avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 798 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... inventarierea patrimoniala
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

inventarierea patrimoniala

#-o#-o buna,
are cineva o idee despre asta , cu ce se incepe aceast inventar si cum ....sa arate .
ajutorrrrrrrrrrrr!!!!!!!!
Cel mai recent răspuns: garfieldro , utilizator 14:22, 22 Decembrie 2010

Din cate stiu, este un "Registru-Inventar" , in care trebuie inregistrate, evident in ordine cronologica intrarii in patrimoniu.
1. in primul rand trebuie sa se emita o decizie privind inventarierea. Uite un model :
DECIZIA NR. ……/………...
In scopul asigurarii integritatii patrimoniului S.C. …………………..…………………… si valorificarii prin inventariere a realitatii acestui patrimoniu, in conformitate cu prevederile Legii 82/1991 si a OMF NR.1753/12.11.2004, administratorul societatii
DECIDE
1. Se inventariaza patrimoniul societatii, precum si bunurile apartinind altor unitati aflate temporar in custodia S.C. ……………..………………………………...;
2. Pentru coordonarea, indrumarea, instruirea, supravegherea operatiilor de inventariere se numeste comisia compusa din : ..........
3. Inventarierea patrimoniului se va desfasura in perioada ……………………………… conform graficului din Anexa 1 pe baza instructiunilor din Anexa 2 de catre comisia stabilita la pct. 2, anexe care fac parte integranta din prezenta decizie.
4. Rezultatele inventarierii vor fi consemnate in procesele verbale, la care se vor atasa decizia de numire a comisiei, eventualele aprobari de modificare a termenelor, declaratiile luate gestionarilor inainte de inceperea inventarierii, listele de inventariere precum si alte documente referitoare la inventariere. Procesul verbal va fi inregistrat la registratura si predat la contabilitate la termenul final pentru inventariere.
5. Membrii comisiei de inventariere raspund material, conform Legii nr. 31/1990, a OMF NR.1753/12.11.2004., Legii 82/1991, pentru pagubele la a caror producere au contribuit prin nerespectarea termenelor, inexactitatea datelor din documentele de inventariere sau alte incalcari a dispozitiilor legale.
6. Conform anexelor de mai jos inventarierea se va efectua in perioada ……………… de catre comisia de la pct. 2.

Administrator,

ANEXA NR. 1

GRAFIC DE DESFASURARE

a inventarierii patrimoniului S.C………………….………………………… in anul ……..

Elementele patrimoniale Perioada de inventariere
1. Mijloace fixe
2. Materii prime si materiale
3. Obiecte de inventar
4. Marfuri
5. Ambalaje
6. Materiale aflate la terti
7. Bunuri primite in custodie, leasing, chirie, etc.
8. Mijloace banesti si alte valori (numerar in casierie, disponibilitati banesti in conturi, avansuri spre decontare, alte valori, etc)
9. Capital social (pe baza de Certificat Constatator eliberat de Registrul Comertului)
10. Creante – clienti, debitori, creante fiscale, etc
11. Datorii – furnizori, creditori, obligatii fiscale, etc.

Administrator,

ANEXA NR. 2
A. INSTRUCTIUNI GENERALE PRIVIND INVENTARIEREA PATRIMONIULUI
Intregul patrimoniu al societatii comerciale precum si bunurile apartinand altor unitati care temporar se afla in pastrarea societatii sau in custodie se inventariaza in perioada stabilita la pct. 3.

Membrii comisiei de inventariere stabiliti prin decizie nu pot fi inlocuiti sau revocati decat in cazuri cu totul speciale si numai prin dispozitia scrisa a directorului intreprinderii, data la propunerea directorului economic.

Comisia de inventariere are obligatia sa controleze toate locurile de munca de pe teritoriul societatii in care pot sa existe bunuri si sa le inventarieze efectiv.

Inainte de inceperea operatiunii de inventariere, comisia va cere gestionarului o declaratie scrisa, conform modelului anexat.

