Reprezentantul IF tine contabilitatea in partida simpla, respectiv un borderou sau registru de incasari si plati in care se trec, de obicei, de mana, toate veniturile si cheltuielile lunare prin documente justificative (facturi, chitante, bonuri fiscale, dispozitii de plata sau incasare etc.). IF este obligata sa detina registrul inventar, registrul jurnal si jurnalul de incasari si plati, in care se trec toate incasarile si cheltuielile lunare.
IF nu necesita o evidenta contabila si raportari trimestriale. Pe baza estimarilor efectuate trimestrial se declara si se plateste un impozit, urmand ca impozitarea finala sa se faca pe baza declaratiei anuale. Estimarea este facuta de catre cei care detin astfel de autorizatii. Astfel, in prima parte a anului urmator celui in care s-a realizat venitul, pana la 15 martie a acelui an, are loc regularizarea impozitului pe baza documentelor de venit si de cheltuieli. Dupa regularizare, IF poate avea impozit de plata sau de recuperat.
Astfel, in prima parte a anului urmator celui in care s-a realizat venitul, pana la 15 martie a acelui an, are loc regularizarea impozitului pe baza documentelor de venit si de cheltuieli. Dupa regularizare, IF poate avea impozit de plata sau de recuperat.
O intreprindere familiala trebuie sa achite impozitul pe venit, impozitele aferente bugetului de asigurari sociale de stat si, daca a depasit cifra de afaceri de 35.000 de euro, va deveni si platitoate de TVA.
Sintetizat:
Intreprinderea Familiala depune urmatoarele declaratii:
-Declaratia 220- se depune de către:
— contribuabilii care încep o activitate în cursul anului fiscal, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului;
— contribuabilii care în anul anterior au realizat pierderi și cei care au realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum și cei care, din motive obiective, estimează că vor realiza venituri care diferă cu cel puțin 20% față de anul fiscal anterior, odată cu declarația privind venitul realizat;
— contribuabilii care determină venitul net pe bază de norme de venit și care au optat pentru determinarea venitului net în sistem real, odată cu cererea de opțiune, până la data de 31 ianuarie a anului fiscal.
-Declaratia 200- se depune pana la 25 mai, pentru veniturile realizate in anul precedent
- Declaratia 300- doar pentru platitorii de TVA (de regula lunar sau trimestrial, potrivit optiunii facute la infiintare)
-Declaratia 394- doar pentru platitorii de TVA (lunar, trimestrial, semestrial)
-Declaratia 392A- se depune anual doar de platitorii de TVA care au realizat cifra de afaceri sub 10.000 EURO in anul precedent si cuprinde livrările de bunuri şi prestările de servicii către persoane înregistrate şi persoane neînregistrate în scopuri de TVA, (25.02).
-Declaratia 392B –se depune anual, de neplatitorii de TVA, a căror cifră de afaceri este cuprinsă între 10.000 şi 35.000 de euro, (25.02).
-Declaratia 390- doar pentru platitorii de TVA care au livrari si achizitii intracomunitare, pana la 15 a lunii pentru luna anterioara.
Se mai depun declaratii de asigurare pentru plata contributiei de asigurari sociale (pensie) si contributia pt asigurari de sanatate.