Eram in jurul orelor 17, veneam cu masina de la munca.
Conduceam normal, ca orice sofer, uitandu-ma la pietoni, la masinile din fata, la semafoare, la gropi, etc.
La un moment dat ma trezesc foarte aproape de remorca unui autoturism din fata, o remorca mica cu un ax, pe care se aflau 2 motociclete de tren. Pun frana ca disperatu, noroc cu ABS, ESP si ce mai are masina, si ma trezesc ca lovesc remorca. Raman uimit cum am putut lovi o remorca de masini, avand in vedere ca am foarte multi KM la activ, pana nu demult fiind sofer prin toata tara.
Tragem pe dreapta, se da jos soferul masinii care tracta remorca si vine ofensat spre mine spunand de ce nu pastrez distanta. Pur si simplu eram uimit, dar nu din cauza accidentului propriuzis, ci din cauza ca nu-mi puteam explica de ce am intrat in remorca.
Dupa 2 minute imi beepuie o idee si spun "ia calca pedala de frana". Omul se conformeaza si stupoare la remorca NU se aprindea nici un bec de frana, iar la masina se aprindea un SINGUR bec de pozitie, in loc sa se aprinda becul de frana (becul de pozitie se vedea foarte slab, si se vedea numai din anumite unghiuri, fiindca remorca bloca accesul vizual). Mi-am dat seama ca asta era motivul pentru care nu vazusem ca franeaza.
Chestia este ca eram atent, dar nu holbat cu ochii pe masina din fata.. conduceam preventiv, dar ca orice sofer care se uita si la mediul inconjurator.
Am facut schimb de asigurari, mi-am chemat 3 martori si l-am pus pe sofer sa apese iar pedala de frana, plus ca a recunoscut de fata cu martorii ca "stiam ca nu merg becurile, dar oricum nu-mi pasa fiindca nu e remorca mea, e imprumutata, si cine intra din spate, e vina lui". La schimbul de asigurari si copii dupa talon, observ ca remorca trebuia sa faca ITP-ul in mai 2011.
Lumea imi spune ca e vina mea, ca n-am pastrat distanta pana la limita evitarii oricarui pericol.
Parerea mea:
- culpa mea nu exista fiindca: pastrez distanta pana la limita evitarii oricarui pericol, dar in aceasta limita iau in considerare niste stopuri de frana. Nu puteam prevedea ca masina si remorca circula fara sa se aprinda becurile de frana. La urma urmei, ipotetic vorbind, poti circula in spatele unui autoturism la cati metri distanta vrei, daca autoturismului i se deschide hayonul si astfel s-a lungit masina brusc cu 2 m, poti sta la semafor la 3 m distanta daca e masina tunata si brusc iese o flama lunga de 2 m pe teava de esapament si iti topeste bara de plastic (am vazut un caz cu o motocicleta la semafor, care a fost turata, a iesit o flama lunga si a topit bara unui Matiz), etc. Parerea mea este ca pastrez distanta dupa aprecierea mea, distanta raportata la un vehicul omologat, cu ITP facut, fara defectiuni, deci in principiu pastram distanta fata de un autoturism luand in calcul si becurile de frana.
- culpa soferului fara becuri de frana: stia ca se poate intampla un accident, stia cu siguranta ca exista un procent foarte mare sa se intample ceva, dar cu toate astea nu a facut nimic, nici macar nu a pus o tabla sau un carton cu scrisul "FARA SEMNALIZARE".
Acuma nu stiu ce sa fac, fiindca dupa logica mea, nu poti evita neprevazutul, deci acel sofer e de vina, fiindca daca totul era in regula, cu becuri de frana sau o avertizare scrisa ca circula fara semnalizare, atunci as fi putut pastra distanta raportat la faptul ca avea o avertizare. Acel sofer ar vrea culpa comuna la asigurari, dar chestia este ca n-as vrea culpa comuna ca sa nu-mi creasca asigurarea de la anul. La urma urmei, hai sa fim seriosi, demontam becurile de frana si umblam de nebuni, apoi ne reparam masina pe asigurarea celui din spate.
Pot cumva sa demonstrez culpa celuilalt sofer?