Cu ocazia inventarierii se vor identifica si consemna in procesele verbale bunurile care sunt deteriorate total sau partial, precum si stocurile fara miscare, mai vechi de un an sau inutilizabile propunandu-le la declasare.

Toate bunurile care se inventariaza se inscriu in listele de inventariere (model 14-3-12), conform anexa, care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, sectii, ateliere, locuri de munca, pe gestionari si categorii de bunuri cu caracteristicile respective- denumire (simbol, numar de cod), numar de inventar, unitate de masura care trebuie sa fie identica cu cea din contabilitate, precum si orice alta caracteristica care usureaza identificarea bunurilor respective.

Listele de inventariere(model 14-3-12) intocmite pentru bunurile in custodie vor contine pe langa elementele comune (felul marfii,valoarea, cantitatea, etc.) numarul si data actului de custodie si a documentului de decontare (factura, dispozitie de plata)

Pentru bunurile de prisos, fara miscare, greu vandabile sau deteriorate se intocmesc liste de inventariere separate la care se anexeaza procesele verbale.

In cazul in care comisia constata plusuri, minusuri, degradari, declarate sau nedeclarate inainte de inceperea inventarierii va cere gestionarului explicatii scrise cu privire la cauzele acestora si va verifica realitatea sustinerilor gestionarului putand cere in acest scop relatii si documente de la orice persoana din cadrul societatii.

Pe ultima fila a listelor de inventariere gestionarul trebuie sa mentioneze daca toate bunurile au fost inventariate in prezenta sa, daca bunurile respective se afla in pastrarea si raspunderea sa, daca mai are bunuri care sa fi ramas neinventariate precum si eventualele obiectiuni pe care le are de facut, pe care comisia are obligatia sa le analizeze mentionand la sfarsitul listei de inventariere concluzia la care s-a ajuns

Listele de inventariere se semneaza pe fiecare fila de catre membrii comisiei de inventariere si de gestionar mentionandu-se si data inventarierii.

Determinarea plusurilor sau minusurilor se face direct pe listele de inventariere model (14-3-12/a).

Inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii se procedeaza la verificarea minutioasa a exactitatii si evaluarii calculelor si totalizarilor din contabilitate, greselile descoperite cu aceasta ocazie trebuie corectate inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii, concluziile si propunerile cu privire la cauzele plusurilor, lipsurilor, pierderilor si vinovatilor pentru acestea, precum si alte propuneri si masuri de aplicarea dispozitiilor legale.

In cazul in care comisiile de inventariere constata dezordine, materiale si bunuri aflate in afara locului de depozitare, vor consemna acestea in procesele verbale de inventariere, propunand masuri de tragere la raspundere si la imbunatatire a folosirii spatiilor de depozitare.

ATENTIE: In cazul constatarii unor minusuri sau plusuri in gestiune se va lua declaratie scrisa de la gestionari. Declaratia va fi semnata si de membrii comisiei de inventariere, se vor face propuneri conducerii societatii pentru solutionarea celor constatate.

Administrator,

B. INSTRUCTIUNI SPECIFICE pentru inventarierea patrimoniului

Inventarierea anuală a elementelor de activ şi de pasiv se face astfel:

1.Capital social – justificarea existentei acestui element se face pe baza eliberarii unui certificat constatator la 31.12.2007 de catre Registrul Comertului.

2.Imobilizari necorporale (brevete, licente, know-how şi mărci de fabrică, programe informatice) - justificarea acestor elemente se face pe baza titlurilor de proprietate

3.Imobilizari corporale (mijloace fixe) : evaluarea acestor elemente se face la valoarea actuală a fiecărui element, denumită valoare de inventar, stabilită în funcţie de utilitatea bunului, starea acestuia şi preţul pieţei. Bunurile de aceasta natura sunt:

· Terenuri – se inventariaza pe baza documentelor care atestă proprietatea acestora şi a schiţelor de amplasare.

· Clădirile - se inventariază prin identificarea lor pe baza titlurilor de proprietate şi a dosarului tehnic al acestora.

