avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1238 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Obligatoriu asociatie de proprietari?
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Obligatoriu asociatie de proprietari?

Buna ziua,

As dori sa aflu parerea dvs. fata de asa-numita obligativitate a constituirii unei asociatii de proprietari. Cunosc Legea 230/2007 care vrea sa creeze un cadru reglementat. Noi suntem 20 familii intr-un imobil, suntem independenti in ceea ce priveste caldura si apa calda (fiecare apart are centrala proprie), fiecare apart are un apometru pe hol, ne gospodarim singuri in ceea ce priveste curatenia, dotarile imobilului (covoare hol sau intrare, avizier, ce mai e necesar pentru a raspunde necesitatilor) si utilizam regulile stabilite de legislatia asociatiilor de proprietari privind impartirea cheltuielilor comune. Tinem evidenta cheltuielilor, impartim corect facturile de utilitati si toata lumea isi plateste la timp ceea ce ii revine. Nu vad de ce am face asociatie, ca sa platim taxe la stat, ca daca esti asociatie iti trebuie administrator, acesta vrea salariu, se angajeaza femeie de serviciu, se platesc tot felul de taxe care doar ne maresc cheltuielile. Am avut o oferta de administrare, ne cerea 1200 lei /luna, pt apart locuite de un singur locatar practic se dubleaza cheltuielile lunare.
Noi ne gospodarim, nu ne certam, nu am avut nici macar intarziere de o zi la plata vreunei facturi catre furnizorii de utilitati (pt chestiile comune). De ce sa fim obligati la infiintarea asociatiei? Conform legii 230, e vb despre imobil locuit de mai mult de trei familii...uau...pai la trei familii chiar platesti mai mult darile asociate unei pers juridice constituite decat cheltuielile in sine pt ceea ce consumi.
Oricum si legea 230 spune regulile care trebuie respectate, dar lasa libertatea ca asociatia sa decida altcumva...deci asociatia poate lua orice hotarare care sa schimbe regulile de repartizare a cheltuielilor...deci exact cum facem noi: hotaram mereu ce facem, cum facem, comunicam prin mail si telefon, suntem ca o familie care e impartita in mai multe apart. Se intampla in unele luni sa ne dam unii altora indexurile la lumina, gaz, chiar ne intelegem si convietuim f frumos.
Stiu ca o asociatie te protejeaza in caz de probleme..., in fine, poate cand se va termina cu totul imobilul si vom fi mai multi va insemna altceva, acum ne e f bine asa.
Putem fi obligati la constituirea asociatiei?
art 2 din legea 230

În condiţiile art. 1, datorită stării de indiviziune forţată, proprietarii au obligaţia să ia măsuri cu privire la drepturile şi obligaţiile comune ce le revin tuturor asupra proprietăţii comune. În acest scop, proprietarii se pot asocia în asociaţii de proprietari cu personalitate juridică.

Eu inteleg doar ca proprietarii trebuie sa ia masuri privind plata chelt comune - noi am luat, am decis cum impartim chelt, cum facem curat, cum ne cumparam cele necesare incurajam natalitatea, nepunand la plata copiii mai mici de 3 ani.
Pt a lua aceste masuri ei se pot asocia sau, iata, cum am facut noi, pot conveni de comun acord sa procedeze intr-un fel anume pentru a sustine cheltuiala imobilului.

Sunt curioasa cum interpretati dvs in sens juridic acest aspect.
Multumesc!
Cel mai recent răspuns: Gigi 51 , utilizator 10:02, 30 Ianuarie 2020
Da, se pot asocia- asa cum spuneti, deci nu este obligatoriu. Daca va descurcati fara administrator si presedinte este OK. Felicitari!
Asa cum prevede si textul de lege "se pot asocia", deci este la latitudinea proprietarilor daca constituie sau nu o forma de asociere. Daca proprietarii realizeaza masurile cu privire la drepturile si obligatiile comune ce le revin asupra proprietatii comune, fara a se constitui intr-o asociere este meritul lor.
Cherie a scris:

deci asociatia poate lua orice hotarare care sa schimbe regulile de repartizare a cheltuielilor...
Multumesc!


Nu asociatia are obligatia sa respecte normele in domeniu privitor la procedura , modalitatea de calcul si repartizarea cheltuielilor de intretinere
Felicitari pentru intelegerea de a va organiza fara a fi constituiti in entitate juridica
Exista posibilitatea sa intampinati greutati in situatia in care se va impune intretinere reparatii la parte comuna constructie/instalatii imobil ,situatie in care vor trebui repartizate costuri pe cota parte indiviza de proprietate
Asa cum doriti, desi ati facut o pledoarie pentru modul in care va intelegeti intre dv., am sa va raspund cu un pasaj din lege peste care ati trecut, oprindu-va cu jubilatie asupra sintagmei ". In acest scop, proprietarii se pot asocia in asociatii de proprietari cu personalitate juridica." din art.2.
Dar iata ce se spune mai departe:
Art. 4. - (1) Asociatia de proprietari are drept scop administrarea si gestionarea proprietatii comune care, pe langa drepturi, impune obligatii pentru toti proprietarii.
(2) Consecintele neluarii masurilor de organizare si functionare cu privire la administrarea si gestiunea proprietatii comune sunt in raspunderea juridica a tuturor proprietarilor sau a reprezentantilor acestora, dupa caz.

