Memoriu adresat Ministerului de justitie referitor la;
Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei nr. 2/2000 privind organizarea activitatii de expertiza tehnica judiciara si exptrajudiciara.
Stimate domnule Ministru,
ASOCIATIA PROFESIONALA A EXPERTILOR TOPOGRAFI DIN ROMANIA este o asociatie profesionala nonguvernamentala, apolitica, independenta si nonprofit. A luat fiinta in anul 2010 prin Sentinta civila nr.35/cc din 08.01.2010 a Judecatoriei Sibiu.
Asociatia are certificat de inscriere ca persoana juridica fara scop patrimonial nr. 2 din 20. 01. 2010 in R.N. O.N.G. nr. crt. 18776. cu C.I.F. 27715996 .
ASOCIATIA PROFESIONALA A EXPERTILOR TOPOGRAFI DIN ROMANIA este formata din experti totpografi judiciari cu o vastã experienta, o buna pregatire profesionala, atestati si recunoscuti de catre Ministerul Justitiei.
Asociatia cuprinde intreaga competenta teritoriala a Romaniei prin cele 8 filiale zonale ce cuprind competentele teritoriale ale tuturor Curtilor de Apel.
Principalul obiect al APET-R il reprezinta asigurarea desfasurarii in foarte bune conditii a activitatii de expertiza tehnica topografica judiciara de catre membrii sai.
APET-R asigură pregătirea şi perfecţionarea membrilor săi în specialităţile în care aceştia îşi desfăşoară activitatea ca experţi, în care scop organizeaza;
conferinţe, simpozioane, sesiuni;
dezbateri işi informări;
elaborareaza studii şi alte documentaţii, precum şi publicatii în domeniul expertizei tehnice topografice judiciare.
Acest memoriu reprezinta reactia si punctul de vedere al membrilor APET-R prezentat in cadrul CONFERINTEI NATIONALE EXTRAORDINARA desfasurata la Sibiu in data de 20.04.2013. in care s-a analizat amanuntit si temeinic textul proiectului de Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activitatii de expertiza tehnica judiciara si extrajudiciara prezentat pe siteul Ministerului de Justitie in data de 28.03.2013 si supus dezbaterii publice pana pe data de 29.04.2013.
Expertiza judiciara – constituie un mijloc de proba prin care se aduce la cunostinta organelor judiciare opinia unor specialisti cu privire la acele imprejurari de fapt pentru a caror lamurire sunt necesare cunostinte deosebite, opinie care se formeaza pe baza unei activitati de cercetare concreta a cazului si a aplicarii unor date de specialitate de catre persoane competente desemnate de catre organul jurisdictional.
Expertul judiciar – este o persoana profesionista, care poseda cunostinte temeinice intr-un anumit domeniu, specialist de mare clasa, abilitata si acreditata de catre Ministerul de Justitie, este chemata de catre organele jurisdictinale, sa studieze, cerceteze, aprecieze si sa delibereze intr-o problema de specialitate. Prin intocmirea unui raport de expertiza si semnarea acestuia, expertul judiciar isi asuma intreaga responsabilitate fata de cele relatate in raport si documentatie. Acest raport nu necesita avize si acreditari suplimentare.
La Conferinta Nationala Extraordinara a APET-R , au participat ca invitati reprezentanti ai Agentiei Nationale de Cadastru si Piublicitate Imobiliara , Baroului de Avocati Sibiu, Asociatia Transparency International Romania si Asociatia Expertilor Judiciari Tehnici Auto din Romania.
Din analiza profunda si temeinica a proiectului supus dezbaterii, asociatiile participante la aceasta conferinta, au inteles ca prin proiectul supus dezbaterii publice, s-a incearcat sa se indeplineasca unul din principalele obiective si directii de actiune prevazute in „STRATEGIA DE DEZVOLTARE A JUSTITIEI CA SERVICIU PUBLIC IN PERIOADA 2010-2014” – si anume- modernizarea statutului unor profesii juridice ori conexe sistemului justitiei, imbunatatirea cadrului legal vizand exercitarea unor profesii cum ar fi ... expertii ..., dar nu s-a tinut cont de faptul ca activitatea expertilor judiciari este o veriga foarte importanta in indeplinirea actului de justitie, cand solutionarea cauzelor impune cunostinte specializate in diverse domenii care exced sferei juridice, iar elaborarea in timp util si rezonabil a unor rapoarte de expertiza complete conditioneaza celeritatea proceselor, si ca la elaborarea unor acte normative ce ii privesc in mod direct pe expertii judiciari, prin care se urmareste calitate , performanta si eficienta este necesara si consultarea asociatiilor profesionale nonguvenamentale in care acestia sunt constituiti.
