INSTRUCTIUNI SPECIFICE
pentru inventarierea patrimoniului
Inventarierea anuală a elementelor de activ şi de pasiv se face astfel:
1.Capital social – justificarea existentei acestui element se face pe baza eliberarii unui certificat constatator la 31.12.2005 de catre Registrul Comertului.
2.Imobilizari necorporale (brevete, licente, know-how şi mărci de fabrică, programe informatice) - justificarea acestor elemente se face pe baza titlurilor de proprietate
3.Imobilizari corporale (mijloace fixe) : evaluarea acestor elemente se face la valoarea actuală a fiecărui element, denumită valoare de inventar, stabilită în funcţie de utilitatea bunului, starea acestuia şi preţul pieţei. Bunurile de aceasta natura sunt:
· Terenuri – se inventariaza pe baza documentelor care atestă proprietatea acestora şi a schiţelor de amplasare.
· Clădirile - se inventariază prin identificarea lor pe baza titlurilor de proprietate şi a dosarului tehnic al acestora.
· Echipamente tehnice (masini, utilaje si alte instalatii de lucru), aparate si instalatii de masurare, control si reglare,mijloace de transport, animale, plantatii, mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a valorilor umane etc,- se inventariaza fizic
Nota : Se va face distinctie intre bunurile de natura mijloacelor fixe si cele de natura obiectelor de inventar, astfel: un mijloc fix are o valoare de intrare mai mare de 1500 lei si o durata normala de utilizare mai mare de 1 an.
4. Bunurile aparţinând altor unităţi (închiriate, în leasing, în custodie, cu vânzare în consignaţie, spre prelucrare etc.) se inventariază şi se înscriu în liste separate. Listele de inventariere pentru aceste bunuri vor conţine informaţii cu privire la numărul şi data actului de predare-primire şi ale documentului de livrare, precum şi alte informaţii utile.
Listele de inventariere cuprinzând bunurile aparţinând terţilor se trimit şi persoanei fizice sau juridice, române ori străine, după caz, căreia îi aparţin bunurile respective, în termen de cel mult 15 zile de la terminarea inventarierii, urmând ca proprietarul bunurilor să comunice eventualele nepotriviri în termen de 5 zile de la primirea listelor de inventariere. Neconfirmarea în acest termen presupune recunoaşterea exactităţii datelor înscrise în listele de inventariere.
În caz de nepotriviri, unitatea deţinătoare este obligată să clarifice situaţia diferenţelor respective şi să comunice constatările sale persoanei fizice sau juridice căreia îi aparţin bunurile respective, în termen de 5 zile de la primirea sesizării.
5. Imobilizari financiare
Sunt inventariate si evaluate:
titluri de participare – pe baza Certificatului Constatator emis de Registrul Comertului, pentru societatea la care sunt achizitionate titluri (parti sociale, actiuni, etc).
imprumuturi acordate altor societati – pe baza scadentarului din contractile de imprumuturi
garantii platite la furnizori – pe baza extraselor de cont trimise furnizorilor
6.Stocuri - stabilirea stocurilor faptice se face prin numărare, cântărire, măsurare, după caz. Bunurile aflate în ambalaje originale intacte nu se desfac decât prin sondaj, acest lucru urmând a fi menţionat şi în listele de inventariere respective. Bunurile de aceasta natura pot fi:
materii prime, materiale consumabile, marfuri, ambalaje, etc.
formulare tipizate (facturi,fise de magazine, chitante, ordine de compensare etc.) aflate in stoc la data inventarierii
Bunurile aflate asupra angajaţilor la data inventarierii (echipament, cazarmament, scule, unelte etc.) se inventariază şi se trec în liste separate, specificându-se persoanele care răspund de păstrarea lor.
Bunurile cu un grad mare de perisabilitate se inventariază cu prioritate fără a se stânjeni desfacerea imediată a acestora.
Bunurile aflate în expediţie se inventariază de către unităţile furnizoare, iar bunurile achiziţionate aflate în curs de aprovizionare se inventariază de unitatea cumpărătoare şi se înscriu în liste de inventariere separate.
Listele de inventariere se intocmesc pentru toate materialele inclusiv cele pentru care prezinta diferente (plus sau minus), cele fara de miscare, cu mi]care lenta, degradate, inutilizabile, cu luarea notelor explicative.
In cazul in care comisia constata plusuri, minusuri, degradari nedeclarate inainte de inceperea inventarierii, va cere gestionarului explicatii scrise cu privire la cauzele acestora.
7.Disponibilităţile în lei şi în valută din casieria unităţii se inventariază în ultima zi lucrătoare a exerciţiului financiar, după înregistrarea tuturor operaţiunilor de încasări şi plăţi privind exerciţiul respectiv, confruntându-se soldurile din registrul de casă cu monetarul şi cu cele din contabilitate.
8.Disponibilităţile aflate în conturi la bănci se inventariaza pe baza extraselor de cont din ziua de 31 decembrie sau din ultima zi lucrătoare a anului, puse la dispoziţie de unităţile bancare şi unităţile Trezoreriei Statului, avand ştampila oficială a acestora.
9.Creanţele şi obligaţiile faţă de terţi sunt supuse verificării şi confirmării pe baza extraselor soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor de creanţe şi datorii, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3), prezentat ca model în anexa. Aceste extrase vor fi intocmite in conformitate cu soldurile clientilor si furnizorilor asa cum rezulta ele din evidenta primara a societatii, dupa ce au fost puse de acord cu soldurile din evidenta contabila. Nerespectarea acestei proceduri, precum şi refuzul de confirmare constituie abateri de la reglementarile legale privind inventarierea.
Diferentele constatate trebuie clarificate inainte de inchiderea bilantului si solutionate pe baza legala.