Am votat si eu.
Având în vedere că suntem pe avocatnet, vă propun spre dezbatere un subiect interesant:
Art. 3 din Hotărârea 34/2012 a Parlamentului privind stabilirea obiectului şi a datei Referendumului naţional pentru demiterea preşedintelui României prevede că în situaţia în care CCR va stabili că nu au fost îndeplinite condiţiile legii,
Parlamentul va luat act de aceasta şi va hotărâ asupra procedurii de urmat.
Deci conform acestui articol, Parlamentul României ar avea dreptul ca în cazul în care nu va exista cvorum să organizeze un nou referendum în termen de 30 de zile de la ultimul referendum până la validarea lui.
CCR a respins săptămâna trecută o sesizare a PDL exact pe această temă, deci ar exista o bază să considerăm că Parlamentul României ar avea câteva opțiuni, asta dacă referendumul nu este validat.
Calea de urmat de către Parlament, în caz de invalidare a referendumului, este:
- menţinera stării de suspendare a Preşedintelui până când va fi un referendum valid conform prevederilor legale actuale.
Un referenudum invalid nu poate valida schimbarea actualei stări de lucruri.
- abrogarea art. 5 alin 2 lin Legea nr. 3/2000, care instituie pragul electoral pentru referendumuri.
- repetarea refendumului cu instituirea derogării prin aducerea derogării art. 10 înapoi în lege.
Constituţia nu stabileşte nici un cvorum pentru validarea unui referendum. În aceste condiţii, ţinând seama de cele arătate de către Curtea Constituţională, este posibilă eliminarea oricărui text din legea referendumului, inclusiv art. 5 alin. 2, care instituie vreun cvorum de validare a referendumurilor, fără ca prin aceasta să se încalce vreun text constituţional.
După părerea mea referendumurile, la fel ca şi alegerile, nu trebuie să fie afectate de cvorumul prezenţei la referendum. Art. 5 alin. 2 din Legea nr. 3/2000 şi toate celelate referiri la cvorum din Legea nr. 3/2000 ar trebui abrogate. Această părere este conformă cu recomandările Comisiei de la Veneţia, care spune:
“ Nu se recomandă următoarele:
a. un cvorum (prag, procentaj minimal) de participare, întrucât îi asimilează pe cei care se abţin cu partizanii votului negativ;
b. un cvorum de aprobare (acceptarea de către un procentaj minimal din numărul alegătorilor înscrişi), întrucât riscă să creeze o situaţie politică dificilă în cazul când proiectul este adoptat cu o majoritate simplă, inferioară însă cvorumului (pragului) necesar.”
Constituţia noastră asigură dreptul a vota şi de a participa la referendumuri dar nu obligă cetăţenii să voteze sau să participe la referendumuri. În lipsa obligaţiei de a participa la referendum se face apel la “responsabilitatea civică”. Astfel, Curtea Constituţională afirmă în Decizia nr. 731/10/07.2012:
“Participarea la referendum a majorităţii cetăţenilor reprezintă un act de responsabilitate civică, prin care corpul electoral urmează să se pronunţe cu privire la sancţionarea sau nu a Preşedintelui României, având posibilitatea demiterii sau menţinerii acestuia în funcţie.” Dacă majoritatea cetăţenilor nu dă curs “actului de responsabilitate civică” se cuvine să fie sancţionaţi cei care dau curs “actului de responsabilitate civică” prin ignorarea participării lor la referendum?
Astept opiniile dvs.