· Echipamente tehnice (masini, utilaje si alte instalatii de lucru), aparate si instalatii de masurare, control si reglare,mijloace de transport, animale, plantatii, mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a valorilor umane etc,- se inventariaza fizic

Nota : Se va face distinctie intre bunurile de natura mijloacelor fixe si cele de natura obiectelor de inventar, astfel: un mijloc fix are o valoare de intrare mai mare de 1500 lei si o durata normala de utilizare mai mare de 1 an.

4. Bunurile aparţinând altor unităţi (închiriate, în leasing, în custodie, cu vânzare în consignaţie, spre prelucrare etc.) se inventariază şi se înscriu în liste separate. Listele de inventariere pentru aceste bunuri vor conţine informaţii cu privire la numărul şi data actului de predare-primire şi ale documentului de livrare, precum şi alte informaţii utile.

Listele de inventariere cuprinzând bunurile aparţinând terţilor se trimit şi persoanei fizice sau juridice, române ori străine, după caz, căreia îi aparţin bunurile respective, în termen de cel mult 15 zile de la terminarea inventarierii, urmând ca proprietarul bunurilor să comunice eventualele nepotriviri în termen de 5 zile de la primirea listelor de inventariere. Neconfirmarea în acest termen presupune recunoaşterea exactităţii datelor înscrise în listele de inventariere.

În caz de nepotriviri, unitatea deţinătoare este obligată să clarifice situaţia diferenţelor respective şi să comunice constatările sale persoanei fizice sau juridice căreia îi aparţin bunurile respective, în termen de 5 zile de la primirea sesizării.

5. Imobilizari financiare

Sunt inventariate si evaluate:

titluri de participare – pe baza Certificatului Constatator emis de Registrul Comertului, pentru societatea la care sunt achizitionate titluri (parti sociale, actiuni, etc).
imprumuturi acordate altor societati – pe baza scadentarului din contractile de imprumuturi
garantii platite la furnizori – pe baza extraselor de cont trimise furnizorilor

6.Stocuri - stabilirea stocurilor faptice se face prin numărare, cântărire, măsurare, după caz. Bunurile aflate în ambalaje originale intacte nu se desfac decât prin sondaj, acest lucru urmând a fi menţionat şi în listele de inventariere respective. Bunurile de aceasta natura pot fi:

materii prime, materiale consumabile, marfuri, ambalaje, etc.
formulare tipizate (facturi,fise de magazine, chitante, ordine de compensare etc.) aflate in stoc la data inventarierii

Bunurile aflate asupra angajaţilor la data inventarierii (echipament, cazarmament, scule, unelte etc.) se inventariază şi se trec în liste separate, specificându-se persoanele care răspund de păstrarea lor.

Bunurile cu un grad mare de perisabilitate se inventariază cu prioritate fără a se stânjeni desfacerea imediată a acestora.

Bunurile aflate în expediţie se inventariază de către unităţile furnizoare, iar bunurile achiziţionate aflate în curs de aprovizionare se inventariază de unitatea cumpărătoare şi se înscriu în liste de inventariere separate.

Listele de inventariere se intocmesc pentru toate materialele inclusiv cele pentru care prezinta diferente (plus sau minus), cele fara de miscare, cu mi]care lenta, degradate, inutilizabile, cu luarea notelor explicative.

In cazul in care comisia constata plusuri, minusuri, degradari nedeclarate inainte de inceperea inventarierii, va cere gestionarului explicatii scrise cu privire la cauzele acestora.

7.Disponibilităţile în lei şi în valută din casieria unităţii se inventariază în ultima zi lucrătoare a exerciţiului financiar, după înregistrarea tuturor operaţiunilor de încasări şi plăţi privind exerciţiul respectiv, confruntându-se soldurile din registrul de casă cu monetarul şi cu cele din contabilitate.

8.Disponibilităţile aflate în conturi la bănci se inventariaza pe baza extraselor de cont din ziua de 31 decembrie sau din ultima zi lucrătoare a anului, puse la dispoziţie de unităţile bancare şi unităţile Trezoreriei Statului, avand ştampila oficială a acestora.

