avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1040 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Intocmirea dosarului de pensionare
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Intocmirea dosarului de pensionare

Mai intai, apreciez foarte mult orice ajutor. Este prima oara cand ma ocup de un dosar de pensionare si am nevoie de cateva raspunsuri. Imi cer scuze daca am scris mult prea mult. Va multumesc!

Apoi, as dori sa va adresez intrebarile:

1. In calitate de angajator, eu trebuie sa ma ocup de dosarul de pensionare al unei angajate care indeplineste conditiile pentru limita de varsta? Inteleg ca dansa trebuie sa imi aduca anumite acte, pe care eu nu le posed, insa responsabilitatea intocmirii dosarului complet imi revine mie?
Si, daca as avea mai multi angajati, in aceasta situatie, ar trebui sa urmaresc eu cand indeplineste fiecare conditiile pentru pensionare?

2. Contractul angajatei mele va inceta in temeiul art. 56, lit C, Codul Muncii? Cu ce data?

3. Cu privire la lista cu acte primita de la angajata as avea cateva nelamuriri:
- "Diploma de studii şi foaia matricolă, in copii, sau adeverinţa de certificare a perioadelor de studii învăţământ superior, etc" - atat diploma cat si foaia matricola fac referire tot la studii superioare (ca adeverinta), deci daca acestea nu exista nu trebuie prezentat altceva, nu?
- "Adeverinţa privind sporurile la salariu": are nevoie de o adeverinta de la fiecare loc de munca, in parte? Daca nu a beneficiat de nici un spor la anumite locuri de munca (cum e si la noi), trebuie un act care sa specifice acest lucru? Sa specific in adeverinta de vechime?
- "Adeverinţa privind grupa superioara/condiţii de munca". Tot ce am de la angajata e un certificat de absolvire a cursului de calificare gradul 1 intr-o anumita meserie. Nu cred ca despre asta este vorba, nu? Ce anume ar trebui aici? La firma noastra sigur nu este vorba de grupa superioara, etc insa ma intreb la cele anterioare, daca trebuie sa solicite ceva de acest gen.
- "Alte acte pentru dovedirea perioadelor de activitate şi a veniturilor realizate:" aici intra adeverinta de vechime pentru perioada 1 ian 2011 pana la incetare? Sau aceasta nu o pot emite decat dupa primirea deciziei de pensionare, aceea fiind data incetarii contractului?
Sunt putin confuza cu privirea la ordinea in care trebuie sa se desfasoare lucrurile.
(incetare contract, decizie, etc).

Ultima intrebare ar fi: am inteles ca dupa pensionare pot sa o reangajez? Numai part time sau in ce conditii, va rog?

Multumesc din nou.
Cel mai recent răspuns: Bruta , utilizator 11:50, 16 August 2012
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
1. Intocmirea dosarului de pensionare revine angajatorului. In general oamenii stiu cand trebuie sa iasa la pensie si in general vin ei si anunta. Eu de exemplu am o baza de date cu angajatii si date cand ar trebui sa iasa la pensie pentru limita de varsta.
2. Exact acesta aste articolul.
3.1. actele de studii le va atasa persoana pentru ca dvs nu aveti ariginalele la dsor si poate nici nu aveti absolut toate diplomele persoanei.
3.2. Dvs ii veti da o adeverinta cu sporurile obtiunute in cadrul firmei dvs, restul reies din carnetul de munca. In mod uzual acum fiecare angajator avut de la scoaterea carnetelor de munca va trebui sa ii elibereze o astfel de adeverinta.
3.3. Ii puteti scrie ca in perioada lucrata la dvs a lucrat in conditii normale de munca.
3.4. pe adeverinta aceea scrieti veniturile realizate lunar de la nagajre la dvs pana la momentul de fata.

Dupa ce iese la pensie puteti reangaja fara probleme persoana daca asta se doreste, fie cu norma intreaga fie cu o fractie de norma. Doar pentru pensionarii de invaliditate grad III se impune restrictia de lucru de maxim 4 ore/zi.

