avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 425 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Indemnizatie crestere copil pentru cadru militar
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Indemnizatie crestere copil pentru cadru militar

Buna ziua,
Va scriu cu o problema legata de calculul indemnizatiei de crestere a copilului in cazul sotiei mele.
Sotia mea este cadru militar.
Pe langa veniturile obtinute de la unitatea militara (solda, bani pt hrana, haine etc) a mai avut si o serie de venituri suplimentare, venituri obtinute in tara, in urma colaborarii cu o firma de consultanta. Aceste venituri au fost impozitate, pot fi dovedite cu toate actele necesare, fisa fiscala, etc.
Sotia urmeaza sa primeasca indemnizatia de crestere a copilului pt o perioada de un an, respectiv 75% din suma veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni dinaintea nasterii.
In cazul de fata, aceasta indemnizatie ar urma sa fie primita (virata) prin intermediul angajatorului, respectiv UM (nu va pot spune de ce, dar la fel s-a petrecut si in cazul primului copil). De asemenea, angajatorul a fost cel care se ocupa (si s-a ocupat si data trecuta) de realizarea dosarului pentru calculul indemnizatiei.
Interesandu-se la serviciul financiar al unitatii i s-a spus ca veniturile obtinute suplimentar nu vor fi luate in calculul indemnizatiei, ci doar cele obtinute din activitatea militara. Alte colege i-au confirmat ca au patit la fel desi au dus acte doveditoare pentru veniturile suplimentare obtinute..

Dupa parerea mea legea e clara, si ar trebui sa primeasca 75% din toate veniturile obtinute, nu doar din cele aferente activitatii militare.
Oare aceasta situatie ar putea fi evitata daca sotia mea si-ar realiza singura dosarul pt indemnizatie?
Este normal sa se intample asa, adica sa nu se ia in calcul respectivele venituri? Exista vreo prevedere speciala pentru cadrele militare?
Astept raspunsul dvs.

Multumesc!
Cel mai recent răspuns: Valeriu TUDOR , Consultant resurse umane 16:12, 12 Decembrie 2011
In OUG 111 nu se face distinctie intre diferitele categorii de angajati. asta inseamna ca sotiei dv ar trebui sa i se ia in calcul toate veniturile. Totusi, sotia dvs. poate solicita, in scris, de la UM actul normativ in baza caruia ii sunt eliminate aceste venituri. Se poate sa aiba ceva reglementari interne de care noi sa nu stim.
1. Din OUG 111/2010:
Art. 29
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta sunt aplicabile si tuturor categoriilor de personal care isi desfasoara activitatea in ministerele si institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala.

(2) In situatia persoanelor prevazute la alin. (1), fondurile necesare platii drepturilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si cheltuielile administrative se asigura din bugetul de stat, prin bugetele ministerelor si institutiilor din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala.

(3) Pentru perioada cat o persoana dintre cele prevazute la alin. (1) beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului, stabilirea drepturilor de pensie si a altor drepturi de asigurari sociale, acordate potrivit legii, se face potrivit prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) Modalitatile de depunere si de solutionare a cererilor de acordare a drepturilor, in situatia persoanelor prevazute la alin. (1), se stabilesc prin norme interne, aprobate de conducatorii autoritatilor si institutiilor publice prevazute la alin. (1).


2. Din Normele de aplicare a OUG 111/2010:
Art. 38.
(1) Persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în ministerele şi instituţiile din sectorul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã beneficiazã de concediu şi de indemnizaţie pentru creşterea copilului acordate prin aceste instituţii.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile tuturor categoriilor de personal.

(3) În situaţia în care în perioada concediului pentru creşterea copilului şi a indemnizaţiei aferente raportul de muncã sau de serviciu al persoanelor prevãzute la alin. (1) înceteazã, plata indemnizaţiei se asigurã, prin agenţiile teritoriale, pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 1 an sau, dupã caz, 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.

(4) În situaţia prevãzutã la alin. (3), instituţiile din sectorul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã au obligaţia sã transmitã agenţiilor teritoriale în a cãror razã teritorialã domiciliazã persoana beneficiarã cererea şi documentele doveditoare ale acesteia care au stat la baza stabilirii dreptului.


3. Din Ordinul MMFPS 1474/2011:

Situatie:
Persoanele care îşi desfăşoară activitatea în ministerele şi instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, indiferent de domeniile în care îşi desfăşoară activitatea în cadrul acestor instituţii, beneficiază de indemnizaţie pentru creşterea copilului de la agenţiile teritoriale pentru prestaţii sociale sau de la instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională?

