Buna ziua
Firma la care am lucrat a intrat in insolventa la data de 7 octombrie 2008. De la aceasta data administrarea firmei a fost preluata de lichidatorul judiciar numit de judecator.
Contractul meu de munca a fost desfacut de catre lichidator 2 luni mai tarziu, la 5 decembrie 2008, data trecuta in cartea de munca.
Intrebari:
1. Lichidatorul trebuie sa plateasca (dupa ce s-au obtinut niste sume de bani ca urmare a lichidarii firmei) salariul pentru cele 2 luni?
2.Lichidatorul trebuie in mod similar sa achite contributiile la fondul de pensii si la cel de asigurari de sanatate pentru aceeasi perioada? Mentionez ca pana la data de azi 24 februarie, acestea nu au fost achitate si in calculul pensiei ultimele 2 luni nu pot fi luate in calcul.
Multumesc
Multumesc pentru promptitudinea d-vs.
Rezulta deci ca pentru cele 2 luni care au trecut de la declararea insolventei firmei si pana la desfacerea contractului de munca de catre lichidator, acesta trebuie sa acopere atat salariul corespunzator acestei perioade cat si obligatiile catre stat (pensie si asigurari de sanatate) sau in masura posibiltatii numai salariul?
Mi se pare cam mult spus Lichidatorul trebuie sa acopere ... el acopera pasivul cu activul pe care il mai gaseste in societate.
Ordinea de stingere a creantelor ( in cazul in care are cu ce ) este urmatoarea art 123 din Lege 85/2006:
1. taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea debitorului, precum şi plata remuneraţiilor persoanelor angajate în condiţiile art. 10, art. 19 alin. (2), art. 23, 24 şi ale art. 98 alin. (3), sub rezerva celor prevăzute la art. 102 alin. (4); 2. creanţele izvorâte din raportul de muncă;
3. creanţele reprezentând creditele, cu dobânzile şi cheltuielile aferente, acordate de instituţii de credit după deschiderea procedurii, precum şi creanţele rezultând din continuarea activităţii debitorului după deschiderea procedurii; 4. creanţele bugetare;
Ca urmare raspunsul la intrabarea dvs sunt alin 2 si 4
Cum îşi pot recupera salariile angajaţii firmelor aflate în insolvenţă?
AJOFM-urile dispun de fonduri importante pentru despăgubirea salariaţilor „ţepuiţi” de patroni, dar nimeni nu solicită aceşti bani
Administratorii judiciari nu încurajează astfel de demersuri rapide şi eficiente deoarece… nu au nimic de câştigat!
Potrivit legislaţiei în vigoare, în caz de insolvenţă, salariaţii se află pe locul secund la recuperarea creanţelor de la un angajator intrat în faliment, imediat după achitarea taxelor judiciare.
Însă, din neştiinţă sau dezinteresul lichidatorului judiciar, de regulă, salariaţii nu rămân în urma înscrierii la masa credală decât cu... vechimea în muncă.
Cu toate că este în vigoare încă de la începutul anului 2007, Legea 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de Garantare pentru plata creanţelor salariale este practic necunoscută şi neutilizată.