Persoana de la resurse umane trebuie sa cunoasca din datele pe care le gestioneaza si in calitate de specialist resurse umane ,cand indeplinesc salariatii conditia de pensionare. Practic ,dumneavoastra consiliati salariatii pe aceste probleme .
Dosarul de pensionare cu completarea cererii si a celorlalte acte care fac obiectul pensionarii intra in sarcina respectivei persoane. Dumneavoastra incetati CIM la data indeplinirii conditiilor de pensionare in cazul pensionarii la varsta standard.
Art. 56
(1) Contractul individual de munca existent inceteaza de drept:

c) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.
2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. c)?j), constatarea cazului de incetare de drept a contractului individual de munca se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in scris, prin decizie a angajatorului, si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termen de 5 zile lucratoare.
Potrivit art 118 din Legea 263 din 2010,pensionarii pentru limita de varsta pot cumula pensia cu salariu si in acelasi timp sa fie si in incidenta art 17 din Legea 329 din 2009.
In conditiile in care se doreste mentinerea in acvtivitate se incheie un contract de munca pe perioada determinata de timp cu respectarea art 83, g din codul muncii. Poate fi contract de munca cu norma intreaga sau cu timp partial in functie de cum se inteleg partile. Contractul poate fi incheiat cu aceiasi zi cand incetati CIM. In rest cunoasteti pasii care trebuiesc respectati cu operarea in REVISAL, ETC.

Art. 103 din Legea 263 din 2010
(1) Pensia se acorda la cererea persoanei indreptatite, a tutorelui sau a curatorului acesteia, a persoanei careia i s-a incredintat sau i s-a dat in plasament copilul minor, dupa caz, depusa personal ori prin mandatar desemnat prin procura speciala.
(2) Cererea de pensionare, impreuna cu actele prin care se dovedeste indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta lege, se depune, incepand cu data indeplinirii acestor conditii, la casa teritoriala de pensii competenta, in a carei raza domiciliaza persoana.
Ultima modificare: Luni, 25 Iunie 2012
Gabriela Pintea, Consilier juridic
Va multumesc din inima pentru cele doua raspunsuri punctuale si de folos!
Cu privire la data exacta a emiteterii deciziei de incetare a contractului datorata pensionarii pentru limita de varsta, daca persoana respectiva beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare deoarece a desfăşurat activitate în condiţii de muncă deosebite (fosta grupă II), aceasta se considera a fi data la care primesc decizia de pensionare din partea angajatei?

Cand sa emit aceasta decizie, mai exact? In ziua urmatoare primirii? Iar data de la care inceteaza trebuie sa coincida cu cea a pensionarii asa cum apare pe decizia de pensioanare?

Multumesc!!




Intrucat este pensionar limita varsta cu reducerea varstei urmare grupei de munca, CIM inceteaza cu ziua urmatoare primirii deciziei de pensie.

Data incetarii nu este cea din Decizie intrucat salariatul a lucrat pana la primirea deciziei de pensie
Dvs ii emiteti decizia de incetare CIM in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii Deciziei de pensie (Art 56 alin (2)/C muncii)
* La data incetarii ii eliberati Decizia de incetare CIM si o Adeverinta din care s arezulte ca a lucrat de la data depunerii dosarului de pensie si pana la data primirii deciziei
Cu aceste documente merge la casa de pensii de care apartine si impreuna cu o cerere tip de recalculare a pensiei, solicita recalcularea prin adaogarea perioadei lucrate dupa depunerea dosarului.

Alte discuții în legătură

Decizie de pensionare Alexandra Ilie Alexandra Ilie Buna ziua, Am o salariata careia i s-a eliberat decizia de pensionare pentru limita de varsta, ieri! Cum ar trebui eu sa procedez? trebuie incetat contractul ... (vezi toată discuția)
Salariu pana la emiterea deciziei de pensionare rin rin Daca un cim inceteaza de drept la o anumita data si salariatul nu avea cunostinta de aceasta data ce poate face in privinta drepturilor banesti de pana la ... (vezi toată discuția)
Pensionar cflori2002 cflori2002 buna ziua, am un salariat care mi-a adus decizie de pensionare la limita de varsta. eu ii inchid contractul individual in desfasurare si ii deschid altul ? el ... (vezi toată discuția)