţi prin refacturare, se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 137 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.