Expertii tehnici judiciari de specialitatile topografie, cadastru si geodezie, si autovehicule si circulatie rutiera, saluta aceasta actiune care este menita sa determine cresterea eficientei sistemului judiciar, sa diminueze aportul financiar al justitiabilului, sa reduca posibilitatile de eroare intr-un sistem atat de delicat unde se lucreaza numai cu oameni si tehnica, dar din pacate acest proiect de lege, asa cum este conceput, este de natura sa determine efecte contrare celor dorite.
Asociatia Profesionala a Expertilor Topografi din Romania, prin dezbaterile sustinute in cadrul Conferintei Nationale Extraordinare, considera ca actuala forma a proiectului de lege nu corespunde cu cerintele impuse de Uniunea Europeana, de situatia politica, economica, sociala si tehnologica.
Aceste elemente enumerate mai sus, influienteaza in mod direct activitatea de expertiza judiciaara si extrajudiciara. Cadrul legislativ este insuficient de clar , expertii nu sunt considerati nici macar personal auxiliar din sistemul judiciar, iar in zona penalului sunt asimilati cu martorii. Cadrul social generaza frecvent procese civile si penale care, implicit duc la crestera numarului de expertize judiciare. De peste 23 de ani, in tara, nu s-a realizat cadstrul general si publicitatea imobiliara, iar aceasta zona constituie un domeniu de activitate cu un important impact social. Cadrul tehnologic avand un ritm alert in dezvoltarea societatii informationale, aparatura si tehnica moderna, metode de lucru duc implicit la perfectionarea expertilor , la realizarea de expertize de calitate, complete, in timp operativ, in vederea sustinerii unui act de justitie corect, impartial si riguros fundamentat.
In opinia noastra, pentru realizarea acestor deziderate, este necesara promovarea unui proiect de Lege privind exercitarea profesiei de expert judiciar in care sa se stipuleze clar fara echivoc, ce este expertiza judiciara, ce este expertiza extrajudiciara, ce este un expert judiciar, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un specialist pentru a accede la titlul de expert judiciar, modul de dobandire a titlului de expert judiciar, pregatirea profesionala continua, verificari periodice, la intervale regulate, pentru dovada competentei profesionale si a cunostintelor juridice, modul de remunerare si cuantumul onorariului care trebuie sa corespunda nivelului de calificare, experientei profesionale , efortului depus, timpului investit de catre expert, cheltuielile avansate in vederea efectuarii expertizei.
La stabilirea onorariului estimat se va tine cont si de faptul ca expertii judiciari intampina o serie de costuri suplimentare prin angajarea unor colaboratori necesari pentru efectuarea lucrului practic.
Prin asigurarea unui onorariu adecvat expertilor judiciari se realizeaza sporirea calitatii serviciilor, celeritatea expertizelor si stimularea interesului acestora catre aceasta impartanta activitate.
Proiectul de lege propus si supus dezbaterii publice, nu este in deplina concordanta cu „expunerea de motive”.
In recunoasterea importantei unui stat de drept functional, caracterizat in primul rand printr-o practica judiciara rapida si eficienta asigurata de independenta instantelor si siguranta juridica ca baza a uniunii sociale viabile, nu poate fi realizata fara un aport substantial al expertilor judiciari.
Pentru solutionarea rapida si eficienta a procedurii judiciare, este necesara realizarea unei stranse colaborari responsabile cu organele jurisdictionale. Acest lucru duce implicit la protectie juridica substantiala pentru expertii judiciari si la detensionare a actualelor relatii, la reducerea unor sume imense cumulate din amenzile judiciare acordate cu mare usurinta expertilor judiciari. Lipsa contactului direct cu judecatorii si expertii , a unor spatii de studiu, a accesului la dosarele comenzii incredintate, multiplicarea unor documente din dosare, duce uneori la transmiterea incorecta a cerintelor de specialitate, la pierderea unui timp pretios pentru lamuriri ulterioare comenzii expertizei, la durata indelungata a elaaborarii expertizei .
Proiectul de lege propus nu are in vedere ca sentintele judecatoresti nu sunt doar rezultatul aplicarii corecte si calificate a normelor juridice, ci au la baza si determinarea exacta, rapida si completa a unei stari de fapt. Oganele jurisdictionale, in realitatea cotidiana complexa si ultra-specializata, au mare nevoie de ajutorul expertilor judiciari. Pentru acest imperios motiv este necesara o excelenta pregatire profesionala si judiciara, o riguroasa si
eficienta verificare a calificarii candidatilor din punct de vedere judiciar si de specialitate, crearea si implicarea asociatiilor profesionale si a instantelor.
