Buna ziua, ma intereseaza care sunt implicatiile legale in cazul in care:
1) o firma care a construit un bloc, dupa ce a vandut apartamentele, NU a permis locatarilor sa incheie contracte de utilitati direct cu Furnizorii de utilitati. Constructorul a montat contoare si factureaza mai departe locatarilor gazul, curentul, incalzirea, etc. la un pret mai mare decat Furnizorul de utilitati. Ce pot face proprietarii in acest sens?
2) Constructorul a montat bariera de acces la parcarea interioara din fata blocului si inchiriaza locurile de parcare contra unei sume destul de mari. Cei care nu detin cartela de acces nu pot intra cu masina in curte, desi in extrasul CF, la partea a 3-a, scrie "Drept de servitute de trecere cu piciorul si mijloace de transport asupra imob. cu nr., top xxxxxx"
La nivelul imobilului exista infiintata asociatie de proprietari?
La vanzarea apartamentelor s-a conditionat/impus de catre constructor exclusivitate pentru furnizare utilitati?
Care este statutul imobilului si al parcarii este imobil de locuit la comun sau imobilul detine statut privat ?
Parcarea interioara a imobilului are statut privat sau apartine domeniului public?
- La nivelul imobilului exista infiintata asociatie de proprietari?
Nu exista asoc de prop. Firma are angajat administrator si el se ocupa de citire contoare, emitere facturi,etc.
- La vanzarea apartamentelor s-a conditionat/impus de catre constructor exclusivitate pentru furnizare utilitati?
Din cate tin minte, nu se mentioneaza exclusivitate. Trebuie sa verific.
- Care este statutul imobilului si al parcarii este imobil de locuit la comun sau imobilul detine statut privat ?
Nu stiu, Unde pot verifica acest lucru?
- Parcarea interioara a imobilului are statut privat sau apartine domeniului public?
Este parcare privata, adica apartine constructorului. Dar, cum am mentionat, in extrasul CF apare "Drept de servitute de trecere cu piciorul si mijloace de transport"
Cateva idei.
Puteti sa continuati dupa modul curent de organizare si sa obligati firma respectiva sa respecte preturile utilitatilor. Intermedierea de energie electrica, gaz natural, etc, se poate face numai in baza unor legi foarte speciale si nu de catre oricine. Faptul ca respectivul incaseaza un pret mai mare decat plateste el pe energia electrica, spre exemplu, cu sigurata este contrar legii.
Varianta mai potrivita, transparenta si de durata.
E problema firmei ce angajati are, poate sa-si puna 100 de administratori. Dvs organizati-va in asociatie de proprietari apoi incepeti demersurile pentru contractarea utilitatilor in numele asociatiei. Iar pentru curent electric direct de catre proprietari. Cu siguranta veti avea ceva de munca si unele sume de platit dar pe termen lung aceasta este solutia potrivita.
Apoi, nu confundati locul de parcare cu dreptul de trecere.
Locurile de parcare, banuiesc ca sunt proprietate privata. Deci poate sa face de doreste cu ele.
Dreptul de trecere, chiar sa nu fie specificat in contract, el exista. Mai mult ca sigur caile de acces respective nu sunt proprietate privata. Si chiar daca printr-o eroare ar fi asa, se poate obtine drept asupra lor in instanta.
In mod normal cand un bloc de locuinte trebuie prevazut automat si cu cai de acces, altfel nu se elibereaza autorizatii. Acele cai de acces trec de regula in proprietatea primariei. Sau, exista si varianta ca sa faca parte din proprietatea comuna. Oricum ar fi, in nici un caz nu sunt proprietate privata.
Referitor la dreptul de trecere cu masina, este legal ca firma sa blocheze caile de acces cu o bariera si sa ceara sume lunare pentru inmanarea unei cartele de acces?
Aici ma refer ca cei care nu platesc parcarea nu primesc cartela de acces si prin urmare nu au cum sa intre cu masina in curtea blocului nici macar pentru 5 minute, chiar daca sunt proprietari pe apartamentele din bloc.
Este legal acest lucru?
Intai cititi cu atentie contractul de vanzare-cumparare al apartamentului ca sa vedeti ce drepturi aveti. Abia dupa aceea puteti spune ca vi s-a incalcat un drept sau nu, sau, ca acel contract nu este conform legislatiei in vigoare.
Sumele suplimentare care vi se cer la utilitati pot fi foarte usor justificate ca reprezentand salariul administratorului sau alte cheltuieli asemenea.
Singura problema e ca aceste sume ar trebui evidentiate separat pe factura de utilitati.
Nu uitati ca si daca va faceti Asociatie de propietari vor fi cheltuieli administrative: salariul administratorului, al femeii de serviciu, etc., care se vor impartii propietarilor.