Buna ziua!Am urmatoarea speta la care as dori atat tratamentul contabil cat si implicatiile fiscale sa mi le prezentati spre a fi aprofundate:
Am un mijloc fix (apartament) achizitionat pe societate in 06.12.2010, la valoarea de intrare 173387,10 lei; durata normala de functionare 720luni; amortizare lunara=240,81 lei; valoare ramasa de amortizat 169774,80 lei.Intentionez sa-l vand unui partener la aceeasi valoare cu care l-am achizitionat, si anume:215000 lei(cu TVA).Fac mentiunea ca am achitat pana acum furnizorului meu suma de 86000 lei, pe care partenerul meu doreste sa mi-i vireze in contul societatii, iar restul de 129000 lei(pana la concurenta sumei de 215000 lei)ii va achita el furnizorului, avand in vedere ca va fi noul proprietar.Astept opiniile, si poate o monografie scurta privind inregistrarile contabile ce se impun, precum si tratamentul fiscal.E necesar sa facem si un act notarial impreuna cu noul proprietar al apartamentului, prin care specificam faptul ca il vindem si ca dumnealui se obliga sa ne achite si noua c-val platilor efectuate(86000 lei), iar furnizorului diferenta de 129000 lei.La ce valoare ar fi indicat sa fac vanzarea(cu TVA)?
Multumesc anticipat pentru eventualele raspunsuri ale dvs!
Sa inteleg ca desi nu ati achitat integral apartamentul, sunteti proprietar cu puteri depline, iar acesta nu este grevat de sarcini? Nu este pus gaj pana la achitarea integrala?
Sau aveti acordul furnizorului?
In acest caz, vindeti la aceeasi valoare, pentru a va putea achita debitul si a va recupera suma platita deja.
Contractul de vanzare cumparare se intocmeste la notar.
In baza acestuia se intocmeste factura.
Pentru suma pe care o datorati furnizorului, veti intocmi o ordonare de plata catre clientul dumneavoastra.
Vanzarea apartamentului:
461=% 215000
7583 173387,10
4427 41612,90
Scoaterea din patrimoniu a apartamentului:
6583=212 169774,80
2812=212 3612,30
Incasarea sumei achitate de dumneavoastra:
5121=461 86000
Achitarea furnizorului/incasarea clientului, in baza ordonarii de plata.
Veti stipula in contractul de vanzare cumparare modul de achitare si veti cere o copie a OP catre furnizorul dumneavoastra.
462=461 129000
Amortizarea nu ar diminua prea mult valoarea de vanzare, valoarea de piata poate a scazut si ati putea vinde si cu o valoare mai mica, dar nu este in avantajul dumneavoastra.
Trebuie sa achitati datoria si sa va recuperati suma deja platita, nu?
Iar daca aveti clientul...nu pierdeti ocazia!
Nu aveti cum sa vindeti cu valoarea la care ati cumparat apartamentul, atata timp cat Dvs. ati achitat numai suma de 86000 lei. Spuneti mai sus ca vreti sa incheiati un act prin care cumparatorul sa se oblige a achita diferenta de bani furnizorului Dvs. Nu se poate asa ceva. :acute:Daca partenerul va achita si Dvs. suma integrala, cum sa-si mai ia angajamentul de a achita ratele ramase ca diferenta de plata, furnizorului?:stunned:Adica plateste de doua ori?#-o Sau daca ramane cu obligatia de plata la furnizor, Dvs. ce faceti cu o factura de asemenea valoare, care nu v-a fi incasata integral?:slap:
@LCOCU precizeaza ca va primi numai suma pe care deja a achitat-o clientului, iar incasarea facturii se face in baza ordonarii de plata.
5121=461 86000
Este o practica des intalnita.
Astfel se inchide si clientul si furnizorul, cu diferenta de 129000.
462=461 129000
Si daca ar fi sa incaseze toata suma, va plati doar diferenta catre furnizor.