Solutie:
Potrivit art. 29 din OUG nr. 111/2010, indemnizaţia pentru creşterea copilului se acordă prin aceste instituţii persoanelor care îşi desfăşoară activitatea în ministerele şi instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, indiferent de domeniile în care îşi desfăşoară activitatea în cadrul acestor instituţii. Totodată modalitatea de depunere şi de soluţionare a cererilor de acordare a drepturilor se stabileşte prin norme interne, aprobate de conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice menţionate. De asemenea, fondurile necesare plăţii drepturilor prevăzute de OUG nr. 111/2010 şi cheltuielile administrative se asigură din bugetul de stat, prin bugetele ministerelor şi instituţiilor din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. În situaţia în care, conform procedurilor şi regulilor stabilite de ministerele şi instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, anumitor categorii de personal nu li se acordă indemnizaţie pentru creşterea copilului prin aceste instituţii, atunci acest drept se poate acorda de către agenţiile teritoriale pentru prestaţii sociale, în baza documentelor doveditoare stabilite de actele normative în vigoare şi a unui document eliberat de ministerele şi instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională care confirmă neacordarea de către acestea a indemnizaţiei.

4. - Deoarece fondurile necesare pentru indemnizatie sunt asigurate din bugetul de stat nu vad de ce institutia dvs. nu ar fi de acord ci includerea in aceasta a tutror veniturilor profesionale asa cum spune OUG 111/2010.
- Ar fi bine sa faceti o sesizare la Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale (www.prestatiisociale.ro).
Multumesc pt raspunsuri.
Mai am insa o nelamurire: daca "modalitatea de depunere şi de soluţionare a cererilor de acordare a drepturilor se stabileşte prin norme interne, aprobate de conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice menţionate" conf OUG nr. 111/2010, iar institutia respectiva nu accepta sa ii ia in calcul la intocmirea dosarului veniturile suplimentare, sotia mea ar putea totusi sa isi faca singura dosarul cu toate documentele justificative si sa il depuna la agenţiila teritoriala pentru prestaţii sociale, respectiv la D.G.A.S.P.C. Bucuresti?
Pentru ca daca nu se poate, singura modalitate pe care o vad ar fi sesizare la Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale si probabil mult timp pierdut, o lunga si anevoioasa munca de lamurire a angajatorului si banii primiti la Sf Asteapta.
Este posibila recalcularea ulterioara a indemnizatiei daca sotia incepe sa primeasca o suma de bani mai mica decat cea cuvenita? Se calculeaza si retroactiv daca se constata ca avea dreptul la o suma mai mare?


dana_lavinia a scris:
In OUG 111 nu se face distinctie intre diferitele categorii de angajati. asta inseamna ca sotiei dv ar trebui sa i se ia in calcul toate veniturile. Totusi, sotia dvs. poate solicita, in scris, de la UM actul normativ in baza caruia ii sunt eliminate aceste venituri. Se poate sa aiba ceva reglementari interne de care noi sa nu stim.

Totusi reglementarile interne pot fi mai presus de lege? Reglementarile interne ar putea dupa parerea mea cel mult sa spuna ca veniturile suplimentare sunt notificate direct catre agenţiila teritoriala pentru prestaţii sociale dar nu ca sunt omise de la calculul indemnizatiei. Ar contrazice legea, iar legea din cate am inteles eu nu prevede exceptii cu privire la modalitatea de calcul ci doar lasa dreptul anumitor institutii publice de a stabili modalitatea de depunere si solutionare a cererilor de acordare a indemnizatiei.
Ultima modificare: Marți, 13 Decembrie 2011
Gabriela Pintea, Consilier juridic
Nu, reglementarile interne nu sunt mai presus de lege.
OUG 111 nu face distinctia ca anumite categorii pot primii 75% din toate veniturile si alte categorii nu. Tocmai de aceea v-am spus ca, daca sotia dvs intampina greutati in acest sens, sa faca o adresa scrisa prin care sa i se comunice raspunsul.
Cu acel raspuns, impreuna cu actele depuse la dosar si decizia de stabilire a cuantumului indemnizatiei sotia dvs se poate indrepta in instanta, unde sa ceara diferenta.
Aceasta diferenta, in situatia in care instanta se pronunta prin sentinta definitiva, se poate acorda si retroactiv.

Nu cred ca sotia dvs isi poate depune dosarul direct la Agentia de prestatii intrucat legea prevede o procedura distincta in situatia acestei categorii de personal.
De altfel, nici civilii nu depun dosarul direct la Agentie, ci la primaria de care apartin.
1. La toate aceste intrebari va raspunde ANPS.
2. Daca intrati pe site-ul spus de mine veti primi raspuns repede.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Stimulentul de insertie ContSters195757 ContSters195757 salut am sa incep printr-o scurta poveste,pt a se intelege mai exact sotia mea nu lucra inainte de a ramane insarcinata deci la nastere nu a primit nici-un ... (vezi toată discuția)
Ce lege prevede suspendarea activitatii pfa in cazul ccc Crisxtn Crisxtn si unde trebuie depus dosarul pt acordarea indemnizatie de CCC daca pe langa activiatea pfa este angajat MAI (vezi toată discuția)
Acordare stimulent de insertie pt. tatal copilului delvyy2008 delvyy2008 buna ziua...pot solicita acordarea de stimulent pt insertie pt Tatal copilului direct de la angajator?? asa mi s.a spus de la Primarie...angajatorul este ... (vezi toată discuția)