Legea 202/2010 privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor, denumita si 'Mica reforma a Justitiei' nu accelerat mai nimic. Drept exemplu la o instanta procedura de schimbare a denumirii unei sectii de drept contencios administrativ si fiscal, amana pe banda rulanta procese de recuperare a taxei auto. Astfel oamenii de buna cuviinta care au achitat statului o taxa nelegala sunt nevoiti sa stea la mila statului pentru recunosterea unui drept arhicunoscut la nivel national. Intrebarea este : cat va mai continua bataia de joc in justitia din Romania?
Ca multe alte legi, acesta nu a avut efectul scontat (daca s-a urmarit cumva o scurtare a timpului petrecut in instanta).
Pentru incredinterea efectuarii unei expertize tehnice, timpul scurs de la data sedintei si pana la data primirii de catre expert a adresei de numire este in cel mai fericit caz, de 7-10 zile calendaristice, in conditiile in care termenul intre doua sedinte ale instantei este stabilit la 3-4 saptamani. Primul termen pentru depunerea raportului de expertiza este automat ratat, in conditiile respectarii procedurii de efectuare expertiza tehnica judiciara (documentare expert cu dosarul cauzei, convocare parti prin posta, cu confirmare de primire, intalnire expert cu partile in proces, solicitare de documente utile intocmirii raportului de expertiza tehnica, studiere documente de catre expert si intocmire raport, depunere raport la instanta, cu 5 zile inainte de termenul de judecata). In plus, numarul de experti/ specialisti pe domenii de expertiza, fiind foarte redus, iar fiecare expert/ specialist fiind nominalizat in mai multe dosare, la instante/ parchete din toata tara.
Scurtarea termenelor dintre sedinte nu poate tine loc de experti/ specialisti pe domenii, in numar suficient. Pana nu vor exista la fiecare judet mai multi experti/ specialisti, din aceeasi specialitate de expertiza, scurtarea reala a termenelor de judecata nu va fi posibila.
Impunerea de catre instante a unor onorarii provizorii modice, nu poate stimula pe nimeni, sa doresca sa se autorizeze la MJ, in conditiile in care costurile autorizarii sunt destul de piperate (cursuri obligatorii). Costurile provizorii ale expertizei trebuie cunoscute si acceptate, inainte de inceperea experetizei, in baza unei evaluari facute de catre expert/ specialist, depusa la instanta/ parchet/ politie. Numai astfel diferenta dintre onorariul provizoriu si costurile reale ale expertizei vor putea fi apropiate valoric sau chiar identice.
Un avans al cheltuielile de deplasare/ cayare/ diurna este obligatoriu a fi la dispozitia expertului/ specialistului, la data incredintarii expertizei de catre instanta/ parchet/ politie, nu doar dupa depunerea raportului de expertiza si primirea de la instanta a unor documente, la biroul de expertiza (perioada de timp care dureaza, in cazuri fericite 1-2 luni, cel mai frecvent cca. 3-4 luni de la data depunerii raportului).
Onorariul provizoriu si cheltuielile de depalsare/ cazare/ diurna, etc. trebuie sa existe depuse direct in contul expertului, prin Biroul de expertiza, la data incredintarii efectuarii expertizei.
Taxe expertize
florescu58
Doresc sa aflu , daca taxele pentru expertize ( contabila , auto , imobiliara , valoarea unui teren ) in cazul partajului sunt fixe sau difera in functie de ... (vezi toată discuția)