Buna ziua. Ma adresez juristilor care isi rapesc din timpul lor liber si raspund pe acest forum, si pentru care le multumesc anticipat, cu rumatoarea problema: un contract semnat prin 2008 intre 2 parti mai este valabil daca nu s-a mentionat in el ca ".... a fost incheiat azi in 2 exemplare, cate unul pentru fiecare din parti etc"?
Intreb asta deoarece am vazut ca in noul cod civil, aparut anul trecut parca, la art. 1179 spune ca e obligatorie chestia asta. Insa, nu stiu daca in vechiul cod civil exista aceeasi obligatie.
Contractele se raporteaza la legea care era in vigoare in momentul in care au fost incheiate. Astfel, contractului de care vorbiti dvs. i se aplica vechiul Cod Civil, nu cel intrat in vigoare in 2011.
Totusi, sa stiti ca Art. 1179 al vechiului Cod civil (nu al celui intrat in vigoare in 2011) spunea ca "Actele sub semnătură privată, care cuprind convenţii sinalagmatice, nu sunt valabile dacă nu s-au făcut în atâtea exemplare originale câte sunt părţi cu interes contrar. Este de ajuns un singur exemplar original pentru toate persoanele care au acelaşi interes.
Fiecare exemplar trebuie să facă menţiune de numărul originalelor ce s-au făcut. Cu toate acestea, lipsa de menţiune că originalele s-au făcut în număr îndoit, întreit şi celelalte, nu poate fi opusă de acela care a executat din parte-i convenţia constatată prin act.
Daca in cazul dvs contractul va fi valabil sau nu, depinde de circumstantele exacte ale contractului, insa daca contractul a fost executat, chiar si in parte, de ambele parti, atunci contractul este cu siguranta valabil, si produce efecte.
Mentionez ca comentariul meu se refera strict la situatia unui act sub semnatura privata, care este valabil din toate punctele de vedere mai putin formalitatea dublului exemplar.
Este vorba de un contract incheiat intre o persoana fizica si o institutie a statului, recte APIA.
Cand a fost incheiat in 2008, persoana in cauza nu a primit un exemplar, exemplar in care erau trecute niste articole din Regulamentele Europene si in baza carora persoana in cauza avea niste drepturi, de ex. putea sa rezilieze contractul in anumite conditii. Dar, pentru ca nu a primit nicio copie, nu si-a cunoscut drepturile, iar APIA o obliga acum sa inapoieze banii primiti ca ajutor.
Desigur, acum APIA spune ca a fost incheiat in 2 exemplare.
Pe scurt, persoana incheie contractul prin care primeste subventia la suprafata, in 2010 se imbolnaveste si e nevoita sa abandoneze agricultura, ia legatura cu APIA care ii spune ca, mort-copt, e obligat sa continue. Daca ar fi avut o copie dupa contract, ar fi vazut ca, in baza unui articol dintr-un Regulament European, poate sa invoce cazul de forta majora ( incapacitate profesionala pe termen lung) si sa nu mai continue contractul incheiat pe 5 ani. Insa, nu a stiut, APIA nu s-a deranjat sa-i spuna asta iar acum e bun de plata.
P.S. Imi cer scuze ca am incurcat borcanele, deci, in vechiul Cod Civil, care era in vigoare la data semnarii contractului, era prevazuta obligativitatea cu semnarea in 2 exemplare...
Partea interesanta este ca, daca descarcati acum de pe siteul APIA un formular, veti vedea ca acum scrie negru pe alb ca se incheie in 2 exemplare, cate unul pentru fiecare parte. Ori, in 2008 nu scria nimic de genul asta pe formular.
Credeti ca ar fi sanse ca persoana in cauza sa aiba sanse in anularea obligativitatii returnarii sumelor primite?