De curând, deşi, se pare problema e ceva mai veche, am aflat că, în ciuda faptului că pe perioada concediului medical (incapacitate temporară de muncă) CIM se suspendă, acest lucru nu afectează în niciun fel numărul zilelor de concediu de odihna.
Cu alte cuvinte daca am dreptul la un concediu de odihna de 26 de zile pe an (stipulate în CIM) în condiţiile în care am lucrat tot anul, tot la 26 de zile am dreptul şi dacă în decursul unui an am avut în total 45 de zile lucrătoare de CM?
Are CM vreo influenţă asupra CO?
As avea o intrebare si anume,nu ar fi normal ca in cazul unui conflict de munca avand aceasta cauza,angajatorul ca parte parata sa cheme in garantie Parlamentul Romaniei,forul legislativ care avea obligatia sa adapteze legislatia interna a muncii ?
Mi s-ar parea chiar si mai normal ca intr-un astfel de caz angajatul nedreptatit sa se judece direct cu aceasta institutie,nu stiu daca este posibil insa...
Cum ar fi posibila o solutie favorabila pt. angajat opozabila mie,ca si angajator atata timp cat o lege aplicabila pe taramul rap. de munca nu are o astfel de prevedere?
O hotarare judecatoreasca are intotdeauna opozabilitate erga omnes fata de partile din litigiu ... iar nerespectarea acesteia constituie infractiune.
Este exact, prin analogia, situatia taxei auto ... in acest caz, este aplicabila prevederea din dreptul comunitar , iar in cazul concediului medical nu este .. oare de ce? ...
In juriprudenta din Romania nu am gasit... dar Hotararea Curtii Europene preliminara pronuntata de Marea Camera ,având ca obiect cereri de pronunțare a unor hotărâri preliminare formulate în temeiul articolului 234 CE de Landesarbeitsgericht Düsseldorf (Germania) (C 350/06) și de House of Lords (Regatul Unit) (C 520/06), prin deciziile din 2 august și din 13 decembrie 2006, primite de Curte la 21 august și, respectiv, la 20 decembrie 2006, în procedurile conexate C 350/06 și C 520/06- este o hotarare a forului jurisdictional superior al Curtii europene care este obligatorie explicitand suficient pentru ca art. 7 din Directiva CE 88/2003 sa fie transpusa corect in practica si in legislatia tarilor membre.
Rationamentul e simplu si porneste de la regimul juridic al drepturilor de care beneficiaza salariatul in perioada de suspendare a CIM datorat incapacitatii temporare de munca raportat la regimul juridic determinat de dreptul garantat salariatului la concediu de odihna anual platit.
Hotararea Curtii ( Marea Camera ) din ianuarie 2009 de interpretare a prevederilor art. 7 din Directiva CE 88/2003 , expune pe larg aceste rationamente in toate ipotezele, concluzia fiind ca in acceptiunea dreptului comunitar pentru politica sociala , perioada de concediu medical nu influenteaza determinarea concediului de odihna si a indemnizatiei aferente la care are dreptul salariatul.
Gasirea unor solutii de a se evita litigiile in instante sau ca Statul Roaman sa fie chemat sa garanteze angajatorul in cazul acestor litigii cand exista dispozitii contrare ale dreptului intern fata de cel comunitar ma fac sa "zambesc" si nu are sens sa intram in amanunte. Din acest punct de vedere subscriu asertiunilor lui freeelis.
De multe ori este necesar ca angajatorii sa actioneze prin persoanele sale responsabile cu maxima diligenta in emiterea unor dispozitii care pot afecta drepturile salariatilor. Ori, in Romania de prea multe ori avem de a face cu arbitrariul discretionar al angajatorului sau cu decizii insuficient intemeiate si fundamentate, cauze generatoare a litigiilor deduse in fata instantelor. Este si motivul pentru care statistic se arata ca rata admiterii contestatiilor / cererilor salariatilor este in proportie covarsitoare in favoarea acestora.
Eu am intalnit o astfel de decizie in jurisprudenta noastra ...era a Curtii de Apel Galati si era pronuntata in 2008, dar nu avea la baza aceasta Directiva , ci prevederile Codului Muncii ...