Directorul adjunct in directia de urbanism in care lucrez terorizeaza toti angajatii. A fost numit in urma schimbarilor electorale si de atunci se poarta extraordinar de rau cu angajatii. In sarcinile de serviciu pe care le avem , trebuie sa organizam saptamanal o sedinta cu avizatorii (detinatori de retele si institutii descentralizate). Sedinta se desfasoara in sala de sedinte in care au loc si relatiile cu publicul pentru toata directia. La una din sedinte cand a fost si dumnealui la public , vorbea foarte tare si i-am atras atentia ca nu pot sa-mi desfasor activitatea cu avizatorul, avizator care era tratat conform bunelor maniere si relatiilor de colaborare dintre institutii (cu cafea sau ceai - protocol din banii nostri, ai angajatilor si daca e cazul il scarpinam si in cap, ca atunci cand sefii vor sa rezolve probleme urgente legate de urbea noastra , acestia sa ne ajute ca intotdeauna prompt in rezolvarea problemelor ). Mare greseala am facut. A tinut minte si cand a ajuns director adjunct ne-a mutat fizic compartimentul intr-un birou ca o hala in care sa coabitam cu un alt serviciu al directiei cu o alta activitate. Suntem 15 oameni din care 11 lucreaza in celalalt serviciu si 4 ai compartimentului meu. Incaperea, la infiintarea directiei a fost compartimentata in 3 incaperi mai mici, dar pentru ca seful care a preluat-o atunci a considerat ca poate sa-si supravegheze mai bine angajatii , a facut recompartimentare interioara si a ramas o singura incapere, in care pret de 3 legislaturi, s-au perindat cate 2 birouri care nu aveau nimic in comun. De aici, probleme de sanatate datorita curentului de la geamurile deschise, usi lasate deschise, cate 4 radiouri cel putin care merg toate in paralel , aer conditionat, stres datorat certurilor legate de geamuri , de aerul conditionat , rumoarea care e in aceasta sala, discutii urlate dintr-o parte in alta a acestei imense sali. Pana la mutarea noastra, toti cei care au fost mutati ( de obicei "disciplinar"- deci nu e prima abatere)au suportat vicisitudinile, dar au scapat si acum a venit randul nostru sa ne luptam, cu intoleranta colegilor , noi fiind ultimii veniti, deci tolerati, nu cu drepturi egale in acel birou, si intercalandu-ne printre ceilalti angajati ai celuilalt serviciu. Munca se desfasoara extrem de dificil, deoarece nu avem spatiu suficient, discutiile referitoare la obiectul muncii noastre deranjeaza pe ceilalti colegi, asa cum si ei ne deranjeaza pe noi cu lucrarile lor. In acelasi timp, ca sa nu mai putem desfasura sedinta cu avizatorii, directorul adjunct a dat ordin ca avizatorii sa vina in acest birou si dupa ce ca eram multi sa fim si mai multi, avizatorii sa fie deranjati si sa nu mai participe la sedintele noastre, astfel incat sa ni se ia obiectul muncii si sa isi poata bate joc de noi cum vrea prin imprastierea noastra prin alte birouri. Totodata directorul adjunct a explicat doct ca " celui care ii e frig sa isi puna plapuma pe el". Intre timp ca sa arate ce poate, a schimbat si programul de relatii cu publicul pentru toata directia si acum avem relatii cu publicul in fiecare zi cate 4 ore din cele 8 intercalate si dimineata si dupa-amiaza , in conditiile in care pe langa relatiile cu publicul , trebuie sa emitem si avize si autorizatii printre picaturi. Adica dupa ce te-au terminat psihic beneficiarii la public , mai esti bun sa vizionezi acte in original si sa emiti cu mare atentie autorizatii care daca vor fi gresite din cauza stresului in care stam sa putem fi actionati in justitie de beneficiari. Intrebari:
1- unde scrie cati oameni pot sa lucreze intr-un birou;
2- unde scrie despre sanatatea muncii pentru functionarii publici , in cazul intercalarii acestora cu alte servicii si asigurarea conditiilor de munca fara a se provoca boli profesionale din cauza stresului;
3- cum putem sa ne aparam dreptul la demnitate , fara a mai fi luati peste picior, dispretuiti, hartuiti, inclusiv persoane care nu apartin institutiei noastre(avizatori);
4- cum putem rezolva problema separarii birourilor prin lege?