9.Creanţele şi obligaţiile faţă de terţi sunt supuse verificării şi confirmării pe baza extraselor soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor de creanţe şi datorii, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3), prezentat ca model în anexa. Aceste extrase vor fi intocmite in conformitate cu soldurile clientilor si furnizorilor asa cum rezulta ele din evidenta primara a societatii, dupa ce au fost puse de acord cu soldurile din evidenta contabila. Nerespectarea acestei proceduri, precum şi refuzul de confirmare constituie abateri de la reglementarile legale privind inventarierea.

Diferentele constatate trebuie clarificate inainte de inchiderea bilantului si solutionate pe baza legala.
Administrator,

2Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii, contabilii care tin evidenta gestiunii inventariate .Comisia de inventariere are obligatia sa sigileze locurile si caile de acces cu exceptia locului unde a inceput inventarierea, sa solicite o declaratie scrisa de la persoanele angajate in functiile de casier, magazioner etc. in care sa se mentioneze urmatoarele:
-dace in gestiune exista plusuri sau bunuri apartinind tertilor
-daca au fost efectuate operatiuni fara respectarea normelor legale
-daca au documente neinregistrate in evidenta etc




Inventarierea propriu zisa -; reprezinta etapa care marchiaza inceperea efectiva a inventarierii , continutul ei il reprezinta constatarea faptica , descrierea si evaluarea elementelor supuse inventarierii . Constatarea reprezinta stabilirea pe cale directa si concreta a existentei elementelor patrimoniale, a marimii si starii in care se gasesc ele la data cand are loc inventarierea .Existenta elementelor de activ se constata practic prin numerare , masurare, cantarire. De la aceasta regula fac exceptie bunurile aflate in ambalaje industriale cum ar fi lichidele a caror constatare se face prin sondaj .Inventarierea mijloacelor banesti aflate in conturi la banci se efectueaza prin urmarirea extraselor de cont ale bancilor, prin compararea acestora cu soldurile conturilor din evidenta proprie.
Pe baza constatarilor facute elementele inventariate se trec in listele de inventariere in care alaturi de cantitate si valoare se trec si caracteristicile proprii elemenetelor inventariate.Urmeaza confruntarea documentelor faptice cu constatarile di evidenta contabila proprie pentru a se afla rezulatatele inventarierii. Listele de inventar se semneaza de catre toti membrii comisiei de inventariere precum si de gestionarii carora li s-a efectuat inventarierea. Pe ultima fila a listelor de inventariere gestionarul trebuie sa mentioneze daca bunurile inventariate se afla in pastrarea sa.Daca exista bunuri care nu se pot inventaria valoric vor fi puse pe liste de inventariat cantitativ.
Stabilirea si regularizarea rezultatelor inventarierii este ultima etapa care se inregistreaza in urma stabilirii diferentelor dintre constatarile faptice si inregistrarile din evidenta contabila. In cazul in care diferenta apare mai mare in urma constatarilor faptice fata de inscrisuri acestea se numesc plusuri in inventar care deobicei se inregistreaza, daca diferenta este nefavorabila atunci cand constatarile faptice sunt mai mici decat inregistrarile avem de-a face cu un minus in inventar , acesta lipsa fiind imputabila.
In urma inventarierii se pot efectua regularizari prin compensari numai din punct de vedere cantitativ a plusurilor cu minusurile cu conditia ca diferentele sa apara la acelasi gestionar .
Plusurile se inregistreza ca intrari in gestiune prin debitarea conturilor care indica plusul respectiv si creditarea conturilor de cheltuieli pe locuri de constatare a plusurilor respective
Pentru inregistrarea minusurilor in contabilitate exista urmatoarele situatii :
-daca vina apartine gestionarului se imputa acestuia la pretul cu amanuntul, diferenta dintre pretul de inregistrare a bunurilor constatate lipsa si pretul cu amanuntul se vireaza la bugetul statului
-in cazul in care la inventariere pentru lipsa constatata nu s-au stabilit cauzele , lipsurile respective se inregistreaza in creditul conturilor de bunuri prin debitul contului decontari in curs de lamurire
Acest din urma cont se inchide in momentul in care s-a stabilit cauza, cand nu este o persoana vinovata lipsa se trece pe cheltuieli , pe locuri de constatare a acesteia, cand este o persoana vinovata aceasta devine debitor si i se imputa in consecinta.
In caz de calamitati naturale lipsurile se trec in debitul contului profit si pierderi .

