avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 922 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Impozit pe profit rezerva reevaluare gresita
Discuție deschisă în Fiscalitate - Impozit pe profit

rezerva reevaluare gresita

O societate platitoare de tva si-a construit in regie proprie un minihotel in anul 2007-2008. Administratorul nu a adus justificare pentru materialele cumparate in totalitate. Astfel, in balanta, in contul 212 ar fi trebuit sa ajunga o suma foarte mica, reprezentand a treia parte din costul estimativ de pe autorizatia de construire. Fosta contabila a considerat ca restul sumei face parte din rezerve. Astfel s-a ajuns la o concluzie stranie cum ca valoarea de pe documentul de autorizare ar trebui sa se regaseasca in balanta. Dupa terminarea constructiei nu s-a facut nici o reevaluare . Societatea, intre timp, a iesit si de la tva, incadrandu-se fara ajustare. La primarie este declarata conform balantei la o valoare mare.

Se poate scoate din balanta din contul 105 si din contul 212 suma trecuta, acum multi ani, fara justificare, tinand cont ca s-au facut si amortizari? Rezerva trebuia si impozitata cred!
Cel mai recent răspuns: Mirela Durnea - Expert contabil , Contabil 11:47, 7 Februarie 2013
Daca constructia a fost realizata in regie proprie, inregistrarea in contabilitate ar fi trebuit sa fie facuta pe baza unui proces-verbal de receptie. Poate daca i-ati fi inmanat contabilei dumneavoastra acest proces-verbal ar fi stiut ce valoare sa inregistreze in contabilitate. Acelasi proces verbal se solicita de regula si pentru inregistrarea in vederea stabilirii impozitului, ma mir ca nu ati avut nevoie de el.
Nu se pot scoate efectiv sumele. Trebuie sa analizati cum s-a facut inregistrarea atunci, trebuie sa decideti cum trebuia facuta si faceti note de corectie in functie de situatie. In ceea ce priveste cheltuielile care s-au facut nejustificat, pentru acestea este necesara recalcularea impozitelor pe profit calculat pana acum in fiecare an si corectia rezultatelor prin contul 117, depunerea unor declaratii rectificative pentru Declaratia 101 pentru fiecare an si evident, calculul penalitatilor pentru impozitul pe care nu l-ati platit pana acum in fiecare an in baza unor cheltuieli mari si nereale.
Inregistrarea in contabilitate cred ca s-a facut la data procesului verbal de receptie din 18.12.2008 emis de catre primarie (acum l-am gasit), dar nu are scrisa pe el nici o suma. S-a inregistrat suma de 96127 lei in baza autorizatiei de construire si a devizului in faza PAC (din 2007) emisa inaintea executarilor lucrarilor de constructie. Impozitul la primarie s-a calculat pe baza balantei de verificare. Inregsitrarea in contabilitate s-a facut cam asa: -nu am momentan, din urma, decat balanta la 2010- unde apare in 105 suma de 64780 lei si in 212 suma de 96127 lei la sume precedente. Societatea nu a avut activitate niciodata. In contul 4551 am suma de 54244 lei. TVA-ul de recuperat la decembrie 2010 era de 7489 lei. Toate cheltuielile din 2011 pana in prezent au fost nedeductibile.
Nu e normal sa se amortizeze o cladire chiar daca nu este folosita (ch nedeductibila)? Ea se deterioreaza in timp.
Pe mine ma intereseaza in mod special sa nu fiu obligat sa platesc un impozit pe valoarea trecuta in 105.
Nu s-a facut nici raport de evaluare. Mi-a spus cineva ca nu se plateste decat daca se va vinde. E adevarat?
"Art 22. (5^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuată după data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizării fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate şi/sau casate, se impozitează concomitent cu deducerea amortizării fiscale, respectiv la momentul scăderii din gestiune a acestor mijloace fixe, după caz.


Din extrasul de mai sus reiese ca partea de rezerva dedusa la calculul impozitului prin amortizare, se impoziteaza. Nu cred ca trebuie sa va faceti probleme, daca ati considerat cheltuielile cu amortizarea nedeductibile.
Cineva a gresit, cand a spus ca trebuie impozitate doar la vanzare, reiese foarte clar din text ca rezervele din reevaluare deduse
- prin amortizare se impoziteaza concomiteant cu amortizarea
- prin cheltuieli cu active cedate (la vanzare), se impoziteaza concomitent cu scoaterea din gestiune.
Ultima modificare: Miercuri, 6 Februarie 2013
Mirela Durnea - Expert contabil, Contabil
Va multumesc mirela-durnea pentru raspuns. Mi s-a luat o piatra de pe inima.
Referitor la inregistrarea in contabilitate am gasit nota contabila : 212=231 si 212=105. Este facuta in luna decembrie 2009. Sumele sunt cele de mai sus. Deci contul 105 a aparut fara un raport de evaluare. As putea sa fac cu minus 212=105 64780 lei, dar ce fac cu primaria? Si cu bilanturile?
Pot sa donez cladirea asociatului? Ce taxe se platesc, daca stie cineva?
Cred ca cea mai potrivita varianta este sa faceti o evaluare cu un evaluator autorizat. Oricum pentru primarie se practica evaluarea prin evaluator autorizat din trei in trei ani, intrucat diferentele de impozit sunt foarte mari intre impozit pe cladiri evaluate si impozit pe cladiri neevaluate.
In acest fel, stornati nota gresita si faceti nota corecta in functie de raportul evaluatorului. Acest serviciu costa in jur de 300-400 lei.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Vanzare cladire ramolex ramolex o societate comerciala are in patrimoniu o cladire. la data de 31.12.2012 a efectuat o reevaluare. valoare de achizitie 200.000 lei amortizare cumulata ... (vezi toată discuția)
Inchiderea contului 105 bujor66 bujor66 La 31.12.2011 societatea a vandut o cladire cu 200.000 lei ( 161.290 lei + TVA 38.710 lei). Valoarea de inventar a cladirii , reevaluata , este de 141.000 ... (vezi toată discuția)
Reevaluare imobilizare amortizata complet Herra_ Herra_ Reevaluari la 31.12.2011 Am un caz mai special. 1. O constructie [u]amortizata complet[/u], V.Intrare 6860.28, reevaluata la 4794 lei. Ce fac cu ... (vezi toată discuția)