Etape:
3 asigurarea sediului asociatie printr-un contract de inchiriere/comodat. Daca e vorba de un sediu intr-un apartament de la bloc, va trebuie acordul vecinilor alaturati si de asociatia de proprietari;
NOTA: Unele instante nu solicita acordul vecinilor nici al Asociatiei de proprietari, daca ONG-ul este declarat fara activitate de relatii cu membri / relatii publice sau alte activitati specifice care ar schimba destinatia de locuinta a acelui spatiu. In acest caz sediul functioneaza mai mult ca o cutie postala si eventual loc in care se pastreaza documentele principale si eventual face o minima activitate de birou o persoana ( de exemplu cand sediul e declarat acasa la reprezentantul legal sau altcineva din Consiliul Director). Alte instante insa intra-adevar solicita totdeauna acordul vecinilor cu pereti comuni si ai Asociatiei de proprietari.
4 constituirea patrimoniului initial al asociatiei de catre membrii fondatori(minim 3 persoane) prin depunerea intr-un cont bancar a minim 700 lei. E bine sa depuneti mai mult pentru ca apoi, dupa autorizare, din acesti bani va puteti asigura plata cheltuielilor curente;
NOTA: De la 1 februarie 2013, patrimoniul minim initial pentru asociatii si federatii a crescut la 750 lei, odata cu cresterea salariuiui minim brut pe economie. Poate fi intr.-adevar utila, dar nu este neceara, depunerea unei sume mai mari, caci alte fonduri pot fi incasate ulterior de la membri sau de al terti ca taxe de inscriere, cotizatii, donatii, sponsorizari etc.
6 Dosarul se depune la Judecatoria pe raza careia se afla sediul si care urmeaza sa va acorde personalitatea juridica si cuprinde:
- cererea de inscriere in vederea dobandirii personalitatii juridice;
NOTA: Conform modelului din ANEXA I la Regulamentul aprobat prin OMJ 954 / 2000
- actul constitutiv si statutul autentificate in original si cate 3 copii de fiecare;
NOTA: Depinde de instanta. Unele instante cer mai multe exemplare, de exemplu Judecatoria Cluj cere in total 6 exemplare la acordarea personalitatii juridice si cate 5 exemplare la modificarea actelor constitutive.
- chitanta doveditoare ca ati achitat taxa de timbru judiciar.
NOTA: taxa judiciara de timbru este de 19 lei, si se anexeaza si timbru judiciar de 0,3 lei
ALTE PRECIZARI:
- Informatiile oferite sunt pentru cazul asociatiilor, pentru federatii si fundatii sunt cateva diferente.
- Daca denumirea contine cuvinele "national" sau "roman" sau derivate ale acestora, in plus fata de actele solicitate e nevoie si de acordul Secretariatului General al GUvernului pentru utilizarea respectivei denumiri...
av.Radu Mititean
~ final discuție ~