Va aducem la cunostinta ca prin Hotararea Consiliului Superior nr.270/2012 au fost aprobate Normele privind constituirea, administrarea si utilizarea fondului de garantii pentru raspunderea civila profesionala a membrilor CECCAR.
Prezentam astfel, prin cele ce urmeaza, cele mai importante prevederi legate de plata cotizatiilor de catre membrii Corpului, dar si plata daunelor produse clientilor de catre contabili in urma unor erori profesionale cuprinse in serviciile prestate.
Conform art. 1 din hotararea amintita, normele aprobate reglementeaza, incepand cu anul 2013, procedurile de constituire, de administrare si de utilizare a Fondului de garantii creat pentru aplicarea prevederilor art. 13, ultima ipoteza din O.G. nr. 65/1994, republicata, in vederea garantarii raspunderii civile profesionale a membrilor Corpului, persoane fizice, privind activitatea desfasurata.
Art. 2 (1) stabileste astfel ca Fondul de garantii, denumit in continuare, Fond, se constituie, la inceputul anului, la nivelul Aparatului Central al CECCAR in limita a 0,5% din cotizatiile fixe si variabile incasate in anul precedent de la membrii Corpului, persoane fizice.
De asemenea, se precizeaza, potrivit alin.(2), ca Fondul are ca destinatie, in mod exclusiv, plata despaguburilor acordate membrilor Corpului, persoane fizice, pentru prejudiciile cauzate urmare prestarii serviciilor prevazute la art. 2 alin. 1 si alin. 3, art. 6, art. 7 si art. 10 din O.G. nr. 65/1994, republicata, precum si la pct. 139 si pct. 140 din Regulamentul de Organizare si Functionare al Corpului, republicat, conform contractului de prestari servicii financiar-contabile, actului organului judiciar de numire in vederea efectuarii expertizei contabile judiciare sau mandatului de cenzor, in limita disponibilitatilor existente in conturile Fondului la momentul platii.
Conform alin. (3) art. 1, platile pentru despagubiri se fac de catre membrii Corpului, persoane fizice, numai din disponibilitatile Fondului de garantii pentru raspunderea civila profesionala a membrilor Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
CALCUL cheltuieli privind asigurarea riscului in vederea platii despagubirilor acordate membrilor Corpului pentru prejudiciile cauzate clientilor
Aceste cheltuieli se cuprind in Bugetul de venituri si cheltuieli al Corpului si se vor calcula aplicand cota de 0,5% asupra veniturilor din cotizatiile profesionale incasate de la membrii Corpului, persoane fizice, in anul precedent.
Articolul 6 precizeaza ca la data fiecarui bilant Fondul de garantii va fi revizuit astfel incat in cazul in care pentru stingerea unei obligatii nu mai este probabila o iesire de resurse se va proceda la anularea acestuia.
Procedurile si conditiile de plata a despagubirilor din disponibilitatile Fondului
Conform art. 8, Corpul plateste despagubiri doar pentru erorile savarsite de catre membrii Corpului, persoane fizice, care au avut un prejudiciu financiar (pierderi pecuniare) produs clientului urmare prestarii serviciilor prevazute la Cap. I, art. 2 alin. (2) din prezentele Norme (v. art. 2 alin. 1 si alin. 3, art. 6, art. 7 si art. 10 din OG nr. 65/1994, republicata, precum si la pct. 139 si pct. 140 din Regulamentul de Organizare si Functionare a Corpului).
Corpul acorda despagubiri solicitate de catre membri in baza unei cereri de despagubire astfel:
1.
pentru membrii Corpului, experti contabili, in limita maxima de 1.000 lei, dar nu mai mult decat suma achitata drept cotizatie fixa si variabila in anul anterior inregistrarii la filiala CECCAR a cererii de despagubire.
2.
pentru membrii Corpului, contabili autorizati, in limita maxima de 850 lei, dar nu mai mult decat suma achitata drept cotizatie fixa si variabila in anul anterior inregistrarii la fialiala CECCAR a cererii de despagubire.
Membrii Corpului sunt obligati sa ia toate masurile necesare pentru a preveni producerea pagubelor rezultate urmare erorilor profesionale savarsite prin care au fost produse prejudicii financiare (pierderi pecuniare) clientului urmare prestarii serviciilor prevazute la art. 2 alin. 2 din Norme.
Membrii Corpului, persoane fizice, in functie de specificiul si volumul activitatii prestate pot incheia, optional, polite de asigurare si de raspundere civila profesionala cu societati autorizate de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
Hotararea Consiliului Superior nr.270/2012 poate fi consultata aici:
[ link extern ]