De cativa ani imi ajut un amic din SUA cu diverse servicii informatice (programare, administrare server etc.). Persoana respectiva a infiintat in urma cu mai multi ani o companie de software, in 2011 a vandut 50% unor parteneri, iar la inceputul anului 2013 si-a recuperat cei 50% devenind din nou unicul proprietar. Pe fondul acestei schimbari recente, mi-a propus sa deschid in Romania, mai precis la Bucuresti, niste birouri si sa angajez cativa programatori care sa lucreze pentru compania lui din SUA (plus contabil, avocat si ce mai este nevoie). Astfel, finantarea ar veni din SUA iar programatorii ar presta munca exclusiv pentru compania de acolo, entitatea de aici nefiind implicata in vanzarea produselor realizate.
Avem acum in vedere minim doua variante:
1. Infiintarea in Romania a unei societati comerciale cu asociat unic (eu) si prestarea de servicii catre compania din SUA (client).
2. Infiintarea unei societati mixte in care amicul meu sa detina o parte mai mare sau mai mica din societatea din Romania sau sa fie unic asociat.
Conditia principala ar fi ca eu sa pot conduce toata activitatea societatii de aici, astfel incat sa nu fie nevoie de prezenta sau semnatura lui decat in cazuri exceptionale. Ideal ar fi de asemenea ca si infiintarea societatii de aici sa nu depinda decat intr-o foarte mica masura de prezenta lui.
Intrebarile mele se refera la urmatoarele:
1. Care ar fi cea mai simpla si mai rapida solutie (din cele de mai sus sau orice alta sugestie)?
2. Exista conform legii posibilitatea ca el sa fie asociat unic si daca da ce implica asta, in sensul infiintarii societatii si desfasurarii activitatii?
3. Se poate infiinta societatea intr-un spatiu inchiriat (locul desfasurarii viitoarei activitati) si daca da cum se poate realiza acest lucru (antecontract cu proprietarul cladirii etc.) sau e mai buna o alta solutie? Ce se intampla in cazul in care e nevoie sa ne mutam in alt imobil (mutarea sediului)?
4. In cazul in care el este asociat (unic sau nu) al societatii din Romania si unic proprietar al companiei din SUA pentru care lucram, genereaza acest fapt probleme din punct de vedere legal sau complica in vreun fel contabilitatea din Romania?
Puteţi înfiinţa societate comerciala în România dvs ca asociat unic sau împreună cu prietenul din sua, el singur nu poate fi asociat unic, puteţi avea sediul închiriat, contract de închiriere ori comodat, acesta este împrumut de folosinţă a spaţiului cu titlu gratuit, puteţi muta apoi sediu, sens în care faceţi hotărârea aga şi actul constitutiv actualizat şi menţiunea aferenta la orc.
Multumesc pentru raspuns. Sunt insa nelamurit daca faptul ca el detine si compania din SUA si ar fi si asociat aici ar complica in vreun fel situatia de aici, mai ales din punct de vedere contabil.
Am inteles ca se poate avea sediul inchiriat, dar ma interesa intr-un mod concret cum se poate realiza acest lucru, ma duc la o firma care inchiriaza spatii intr-o cladire de birouri si le spun "stiti, vreau sa inchiriez 300 de mp dar firma nu este constituita inca etc.". Este ceva comun? Iar apoi cum se fac pasii urmatori pentru constituirea societatii? Presupun ca trebuie facuta dovada detinerii unui sediu sub o forma sau alta. Aproape sigur vom apela la niste specialisti care sa faca demersurile pentru infiintare, dar as vrea sa am macar idee despre intregul proces inainte de a trece la fapte.
Sunt doua situatii:
1) Sediul firmei este la Adresa 1 iar unde sunt cei 300 mp dschideti punct de lucru Adresa 2.
Situatia este simpla pentru ca dvoastra aveti firma infiintata si stampila cu care incheiati contract de inchiriere pentru aia 300 mp, de la data dd.mm.yyy, urmand ca actele pentru acel punct de lucru sa va iasa in aprox 7 zile.
2) Sediul firmei va fi la unde sunt cei 300 mp, situatie in care trebuie sa va rezervati un nume de firma la Reg Com si apoi sa incheiati un actecontract semnat de persoana fizica dvoastra, in care se specifica cum ca proprietarul spatiului isi da acordul pentru infiintarea unei firme la adresa respectiva. In baza actului, infiintati sediul firma acolo (la 300 mp).