As dori sa aflu parerea dvs. fata de asa-numita obligativitate a constituirii unei asociatii de proprietari. Cunosc Legea 230/2007 care vrea sa creeze un cadru reglementat. Noi suntem 20 familii intr-un imobil, suntem independenti in ceea ce priveste caldura si apa calda (fiecare apart are centrala proprie), fiecare apart are un apometru pe hol, ne gospodarim singuri in ceea ce priveste curatenia, dotarile imobilului (covoare hol sau intrare, avizier, ce mai e necesar pentru a raspunde necesitatilor) si utilizam regulile stabilite de legislatia asociatiilor de proprietari privind impartirea cheltuielilor comune. Tinem evidenta cheltuielilor, impartim corect facturile de utilitati si toata lumea isi plateste la timp ceea ce ii revine. Nu vad de ce am face asociatie, ca sa platim taxe la stat, ca daca esti asociatie iti trebuie administrator, acesta vrea salariu, se angajeaza femeie de serviciu, se platesc tot felul de taxe care doar ne maresc cheltuielile. Am avut o oferta de administrare, ne cerea 1200 lei /luna, pt apart locuite de un singur locatar practic se dubleaza cheltuielile lunare.
Noi ne gospodarim, nu ne certam, nu am avut nici macar intarziere de o zi la plata vreunei facturi catre furnizorii de utilitati (pt chestiile comune). De ce sa fim obligati la infiintarea asociatiei? Conform legii 230, e vb despre imobil locuit de mai mult de trei familii...uau...pai la trei familii chiar platesti mai mult darile asociate unei pers juridice constituite decat cheltuielile in sine pt ceea ce consumi.
Oricum si legea 230 spune regulile care trebuie respectate, dar lasa libertatea ca asociatia sa decida altcumva...deci asociatia poate lua orice hotarare care sa schimbe regulile de repartizare a cheltuielilor...deci exact cum facem noi: hotaram mereu ce facem, cum facem, comunicam prin mail si telefon, suntem ca o familie care e impartita in mai multe apart. Se intampla in unele luni sa ne dam unii altora indexurile la lumina, gaz, chiar ne intelegem si convietuim f frumos.
Stiu ca o asociatie te protejeaza in caz de probleme..., in fine, poate cand se va termina cu totul imobilul si vom fi mai multi va insemna altceva, acum ne e f bine asa.
Putem fi obligati la constituirea asociatiei?
art 2 din legea 230
În condiţiile art. 1, datorită stării de indiviziune forţată, proprietarii au obligaţia să ia măsuri cu privire la drepturile şi obligaţiile comune ce le revin tuturor asupra proprietăţii comune. În acest scop, proprietarii se pot asocia în asociaţii de proprietari cu personalitate juridică.
Eu inteleg doar ca proprietarii trebuie sa ia masuri privind plata chelt comune - noi am luat, am decis cum impartim chelt, cum facem curat, cum ne cumparam cele necesare incurajam natalitatea, nepunand la plata copiii mai mici de 3 ani.
Pt a lua aceste masuri ei se pot asocia sau, iata, cum am facut noi, pot conveni de comun acord sa procedeze intr-un fel anume pentru a sustine cheltuiala imobilului.
Sunt curioasa cum interpretati dvs in sens juridic acest aspect.
Multumesc!
Sunt tare curioasa cat o sa dureze aceasta armonie...pana ce persoana sau persoanele care se ocupa de administrare , impartit cheltuieli si platit facturi se va satura ,pana se sparge prima teava,primul geam,pana se strica liftul,pana la primul restantier,pana la primul contract pe care va trebui sa-l semnati,pana ce va trebui sa cautati alta persoana pentru curatenie,pana la prima cearta intre vecini...eu va doresc din suflet sa dureze , dar nimic nu e vesnic !
@Cherie
Nu inteleg care e problema si de ce va revoltati.
Si cu asociatie de proprietari, si fara, cheltuielile sunt aceleasi, cat vreti dvs.
Nu trebuie sa angajati femeie de serviciu. Cine spala acum holurile se poate spala si in continuare probono.
Desemenea cine se ocupa de calculele cheltuielilor acum poate continua aceasta indeletnicire si in continuare. Tot pe gratis ( sau o suma modica pe sapt - 1 leu).
La fel si presedintele de bloc si eventualii cenzori, nu e musai sa fie platiti.