5- Cum il putem potoli pe acest director adjunct. Va multumesc.
Si ar mai fi problema orelor de relatii cu publicul. Cum se reglementeaza nr. de ore de program de relatii cu publicul, conform sanatatii muncii si prevenirii imbolnavirilor . Unde scrie cate ore pe zi de relatii cu publicul poate sa aiba un angajat in administratia locala. Inainte de 1989, in intreprinderi erau niste norme ce prevedeau niste coeficienti si proceduri de calculare a timpului de munca, repausului. Conform legislatiei muncii de atunci, erau respectate toate aceste proceduri cu mare strictete.
POPA GHEORGHE
Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
Tot ceea ce mentionati in discutia deschisa de dvs. tine de regulamentul de ordine interioara si organigrama institutiei in care lucrati.
Solicitati in scris, sefului institutiei, sub semnatura tuturor colegilor care impartasesc punctul dvs. de vedere, sa faca o analiza complexa (dupa caz sa invite sociologi, psihologi, medici de medicina muncii, etc.), in prezenta tuturor salariatilor care isi desfasoara activitatea in spatiul respectiv si sa ia in discutie toate nemultumirile mentionate.
Legea securitatii si sanatatii in munca mentioneaza:
-la art.6 al.(1) - Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca.
-la art.7 al.(3) - Angajatorul are obligatia sa implementeze masurile prevazute la al.(1) si al.(2) pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire,
-lit.a) evitarea riscurilor,
-lit.b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate,
-lit.c) combaterea riscurilor la sursa,
-lit.d) adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de munca si de productie, in vederea reducerii monotoniei, a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii.
Acte normative specifice care reglementeaza activitatile desfasurate de dvs:
-Cerintele minime de securitate si sanatate in munca pentru locul de munca, aprobate prin HG nr. 1091/ 16.08.2006, modificata si completata prin HG nr. 601/ 13.06.2007,
-Cerinte minime de securitate si sanatate in munca pentru utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, aprobate prun HG nr. 1028/ 09.08.2006, modificata si completata prin HG nr. 601/ 13.06.2007.
Solicitati liderului sindicatului de care apartineti si prin acesta agentiei functionarilor publici, sa se implice in rezolvarea problemelor dvs.
Sesizati in scris ITM, sub semnatura tuturor colegilor care impartasesc punctul dvs. de vedere, sa deschida o ancheta legata de situatia existenta.
Pentru actele de discriminare puteti sesiza in scris, in mod individual, de aceasta data, Consiliul National pentru discriminare.
Nu stiu ce inseamna avizator si care ar fi sarcinile concrete de serviciu al acestuia.
Multumesc frumos pentru raspuns. Ceea ce o sa mai expun aici sper sa nu vi se para o vaicareala dar, ceea ce ma sfatuiti e imposibil de aplicat. Toate bune si frumoase, dar ce te faci cu lasitatea colegilor care ar vrea sa se rezolve problemele dar .......... sa nu se implice. Liderul de sindicat ia in ras sesizarile noastre si le aduce la cunostiinta sefilor nostri directi spunand "dar ce aveti de nu va intelegeti in directie" si cam atat marind si mai mult tensiunile din directie cu directorul adjunct. Am refacut registrul riscurilor cu problemele pe care le avem in climatul de munca si de sanatatea muncii, urmand ca domnul director adjunct si directorul plin sa ia la cunostiinta riscurile, dar ma astept la un nou scandal. Totul duce catre un drum inchis si poate si sanctiuni.......... In ceea ce priveste regulamentul de ordine interioara si organigrama, nu se specifica nicaieri despre nr. de ore de munca cu publicul si repausul ce ar trebui sa-l avem iar in HG-urile specificate de dvs. nu se mentioneaza nr. de oameni care trebuie sa coabiteze intr-un birou, spunandu-se doar despre "volumul de aer suficient" care ar trebui sa fie pentru fiecare angajat dar termenul " suficient" , legiuitorul l-a lasat nedefinit, ducand la interpretari....bineinteles in favoarea celor interesati sa aiba un climat de munca cat mai stresant in directie care sa duca la dezbinarea angajatilor dupa binecunoscuta maxima" DEZBINA SI STAPANESTE".