Asociatia Profesionala a Expertilor Topografi din Romania, in cadrul Conferintei nationale extraordinare de la Sibiu, a dezbatut si analizat minutios faptul ca verificarea conformitatii candidatilor la titlul de expert judiciar, limitata la un studiu de dosar personal, care atesta specializarea pe baza certificatelor de atestare eliberate de Oficiile de Cadstru si Publicitate Imobiliara si a unui interviu tinut de Ministerul de Justitie, este insuficient, nu corespunde standardelor la nivel national si international. Este imperios necesar un examen complex efectuat de o comisie mixta condusa de un judecator, examinatori specialisti de marca, profesori de la institutile de invatamant superior de specialitate, care sa fie si ei insisi experti judiciari in domeniul vizat de candidat, experti judiciari cu o vasta experienta in domeniu. In acest mod se poate dovedi experienta profesionala, capacitatea si competenta candidatului si cunostintelor sale judiciare.
Instruirea si perfectionarea expertilor judiciari, verificarea competentei profesionale si judiciare nu este optima. De peste 20 de ani nu s-a facut nimic in aceasta privinta de catre cei abilitati sa o faca.
Asociatia Profesionala a Expertilor Topografi din Romania, de la infiintare, prin conferintele zonale, desfasurate la Sibiu, Targu Mures, Galati ,Iasi, Targu Jiu, a introdus in ordinea de zi cate 12 ore de cursuri teoretice, seminarii, dezbatei cu tematica judiciara, iar pentru specialitate sedinte practice, unele desfasurate in teren – la Targu Mures, Iasi , Galati, si Tagu Jiu – de catre specialisti incadrati la firme de distributie cu care s-a incheiat protocol de parteneriat si colaborare.
In priectul de lege supus dezbaterii publice nu este prevazut nimic despre protectia expertilor judiciari, ci doar obligatii si indatorii.
In acest sens APET-R , a realizat impreuna cu o societate de asogurari polita de asigurare de raspundere civila pentru erori si omisiuni decurgand din activitatea profesionala / raspundere profesionala pentru expertii topografi -membrii APET-R.
In concluzie, APET-R si AEJTAR va solicita retragerea acestui proiect de lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activitatii de expertiza tehnica judiciara si extrajudiciara, retrimiterea lui in in fata unei comisii mixte formata din juristi si specialisti , reprezentanti ai asociatiilor profesionale de experti si societati civile, pentru a fi reanalizat , completat, modificat si corectat sub toate aspectele .
Credem ca este momentul ca expertii judiciari atestati de catre Ministerul de Justitie, cu o vasta experienta profesionala, o practica indelungata in instantele de judecata, sa obtinem:
crearea unui cadru unitar de reglementare privind exercitarea profesiei de expert tehnic judiciar, care sa duca la calitate, responsabilitate, eficienta si prestigiul activitatii expertului judiciar, calitati ce trebuie sa confirme inalta performanta si recunoastere nationala si internationala ;
asigurarea unor deziderate precum celeritatea, obiectivitatea si
integritatea activitatii de expertiza judiciara si extrajudiciara;
crearea statutului expertilor judiciari, care sa reglementeze, in conditii de legalitate si impartialitate, exercitarea acestei profesii;
introducerea profesiei expertilor judiciari in Clasificarea ocupatiilor din Romania, la nivelul studiilor superioare racreditate, munca prestata si responsabilitatea asumata.
Cu speranta ca aspectele dezbatute si semnalate de catre Asociatia Profesionala a Expertilor Topografi din Romania, in cadrul Conferintei Natinale Extraordinare de la Sibiu, vor fi supuse atentiei atentiei dumneavoastra cu un maxim respect al drepturilor constitutionale ale cetatenilor, al profesionistilorexperti judiciari topografi , acreditati de catre Ministerul de Justitie si care vor desfasura in continuare activitatile ordonate sub imperiul legii expertilor judiciari, expertizei judiciare si extrajudiciare, va asiguram de intreaga noastra disponibilitate pentru a putea acorda un sustantial sprijin eficient in infaptuirea unui cadru unitar modern in conformitate cu cerintele nationale si internationale care sa asigure transparenta si eficienta in desfasurarea actului de justitie in Romania.
Cu deosebit respect si consideratie 29.04.2013
Presedinte APET-R