Deci unde e problema ?
Sunt curios totusi, facturile de la furnizori pe ce nume vin?
Insa atentie la un aspect. Daca totusi cei ce se ocupa de "treburile" din condominiul dvs sunt platiti, la negru, iar ingrijorarea dvs cu privire la cresterea cheltuielilor vine de la marirea acestor cheltuieli prin aparitia taxelor catre stat, atunci interpretarea juridica pe care o cereti e grava. Ceea ce se intampla la dvs in bloc e ilegal. Sper sa nu fie asa.
Multumesc tuturor celor care s-au aplecat asupra problemei pe care a pus-o in discutie.
Din pacate da, infiintarea unei asociatii costa: cumperi statut, manualul asociatiei si nu mai stiu ce alte chestii... v-am spus ca am avut o tentativa la un moment dat, eram vreo 9 apartamente ocupate atunci si ne-a costat 300 lei ceea ce 'a trebuit' sa cumparam.
Si apoi, in legea 230 spune:
<Asociaţia de proprietari angajează persoane fizice atestate pentru funcţia de administrator sau încheie contracte cu persoane juridice specializate şi autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrării, întreţinerii, investiţiilor şi reparaţiilor asupra proprietăţii comune.>
Asta inseamna contracte de munca, salarii, lumea nu 'se da jos din pat pentru doar 200-300 lei', au facut scoala pentru asta...si tot asa.
Da, suntem un bloc nou, neocupat inca, ne 'ocupam' de probleme nu la negru, ci la alb, cumparam totul cu factura sau chitanta pentru ca toata lumea sa vada cat a costat ceea ce e necesar.
Si da, tinem evidente, folosim chitantier pentru a avea evidenta platilor efectuate, avem registru de casa, functionam ca si cum am fi o asociatie, doar ca nu suntem inregistrati ca atare.
Am strans fond de rulment din care platim facturile pana la distribuirea cheltuielilor, 'pierderile' de apa se distribuie procentual functie de consumul fiecarui apart. Avantajul e ca avem cate un apometru de apartament si acelea se afla pe scara blocului, iar citirea se face odata pentru toti si nu sunt abateri prea mari.
Facturile de utilitati sunt pe numele constructorului blocului care locuieste cu noi.
Nu am zis ca va fi pe veci asa, e si bataie de cap, e adevarat, dar o facem pentru noi.
Atunci cand se va ocupa toata scara vom opta pentru asociatie.
Acum ne descurcam asa.
Chestia cu 'incurajat natalitatea' poate ca a sunat ciudat, dar asa e...si nu ne-am gandit la alte reduceri. Am zis doar ca, in cazul nostru, cheltuielile pe nr de persoane sunt reprezentate de cea aferenta energiei electrice (iluminat scara si functionare lift), iar copiii sub 3 ani chiar nu umbla singuri, de regula sunt cu un parinte, poate chiar in bratele lui, becul se aprinde oricum cand trece parintele.
Problema e ca toata chestia asta cu asociatiile au devenit o mare afacere, la mine la birou lumea chiar se plange ca da lunar o suma prea mare pentru administratie (salarii si taxe). Ei dau de apartament o suma aproape egala cu cheltuiala lunara la noi a unui apart locuit de o persoana.
In fine, se poate si la noi, stiu ca va minunati ca poate fi intelegere intre atatea persoane, dar cred cu tarie ca depinde de felul oamenilor. Si noi, din fericire, avem oameni seriosi si bine intentionati in jurul nostru.
Sa ne fi vazut ce frumosi eram cand faceam desapezire...am luat mai multe lopeti si cazmale (la comun, se intelege), sunt in garaj, cine venea de la serviciu se oprea, lua o lopata si trecea langa ceilalti vecini.
Inca o data, multumesc tuturor celor care au formulat raspuns!
Lecturand opiniile dv. constat cu amaraciune ca tarele comunismului inca persista la multi .Musai trebuie sa fiim "colectivizati "?! Ori unii simt ca le fuge painea calduta de la gura (presedinte; contabil; casier; cenzori; etc)?
Ce e atat de complicat sa iti platesti individual cv. facturilor la utilitati dar si sa si suporti tot individual neplata lor , neafectand vecinii ( toate utilitatile fiind contorizate individual pe casa scarii - se subintelege) ? .Fiecare isi plateste eventualele avarii din apartamentul sau