In cazul in care Asociatia de Proprietari nu a inscris in listele de plata care se afiseaza la bloc, penalitatile pentru intirzierea la plata a cheltuielilor de intretinere , mai au dreptul legal sa solicite achitarea acestora ?
Mentionez ca penalitatile au fost stabilite prin hotarare a Adunarii Generale a Asociatiei de Proprietari .
Conform Art. 49. din Legea 230/2007 - (1) Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, afişate pe lista lunară de plată, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.
Am studiat si eu legea 230/2007 si normele de aplicare dar totusi as dori un punct de vedere cit mai clar si concis vis-a vis de penalitatile care nu sunt inscrise in listele de plata , daca acestea sunt legale pentru a fi platite .
In mod normal, asa cum procedeaza si furnizorii, administratorul trebuia sa calculeze penalitatile aferente restantelor penalizabile si sa le inscrie in liste. Ele erau calculate pana in ziua listarii. La acestea s-ar fi adaugat un plus de penalizari calculat de la momentul afisarii listei si pana la momentul platii efective a sumei penalizabile sau numai a unei parti din ea....daca plata s-ar fi facut in rastimpul pana la urmatoarea listare. Acest surplus de penalizari s-ar fi inscris in lista urmatoare.
Daca administratorul nu s-a mai incurcat cu calculul lunar al penalizarilor o poate face dupa ce suma restanta si penalizabila s-ar achita, calcul facut din prima zi de penalizare pana la momentul platii si inscris in listele urmatoare.
Deci nu este obligatoriu ca aceste penalizari sa fie consemnate luna de luna, dar ar fi mai bine sa se procedeze asa, ca restantierul sa stie la ce sa se astepte.
Si banuiesc ca nu calculeaza aceste penalizari ca sa nu se incurce cu ele prin restante. Pentru ca penalizarile nu sunt penalizabile.
Sau poate ca pur si simplu nici nu le va calcula vreodata, cine stie? Mai bine il intrebati personal sa va desluseasca misterul lipsei penalizarilor din liste.
Subscriu la cele comentate de doamna elga50, si nu din alt motiv decat ca si noi procedam la fel.
Catalin, sa fim cinstiti. Din motive pe care nici nu vreau sa le cunosc, dvs. sau altcineva apropiat nu a reusit sa-si achite intretinerea la asociatie, fapt pentru care va aflati in situatia de a va calcula penalizari care nu au fost afisate pe fiecare lista de plata si v-ati gandit ca daca tot nu le-a afisat, inseamna ca acestea nici nu exista...
Cunosc foarte multe asociatii care procedeaza asa cum a descris situatia d-na elga50. De ce? Va intreb credeti ca este chiar asa de usor de calculat aceste penalizari? Asociatia ar trebui sa fie dotata cu calculator si programe contabile la nivelul furnizorilor de servicii. Are asociatia dvs. aceasta dotare? Banuiesc ca nu. Altfel administratorul incepe sa faca manual toate aceste calcule pentru a le afisa pe LP si pentru ce, doar pentru informarea dvs. Dar pentru ca nu le achitati, administratorul reia in luna urmatoare toate calculele facute cu o luna in urma, dar la care adauga la nr. de zile intarziere, cate 30 de zile, le afiseaza pe LP a lunii respective si va intreb din nou: pentru ce, ca sa ce ? Sa va informeze pe dvs. Dar pentru ca din nou nu le achitati..... repetam, da?
Si atunci cand le afiseaza? Probabil din 3 in 3 luni - la dispozitia conducerii sale cand se trimit si somatii de plata proprietarilor sau cand unora li se intenteaza vre-un proces... Cum spunea si d-na elga50, calcul exact al penalizarilor se face cel mai bine dupa ce proprietarul in cauza isi achita tot debitul la intretinere, astfel incat cel care calculeaza penalizarile stie exact numarul de zile de intarziere pentru fiecare suma.
Aici pe forum s-a mai discutat aceste chestiuni si nu stiu sa se fi ajuns la un numitor comun. Va spun din practica ca este destul de greu de "tinut in frau" aceste penalizari daca asociatia nu are echipamentul si programele necesare, altfel exista riscul de a te incurca in evidente si atunci multi renunta sa le mai afiseze luna de luna. Eu mi-am facut niste tabele in Excel si cu ajutorul unor formule fac aceste calcule foarte precis, dar si asa este nevoie de multa munca si acuratete. Cred ca v-a trebui sa ma orientez la achizitionarea unui program specializat pentru activitatea asociatiilor de proprietari - am observat ca sunt cateva disponibile.
Deci raspuns final: chiar daca nu sunt afisate lunar pe listele de plata, acest lucru nu inseamna ca nu aveti penalizari. Altele sunt conditiile obligatorii:
- sa respecte prevederile legale (art. 49 ain. (1) din Legea nr. 230/2007;
- sa fie aprobate in com executiv sau AG (procentul, termenul de plata, scadenta);
- pe listele de plata sa fie afisate: data afisarii, termenul de plata, scadenta;
- suma penalizarilor nu poate depasi suma cotei restante la care s-a aplicat;
- pe listele de plata sa fie scris termenul de 10 zile in care toti proprietarii pot contesta valoarea intretinerii.
Cu stima, Adam Grecu
De acord cu explicatiile si punctele de vedere de mai sus.
Am gasit pe alte forumuri ca la asociatiile care au dotare si oameni pregatiti se calculeaza penalizarea in momentul cand vine restantierul si achita debitul. Asta inseamna ca administratorul ( casierul) sa aiba PC-ul langa el, sa introduca datele, sa scoata la imprimanta o fisa de penalizari pe loc. Pentru un restantier de 2-3 luni eu pot face acest lucru in 5 minite. Dar pentru restante de cativa ani trebuiesc cateva ore bune.
Am intalnit la o asociatie ca anual se apeleaza la cineva din afara asociatiei, contra cost, pentru calculul penalizarilor. Se pun la dispozitie acelei persoane sau firme fisele individuale ale tuturor proprietarilor, eventual listele de plata , registrele de fonduri, etc.
In aprtoximativ 2 sapatamani vine cu penalizarile pe un an la 200 apartamente . Atunci se trec in listele de plata si se afiseaza.
Fiecare asociatie poate sa calculeze penalizarile in mai multe moduri asa cum amintea d-na Elga sau dl. Grecu. Foarte important este sa se respecte baza de calcul, procentul, datele si termenele legale.