Avizatori- reprezentatii institutiilor ce detin retele de utilitati sau aceia ce au legatura cu autorizarea constructiilor din punct de vedere al sanatatii, al securitatii impotriva incendiilor, aparare civila si care analizeaza in cadrul unei comisii tehnice formata din acestia si autoritatiile locale specializate, solutiile functionale, prezentate de catre beneficiari la faza de certificat de urbanism , solicitand avize in functie de retelele pe care le detin dar si pentru asigurarea conditiilor din punctul de vedere al sanatatii, incendiilor sau protectiei civile; totodata la faza de autorizatie de construire verifica daca conditiile impuse in avize au fost respectate in proiectul pentru autorizarea execuţiei lucrărilor de construcţii şi proiectul tehnic (P.Th.) pe baza căruia se vor executa lucrările.
Avizarea se concretizează printr-un act (aviz favorabil sau nefavorabil) care are caracter tehnic de obligativitate.
Avizatorii sunt partenerii nostri de discutii din anul 2001 cand s-a format aceasta comisie si in timpul celor 3 legislaturi de pana acum(2 PSD+PDL) , acestia au participat saptamanal la aceasta activitate, intre noi si acestia dezvoltandu-se relatii de colaborare care duc la rezolvarea problemelor legate de autorizarea constructiilor in timp util. Nu cred ca efectuarea unui minim protocol cu acestia afecteaza relatiile noastre de colaborare si munca noastra ci dimpotriva, deoarece acesti oameni de-a lungul timpului au facut multe pentru urbea noastra, merita sa-i apreciem si sa ne purtam foarte frumos cu acestia, in ciuda orgoliului nemasurat al acestui director care vrea sa minimalizeze rolul acestora , umilindu-i prin desfasurarea relatiilor cu publicul in sala de sedinte , in ziua in care acestia participa la sedinta comisiei de avizare, perturband activitatea acestora. Va multumesc si ajutati-ma sa gasesc alte solutii.
In legatura cu acest domn director, se pare ca cineva a sesizat Avocatul Poporului in orasul nostru cu privire la comportamentul nepotrivit pe care acesta il are in administratia publica locala si acesta ma suspecteaza pe mine si pe colegele mele care am fost mutate in batalionul de corectie(hangarul despre care am discutat)( spun aceasta din vorbele altor colegi), dar eu nu am facut acest lucru deoarece, daca ar fi sa incep o lupta de acest gen ar insemna "sa imi tai craca de sub picioare". Eu doar pe dvs. v-am intrebat care ar fi caile legale si in niciun caz dvs. nu ati pomenit de acesta. In cazul in care acesta ma va acuza pe nedrept, ce pot face?
POPA GHEORGHE
Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
Nu veti rezolva situatia daca nu veti recurge la solutiile legale amintite.
Nu vad ce amestec ar putea sa aiba avocatul poporului in acest caz.
Convingeti-va colegii si actionati legal, daca chiar se doreste sa se indrepte lucrurile.
Nu vad de ce nu ati recurge si la o audienta la primar.
Pentru spatiul in care va desfasurati activitatea, numai sesizand ITM puteti rezolva situatia.
Daca seful va acuza de ceva fara temei, il puteti da in judecata in instanta civila - asigurari sociale si conflicte de munca si va fi obligat de catre instanta sa probeze ceea ce sustine. Daca nu probeaza poate fi amendat judiciar de catre instanta, iar dvs. puteti cere daune morale.
Toate aspectele mentionate de dvs. tin de organizarea administrativa interna, de decizia sefului institutiei, de sindicat, de agentia nationala a functionarilor publici.
De partea cui este dreptatea nu o puteti dovedi fara sustinerea colegilor de munca. Pot aparea permanent insinuari din partea directorului, dar si interpretari ale sefilor/ colegilor, care sa nu va fie intotdeauna favorabile.