Am o intrebare in legatura cu conformitatea/ echivalenta documentelor de calificare, atunci cand este vorba de ofertanti straini.
Pana acum doua tipuri de documente mi-au pus probleme:
1. Certificatul de inregistrare ORC (certificatul albastru)
2. Certificatul privind plata impozitelor la bugetul local (comunal)
Am avut de-a face cu ofertanti straini -europeni- care nu depuneau certificatul de inregistrare pentru ca nu exista acel document la ei in tara. Ei dispun decat de certificatul constatator.
In ceea ce priveste plata taxelor locale, in Italia de exemplu, nu exista un certificat eliberat de catre autoritatea locala - primarie - atestand plata impozitelor locale de catre ofertantul in cauza.
Ce fac in aceasta situatie? Accept declaratia pe propria raspundere a ofertantului cum ca acel document nu exista in tara lui de origine? Este legal daca procedez in acest fel? Care sunt limitele expresiei "sau echivalent" adesea mentionata in fisa de date a achizitiei?
In vederea pregatirii terenului: pot cere ANRMAP un raspuns "clar" in legatura cu constituirea dosarului cu documentele de calificare in vederea participarii la licitatii?
Ati facut deja acest gen de demers?
1. Din cate stiu, din certificatele lor constatatoare reies datele importante similare celor ORC. Eu le-am acceptat si nu am avut probleme la controalele ulterioare.
2. Se poate accepta si declaratia pe proprie raspundere.
In general, am cerut clarificari la diversele certificate ( de ex. si certificate profesionale) la care ofertantii au declarat ca nu se emit si mi s-a adus o adresa de la autoritatile competente (in speta in cauza autoritatea locala), prin care mi se confirma ca nu se emit astfel de certificate.
3. Din cate cunosc, ANRMAP a publicat o notificare conform careia nu mai emit puncte de vedere. Am vazut ca mai au totusi serviciul helpdesk pe site.
1. Asa m-am gandit si eu, sa iau datele de pe certificatele lor si sa le compar cu cele care se gasesc la noi.
M-am confruntat cu doua situatii pe care le-am rezolvat in parte:
a) corespondentul lor la certificatul nostru ORC se gaseste prin combinarea a doua certificate de-ale lor: "certificato abbreviato" si cel cu "partita IVA". Primul este valabil 6 luni si al doilea pe toata durata de viata a firmei respective.
b) certificatul nostru constatator corespunde certificatului "ordinario" si acesta valabil 6 luni.
Certificatul nostru de inregistrare ORC nu are corespondent in italia.
2. In legatura cu declaratia pe propria raspundere si cu adresa de la autoritatile competente: va referiti la adresa primariei localitatii in cauza sau la o declaratie din partea primariei ca nu se emit astfel de documente.
Intre timp m-am gandit si consultat codul lor de reglementare a achizitiilor publice si am descoperit un articol unde se spune ca informatii privind datoriile la bugetul de stat si local se vor cere obligatoriu de catre autoritatea contractanta. Concret, nici macar informatiile privind datoriile la bugetul de Stat (faimosul DURC in Italia) nu se mai furnizeaza de catre ofertant.
Ce spuneti cu privire la acest aspect?
Pot accepta o declaratie pe propria raspundere a ofertantului cum ca cf articolului in cauza AC este responsabila de primirea acestor informatii?
3. da, stim ca ANRMAP nu isi mai da cu parerea.
Am progresat putin si in acest sens. Si am ajuns la o entitate informala europeana, se numeste Public Procurement Network unde sunt reprezentati si cei de la ANRMAP. Am contactat persoana desemnata pentru romania, angajata anrmap de altfel. Fiind o entitate transnationala m-am gandit ca problema a fost pusa deja. Ei bine nu :). Nu spun ca ma asteptam, dar macar voiam o solutie. Si intr-adevar, e inutil sa imi pregatesc terenul cu un dosar inaintat anrmap-ului, care nu isi mai da cu parerea. Dansul imi spunea ca singura solutie ar fi aceea de a depune oferta cu documentele disponibile si de a depune contestatie in caz de respingere pe motive de neconformitate la situatia personala a candidatului. Chiar daca aceasta ar inseamna prelungirea inutila a unei proceduri de achizitie.
In concluzie, mai sunt multe de facut in domeniul armonizarii pietei europene, nu-i asa?
1.Nu are relevanta forma de prezentare si nici valabilitatea diferita , ci doar sa fie in termen de valabilitate, conform legislatiilor respective. Documentele respective trebuie sa contina si se analizeaza strict prin prisma cerintelor de la art.183, 69^1 din OUG 34.
2. Mi s-a prezentat un act emis de primarie sau alt organism competent(gen ANRMAP, ANAF, etc.), prin care se precizeaza ca in conformitate cu legislatia lor nu se emit astfel de certificate.
Aveti dreptul sa cereti ca si clarificare, sa va aduca documente relevante din care sa reiasa ca in conformitate cu legislatia lor nu se emit astfel de certificate. In general, pot aduce extrase din legislatie, dar aproape intotdeauna aduc un act emis de o institutie, din care se atesta acest fapt.
Aveti dreptul sa cereti astfel de clarificare, nu sunteti obligati sa cunoasteti legislatia lor.
Probabil vor invoca art.182,alin.3. si atunci le cereti sa depuna declaratie autentificata sau in caz contrar dovada ca in tara lor se accepta legal declaratii pe proprie raspundere. Pana la urma nu cred ca vor da o declaratie autenificata, daca nu e reala.
3. Nu cred ca se vor armoniza prea curand legislatiile nationale, important este sa nu apara discriminari in cadrul procedurilor, pe acest temei.