avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 686 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Drepturi in cazul lipsei pieselor de schimb la un ...
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Drepturi in cazul lipsei pieselor de schimb la un produs electrocasnic iesit din garantie, dar aflat in durata medie de functionare

Am o intrebare legata de dreptul si protectia consumatorilor. In cazul in care am un produs electrocasnic iesit din garantie dar aflat inca in perioada medie de utilizare a produsului (cumparat de 6 ani, durata medie specificata in certificatul de garantie este de 8 ani), la care s-a defectat o piesa, iar producatorul imi spune ca nu se mai fabrica acea piesa si nu au cum sa o inlocuiasca, ce drepturi am eu ca si consumator? Pot solicita inlocuirea gratuita a produsului cu unul echivalent, nou ?
Este vorba de un frigider cu o valoare de achizite de 2100 RON, deci nu e ceva ieftin si usor de inlocuit, financiar vorbind (inlocuirea piesei respective ar fi costat undeva la 300-400 RON).

Multumesc
Cel mai recent răspuns: Ares-3 , moderator 18:48, 18 Februarie 2013
Durata medie de functionare despre care vorbiti nu are nicio legatura cu perioada de garantie obligatorie pentru comercianti - in cazul produselor de folosinta indelungata este de 2 ani.
Din pacate nu puteti solicita inlocuirea produsului.
Vorbeam de durata medie pentru ca am vazut ca in lege (OUG 21/1992, actualizata in 2008) se specifica la art. 10 dreptul consumatorilor:

e) de a li se asigura service-ul necesar şi piese de schimb pe toată durata medie de utilizare a produsului, stabilită în documentele tehnice normative sau declarată de către producător ori convenită de părţi;

Durata specificata in certificatul de garantie este de 8 ani si nu este depasita. Daca producatorul nu respecta aceasta obligatie ce se intampla ?

Multumesc
Mai exista in acea OUG 21/1992 un articol care va poate ajuta intr-un demers impotriva producatorului (nu a comerciantului de la care ati cumparat), a patra liniuta de la art. 7:

Art. 7. - Operatorii economici sunt obligati:
a) producatorii:
[...]
- sa asigure, atat pe durata de fabricatie, cat si dupa scoaterea din programul de fabricatie, pentru perioada cel putin egala cu durata medie de utilizare, calculata de la data vanzarii ultimelor produse, direct sau prin terti abilitati, piesele de schimb aferente si service-ul necesar produselor de folosinta indelungata;

Sanctiunile sunt
b) incalcarea dispozitiilor art. 7 lit. a) a 4-a liniuta, [...] cu amenda contraventionala de la 2.500 lei la 25.000 lei;
c) incalcarea dispozitiilor art. 10 lit. a)-f),[...] cu amenda contraventionala de la 2.000 lei la 20.000 lei;

Faceti o reclamatie la ANPC, aveti un ghid aici:
www.avocatnet.ro/content/for...
Multumesc de raspuns. Probabil ca asta voi face, desi o amenda acordata producatorului nu ma ajuta practic cu nimic, eu tot cu produsul defect si fara posibilitatea de a-l inlocui raman.
Daca anuntati producatorul de intentia dvs. poate gasesc piesa pe undeva :)
Ar fi indicat ca intai sa le scrieti lor, daca ati citit topicul ati vazut ca orice reclamatie trebuie precedata de o incercare de rezolvare pe cale amiabila a problemei.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Masina noua 1000 km in service defect de fabricatie doclaro doclaro Buna ziua, Am cumparat o masina noua si la 1000 km mi-a aparut cheia de service cu avarie sist de franare in bord si alti martori am tras pe dreapta am ... (vezi toată discuția)
Garantie incaltaminte 30 sau 60 zile cyan cyan Legea 449/2003 Art. 17. - Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de conformitate [b]în termen de două luni de la data la care a ... (vezi toată discuția)
Garantie incaltaminte simona2006 simona2006 Buna seara! Va rog frumos sa ma ajutati cu un raspuns, o parere. Acum aproape o luna mi-am cumparat o pereche de pantofi de piele din magazinul CCC din ... (vezi toată discuția)