Conform OMFP 3512/2008, R.J.I.P. se inregistreaza la organul fiscal, insa Registrul jurnal, nu.
REGISTRUL-JURNAL DE ÎNCASÃRI ªI PLÃŢI (cod 14-1-1/b)
1. Serveşte ca:
- document de înregistrare a încasărilor şi plăţilor;
- document de stabilire a situaţiei financiare a contribuabilului care conduce evidenţa
contabilă în partidă simplă;
- probă în litigii.
2. Se întocmeşte într-un singur exemplar de către contribuabili, făcându-se
înregistrarea operaţiunilor efectuate pe baza documentelor justificative, distinct, pe fiecare
operaţiune, fără a se lăsa rânduri libere, după ce a fost numerotat, şnuruit, parafat şi
înregistrat la organul fiscal teritorial.
Pentru fiecare asociaţie fără personalitate juridică se va întocmi câte un registru-jurnal de
încasări şi plăţi.
În Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se înregistrează nu numai operaţiunile în numerar,
ci şi cele efectuate prin contul curent de la bancă.
Contribuabilii plătitori de taxă pe valoarea adăugată vor înregistra sumele încasate sau
plătite, exclusiv taxa pe valoarea adăugată.
Operaţiunile înregistrate în Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se totalizează anual.
Numerotarea filelor se va face în ordine crescătoare, iar după completarea integrală se
deschide un nou registru înregistrat şi parafat, care va fi numerotat în ordine crescătoare.
Acest registru se parafează de către organul fiscal teritorial la începerea şi la încetarea
activităţii.
În condiţiile conducerii evidenţei contabile în partidă simplă cu ajutorul tehnicii de calcul,
fiecare operaţiune economico-financiară se va înregistra în ordine cronologică, în funcţie de
data de întocmire sau de intrare a documentelor. În această situaţie Registrul-jurnal de
încasări şi plăţi se editează lunar, iar paginile vor fi numerotate pe măsura editării lor.
Registrul-jurnal de încasări şi plăţi parafat şi înregistrat la organul fiscal teritorial va fi
completat lunar, prin preluarea totalului sumelor din Registrul-jurnal de încasări şi plăţi
obţinut cu ajutorul tehnicii de calcul.
Practicienii în insolvenţă, persoane fizice sau juridice, care îşi desfăşoară activitatea
în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind
organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare,
completează registrul – jurnal de încasări şi plăţi după ce a fost numerotat, şnuruit, parafat
şi înregistrat în evidenţa unităţii.
3. Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
4. Se arhivează împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.