O societate care participa la o achizitie publica, nu declara nici un fel de subcontractare sau asociere in oferta, castiga astfel contractul, iar apoi face o oferta/invitatie catre o terta societate (prin care reia practic caietul de sarcini la care a licitat) si semneaza un contract de "cooperare" pentru lucrarea respectiva, repet, cu respectarea intocmai a caietului de sarcini initial, nu se face vinovata de o subcontractare nedeclarata? Vorbim de mai mult de 10% din valoarea contractului cu autoritatea contractanta.
Cine si in ce mod poate sanctiona societatea care a subcontractat ascuns? Si in ce masura, pe viitor, aceste actiuni pot fi folosite in fata CNSC/ Instantei pentru a arata ca societatea respectiva are o asemenea practica si nu isi poate sustine singura capacitatea econimica si profesionala?
Deja problema este in sfera litigiilor comerciale.
Conform art.95 coroborat cu art.96 din HG 925 societatea nu are dreptul sa subcontracteze ulterior contractul. Chiar daca l-a denumit "de cooperare" contractul este de subcontractare clar.
Primul care poate sanctiona sunteti dvs. prin rezilierea contractului , in cazul in care societatea refuza sa renunte la acel contract "de cooperare".
Notificati societatea ca refuzati sa acceptati acel acord si sa-si exprime ferm pozitia privind executarea contractului conform propriei propuneri si a caietului de sarcini.
In orice situatie,interziceti accesul, orice actiune sau document emis al asa -zisului "cooperator" la locul prestarii/executiei contractului.
Multumesc, asta am lamurit-o, este subcontractare. Acum pentru partea a doua: in ce masura prezentarea acestor subcontractari mascate (prin inscrisuri) ar putea avea un temei in fata CNSC pentru dovedirea incapacitatii tehnico-economice in care se afla respectiva societate de a realiza obiectul contractului? (In ideea ca i se atribuie un nou contract de specificul celor precedente, pe care in mod sistematic le subcontracteaza..)
Am un temei legal pentru a aduce o asemenea sustinere in fata CNSC/ Curtii de Apel ?
1. CNSC nu mai are nici un rol dupa incheierea contractului (inteleg ca s-ar fi incheiat). Daca nu s-a incheiat contractul de ce trebuie sa prezentati CNSC acele documente ? Cine le-a cerut ? Exista vreo contestatie ?
2. Respectivele documente nu demonstreaza incapacitatea tehnica a ofertantului, ci doar intentia acestuia de a incalca legea. Obligatia dvs. era de a verifica pe parcursul evaluarii capacitatea lui. Daca in cadrul acesteia acesta a dovedit ca o are, nu aveti ce mai verifica ulterior.
Incapacitatea lui ulterioara poate fi dovedita doar de neexecutarea obligatiilor contractuale.
3. Daca, in varianta a 2-a( nu s-a incheiat inca contractul), vreti sa nu incheiati contractul pe acest temei, nu o puteti face decat dupa ce le cereti explicatii, cum v-am spus mai sus, si confirma ca nu renunta la subcontractare, reiesind si refuzul acestuia de a semna contractul in alte conditii. Abia atunci puteti anula procedura cu art.209, alin.1, lit.c din OUG 34. Daca va face contestatie, puteti prezenta dovezile la CNSC.
Revin putin la subiect. Era vorba de un contract care nu s-a incheiat. In cazul in care se dovedeste ca societatea a folosit subcontractarea (denumita mascat "cooperare") in cazul altor contracte de achizitii publice, contracte ce au fost deja atribuite si se afla in executare, CARE este sanctiunea ce poate interveni? Cum si cine este in masura sa introduca o actiune pentru atragerea raspunderii respectivei societati? Si de ce raspundere vorbim: penala, comerciala? Cine are calitate procesuala activa? Ce instante sunt competente?