Potrivit art. 4 lit. a) din OUG 44/2008, persoanele fizice pot desfăşura activităţi economice individual şi independent, ca persoane fizice autorizate.
PFA nu va fi considerată un angajat al unor terţe persoane cu care colaborează, conform art. 16, chiar dacă această colaborare este exclusivă.
Art. 16 spune că, pentru exercitarea activităţii pentru care a fost autorizată, PFA poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, întreprinzători persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activităţi economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic.
Un PFA poate avea angajati si poate incheia contracte de munca, exact ca orice firma.
Poblema este insa ca, atunci cand functioneaza ca o firma, un PFA are aceleasi obligatii ca o firma. Iar in cazul angajarii de personal acest lucru inseamna:
- Redactarea si completarea contractelor individuale de munca (CIM).
- Inregistrarea CIM la Inspectoratul Teritorial de Munca.
- Depunerea declaratiei unice 112 (obligatie intrata in vigoare in ianuarie 2011 pentru toti angajatorii din Romania).
- Plata contributiilor, atat pentru dvs., cat si pentru angajati (sanatate, pensie, somaj, concedii medicale, asigurari accidente de munca si boli profesionale, fondul de garantare a creantelor salariale etc.).