Casa nationala de pensii publice
Ajutorul de deces se acorda, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea titularului la data decesului, unei singure persoane care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz: sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul in conditiile dreptului comun sau in lipsa acestora, orice alta persoana care dovedeste cu acte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Dreptul asiguratilor la ajutor de deces nu este conditionat de indeplinirea unui stagiu de cotizare.
B. Mod de calcul si plata.
Ajutorul de deces se acorda in cuantumul prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat si facut public de CNPAS, valabil la data decesului.
In cazul decesului unui membru de familie, cuantumul ajutorului de deces reprezinta jumatate din cuantumul ajutorului de deces cuvenit unui asigurat sau pensionar.
Ajutorul de deces se suporta integral din bugetul asigurarilor sociale de stat.
Ajutorul de deces, plătit în cazul decesului pensionarilor, va fi în acest an de 2.223 de lei
Potrivit legii, asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces şi în cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului (soţul; copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate; părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi). În cazul acestora, cuantumul ajutorului de deces valabil pe anul 2013 va fi de 1.112 lei (faţă de 1.059 de lei în 2012).
Potrivit art.125 al Legii nr.263/2010 privind sistemul de pensii publice, în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada cu documente că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă.
Dovada că au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se poate face cu înscrisuri doveditoare în acest sens, inclusiv cu declaraţie pe propria răspundere fiind necesar depunerea următoarelor documente: cerere pentru acordarea ajutorului de deces, certificat de deces (original şi copie); act de identitate al solicitantului (original şi copie); acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie); dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces - Factură fiscală nominală pentru achiziţionare sicriu (original şi copie); declaraţie pe proprie răspundere că a suportat cheltuielile de înmormântare şi că ajutorul de deces nu a fost solicitat şi de altă persoană, declaraţie ce trebuie să conţină sintagma "Declar că decedatul s-a aflat în întreţinerea mea şi nu avea nici un venit".
~ final discuție ~