Intr-un contract de inchiriere este specificat ca locatarul trebuie sa constituie garantie pentru neplata chiriei si a utilitatilor. La expirarea contractului garantia se foloseste pentru acoperirea debitului iar diferenta se restituie.
Intrebare: Ce document trebuie intocmit pentru compensarea garantiei cu debitul, avand in vedere ca locatorul a fost de acord cu folosirea acesteia pentru acoperirea debitului? Se face prin ordin de compensare sau o simpla nota contabila?
Va multumesc
In acest caz, pt garantia platita trebuie sa existe factura.
La finalul contractului de inchiriere, se factureaza chiria pt ultima luna si se storneaza factura de garantie. Rest de plata din cele 2 operatiuni 0 lei.
Daca s-ar intocmi factura pentru garantie, ar insemna ca societatea respectiva sa colecteze TVA. Insa aceasta nu intra in sfera de aplicare a TVA. Garantia se constituie, conform clauzelor contractuale, la nivelul a c/v unei luni de chirie si consum utilitati si se foloseste ulterior pentru achitarea facturilor de chirie si utilitati neachiatate de chirias. Mentionez ca proprietarul spatiului nu a intocmit factura pentru garantie. A avut si control de la finante si nu au zis nimic in legatura cu acest aspect.
Intrebarea era daca proprietarul poate compensa garantia cu debitul in baza acordului chiriasului dat prin semnarea contractului de inchiriere, fara semnatura ulterioara a acestuia pe documentul de compensare?
Va multumesc
Toate activitatile intra in sfera de aplicare a tva. Unele sint insa scutite, garantiile neregasindu-se printre cele scutite.
Faptul ca la un control de la finante nu s-a legat nimeni de nefacturarea acestui tip de garantiei (si implicit de necolectarea tva-ului), nu inseamna ca a fost corecta nefacturarea ei. Si cei de la finante sint oameni (asa cum si contabilii sint), pot omite sau pot sa nu cunoasca.
Din pacate nu va pot raspunde la intrebare, nu cunosc cum trebuie procedat in continuare.
Webinar: Fiscalitate și digitalizare în 2025. Ce știm și ce urmează?
ACCA, cea mai mare asociație internațională în domeniul financiar-contabil, vă invită să participați la un eveniment gratuit destinat profesioniștilor care doresc să afle cele mai recente noutăți legate de sistemul fiscal din România.
În cadrul webinarului, care va avea loc pe 26 februarie la ora 10:00, Delia Cataramă, Tax Partner Viboal FindEx, va aborda principalele modificări fiscale aplicabile în 2025 companiilor, cu focus pe impactul asupra profitabilității și cash-flow-ului acestora.