Este un text de lege, o "teorie" in sensul ca nimeni nu a venit sa traga la raspundere pe vreun proprietar ca nu s-a asociat. Asta este adevarat!

Problema devine spinoasa si practica de-abia cand nu-se-stie-de-unde-si-cum apare nevoia de a intra in relatie cu un tert cu care ar trebui sa faceti un contract sau sa va judecati cu el pentru ca, sa zicem, isi parcheaza un scuter in holul blocului si nu vrea pentru nimic in lume sa iasa de-acolo....sau alte feluri de situatii.
Ca persoana fizica, fiecare proprietar se reprezinta pe sine si nu poate reprezenta o comunitate pentru binele comunitatii.
In acest moment, tot teoretic, intervine necesitatea de a avea un reprezentant legal mandatat care sa-i reprezinte legal pe toti proprietarii.

Dv. procedati conform zicalei "De ce sa ma leg la cap, daca nu ma doare?" Corect, dar asociatia de proprietari nu e "legatul la cap", ci legatura pe care trebuie sa o aveti la indemana atunci cand va va durea capul. Vreau sa cred ca ati inteles ce-am vrut sa spun.

Ceva ma nedumereste totusi. Spuneti la un moment dat ca
poate cand se va termina cu totul imobilul si vom fi mai multi va insemna altceva, acum ne e f bine asa.

Ce vra sa zica chestiunea? Sunteti de curand mutati intr-un imobil nou si veti fi mai multi?
Daca da, atunci n-ar trebui sa va mai puneti intrebarea daca trebuie sau nu. Pentru ca mai devreme sau mai tarziu veti constata ca buna intelegere a fost doar o "felie de pepene rece pe timp de caldura torida, care bucata s-a terminat. :)
Daca am interpretat gresit, ma scuzati, raman in ceata!
Cherie a scris:
Nu vad de ce am face asociatie, ca sa platim taxe la stat, ca daca esti asociatie iti trebuie administrator, acesta vrea salariu, se angajeaza femeie de serviciu, se platesc tot felul de taxe care doar ne maresc cheltuielile....

Nu este adevarat.
Infiintarea unei asociatii de proprietari nu costa nimic, ci doar implicarea proprietarilor.
Existenta asociatiei de proprietari nu creaza obligatia de a plati vreo taxa sau impozit la stat.
Daca "esti asociatie" nu-ti trebuie obligatoriu administrator, femeie de serviciu..
Cheltuielile cresc daca platiti salarii si indemnizatii. Dar asa cum munciti astazi fara salarii, tot asa puteti munci in asociatie si dupa infiintarea acesteia, tot fara salarii.
incurajam natalitatea, nepunand la plata copiii mai mici de 3 ani.

Iata de unde poate veni supararea: se vor inmulti mai repede unii fata de altii, dupa posibilitati, varsta, temperament...
Mergand pe ideea dv eu nu as trece la intretinere nici mamele care au copii, as incuraja educatia si-as propune sa nu trecem la intretinere nici o persoana care frecventeaza gradinita, scoala, facultatea... Din respect fata de pensionari nu i-as trece nici pe acestia la intretinere.
Tinem evidenta cheltuielilor, impartim corect facturile de utilitati si toata lumea isi plateste la timp ceea ce ii revine.

Adica tineti toti proprietarii evidenta sau prin rotatie? Toata lumea plateste unui vecin sau unui grup care se ocupa de asociatie? Acestia in ce baza incaseaza, au un chitantier, un registru de casa...? Dar o pierdere de apa dintr-o avarie cum o repartizati? Si mai ales cum o sa-l determinati pe un vecin sa plateasca daca acesta refuza si considera ca nu este corect?
Ultima modificare: Joi, 19 Aprilie 2012
Adriantot, moderator

Alte discuții în legătură

Urgent, pb asociație de proprietari AuraDM AuraDM Buna seara, stimați domni si stimate doamne! Problema este simpla, discutam despre un bloc de proprietari, 19 apartamente cu 2 si 3 camere. Din cele 19 ... (vezi toată discuția)
Repartizare cheltuielilor cu reparatiile merepere merepere buna ziua. suntem o asociatie cu 100 apartamente. pana acum, cheltuielile cu reparatiile la partile comune, le repartizam conform cotei indivize proprietarilor ... (vezi toată discuția)