AOLEU!!!
Ce frumos spus!!! Te rog din suflet, daca mai este ceva, continua: model de subcomisii daca sunt, raport final, recapitulatie etc. poate ai modele!? cam tot ce ai despre aceasta activitate. Niste fise de post poate.
Multumesc mult!
Potrivit reglementarilor legale in vigoare, unitatile au obligatia sa efectueze cel putin o data pe an pe parcursul functionarii lor inventarierea generala a elementelor de activ si de pasiv detinute. De regula, inventarierea anuala a elementelor de activ si de pasiv se face cu ocazia incheierii exercitiului financiar.
Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii elementelor de activ si de pasiv si care elaboreaza si transmite comisiilor de inventariere proceduri scrise adaptate la specificul unitatii.
Conform prevederilor legale, in termen de 3 zile de la data incheierii operatiunilor de inventariere trebuie prezentate administratorului unitatii propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide, in termen de cel mult 5 zile de la primirea procesului-verbal, asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale.
Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 3 zile de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator. Registrul-inventar este documentul contabil obligatoriu in care se inregistreaza toate elementele de activ si de pasiv, grupate in functie de natura lor, inventariate de unitate, potrivit legii. Elementele de activ si de pasiv inscrise in acest registru au la baza listele de inventariere sau alte documente care justifica continutul acestora.
In concluzie, in termen de cel mult 11 zile de la data incheierii operatiunilor de inventariere trebuie inscrise Registrul-inventar elementele inventariate.
In continuare iti prezint documentele ce trebuie sa existe in dosarul intocmit cu ocazia inventarierii:
Dosarul de inventariere:
* Decizia de numire a comisiilor de inventariere (acestea sunt coordonate, acolo unde este cazul, de catre o comisie centrala);
* Declaratia scrisa a gestionarului (gestionarilor);
* Fisele de magazie - barate si semnate de comisia de inventariere, la ultima operatiune, mentionand data la care s-au inventariat bunurile;
* Listele de inventariere - semnate pe fiecare fila de catre membrii comisiei de inventariere si de catre gestionar (in cazul gestiunilor colective, listele de inventariere se semneaza de catre toti gestionarii); pe ultima fila a listei de inventariere, gestionarul trebuie sa mentioneze daca toate bunurile si valorile banesti din gestiune au fost inventariate si consemnate in listele de inventariere in prezenta sa sa sa mentioneze daca are obiectii cu privire la modul de efectuare a inventarierii;
* Extrasele de cont pentru comunicarea si solicitarea de la debitor a sumelor pretinse, ramase neachitate;
* Extrasele de cont din ziua de 31 decembrie sau din ultima zi lucratoare a anului, cu stampila oficiala a unitatilor bancare si unitatilor Trezoreriei Statului emitente.
* Proces-verbal privind rezultatele inventarierii;


Modelele nu pot fi puse pe forum:(.
In legatura cu fise de post, te pot ajuta cu unele modele pe care le am ...dar sa-mi spui ce doresti.

Alte discuții în legătură

Inventarierea elementelor ce nu reprezinta bunuri katica katica Conform OUG 1753/2004 \" 32 Pentru inventarierea elementelor de activ şi de pasiv ce nu reprezintă bunuri este suficientă prezentarea lor în situaţii ... (vezi toată discuția)
Pocedura de inventariere mmanu mmanu ma puteti ajuta cu ce trebuie sa cuprinda procedura de invetariere? cum ar trebui formulata? (vezi toată discuția)