avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 589 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Impozit pe venit, ... PFA - obligatii la Casa de pensii si sanatate (?) / am ...
Discuție deschisă în Fiscalitate - Impozit pe venit, CAS, CASS

PFA - obligatii la Casa de pensii si sanatate (?) / am nevoie urgent de informatii concrete!

Va scriu pentru ca ma aflu intr-o situatie de o confuzie totala, cel putin din perspectiva personala. Sunt persoana fizica autorizata pe traduceri, nu detin vreo firma sau ceva de genul, ci sunt un traducator si interpret autorizat de Ministerul de Justitie cu pfa din 2009 pana in prezent. Am primit de curand o mica scrisorica de la Casa judeteana de pensii Prahova conform careia trebuie sa ma prezint in decurs de 15 zile cu anumite declaratii, autorizatia de traducator sau, in cazul in care sunt angajata printr-un contract individual de munca, cu dovada acestuia. Eu am intrebat la ANAF Ploiesti de doua ori daca eu, ca si pfa profesie libera, sunt obligata sa depun vreo declaratie sau sa achit vreun impozit pe partea casei de pensii si sanatate, insa dansii de doua ori mi-au raspuns ca "nu", ca acest lucru ar ramane doar la alegerea mea. Efectiv nu stiu ce sa fac! In prezent, nu lucrez , nu am venituri pe baza pfa-lui respectiv, eu chiar doresc sa inchid acest pfa in toamna acestui an, mai am de plata doar impozitul pe venit realizat la inceputul anului 2012 si cam asta e toata activitatea mea. Imi poate oferi cineva niste informatii concrete sau puncte de reper ? Ca sa nu mai mentionez si faptul ca mi-am schimbat numele in urma casatoriei din Noiembrie, anul trecut, autorizatia de traducator , precum si pfa-ul sunt trecute pe numele vechi, insa nu am folosit acestea. In ce masura as putea intampina probleme si la acest aspect? Mi-ar fi de mare folos cateva opinii ale Dvs! Pt ca unde intreb , observ ca fie mi se dau informatii eronate, fie mi se ofera 4-5 variante diferite, ma trimit din usa in usa, din departament in departament si nu pot trage pe nimeni la raspundere datorita problemelor de birocratiei, eu sunt singura responsabila, indiferent daca e si greseala altora mai in masura decat mine sa informeze sau sa fie informati! Va multumesc anticipat!
Cel mai recent răspuns: GeorgeAvram , utilizator 23:12, 19 Iunie 2013
Din luna iulie 2012, bazele de date cu asiguratii contribuabili la fondurile de sanatate si la cele de pensii au trecut in gestiunea Administratiilor Financiare locale si este posibil ca "dosarul" Dvs. sa fie putin incalcit.
Erati/sunteti angajata cu contract de munca?

Ar putea fi mai multe motive pentru care va cheama cu acele declaratii.
1. Daca nu erati angajata la data infiintarii PFA trebuia sa incheiati declaratie de asigurare cu casa de pensii si contract de asigurare cu casa de sanatate. La prima trebuia achitat 31,1%/luna (parca) si la sanatate 5,5% din venit.
O discutie pe tema asta o gasiti mai jos:
www.avocatnet.ro/content/for...
2. Este posibil ca situatia Dvs sa fie ambigua in sensul ca nu ati regularizat situatiile in anii anteriori in sensul de a prezenta copii de pe D200 pentru anul anterior pentru a va suspenda declaratia de asigurare daca nu ati depasit plafonul anual care obliga la plata contributiilor.
Eu am intrebat la ANAF Ploiesti de doua ori daca eu, ca si pfa profesie libera, sunt obligata sa depun vreo declaratie sau sa achit vreun impozit pe partea casei de pensii si sanatate, insa dansii de doua ori mi-au raspuns ca "nu", ca acest lucru ar ramane doar la alegerea mea.

La ANAF ar fi trebuit sa intrebati un inspector, nu orice functionara din spatele oricarui ghiseu. Chiar daca nu este treaba lor sa va informeze ce aveti de facut ar fi putut sa va indrume sa va informati la casa de pensii sau la santate.

3. Mai poate fi si faptul ca v-ati schimbat numele si nu ati anuntat pe nimeni. Modificarea trebuia comunicata la toate institutiile cu care aveti de-a face. Cel putin conform legii traducatorilor aveati obligatia sa anuntati atat Ministerul de Justitie cat si Tribunalul la care sunteti inregistrata, in termen de 60 de zile de la data modificarilor.
Incetarea activitatii nu va fi aprobata pana cand nu se vor deslusi situatiile cu institutiile de mai sus si pana nu veti plati toate impozitele si/sau contributiile datorate.

In relatia cu Adm. Finaniciara, ar trebui sa completati si sa depuneti la biroul de care apartineti, formularul 070 (in 2 exemplare), bifand pct. 2, "Declaratie de mentiuni", la care anexati copia noii carti de identitate. In linkul de mai jos regasiti formularul 070 cu instructiuni de completare.
[ link extern ]
Cu acelasi formular veti comunica incetarea activitatii atunci cand veti rezolva situatia cu casa de pensii si plata oricarui debit datorat in calitate de PFA.
Reveniti cu detalii, poate identificam problema dar oricum, situatia trebuie rezolvata. Luati toate actele de care dispuneti si mergeti la ei la data la care v-au chemat.
L.C.
Ultima modificare: Sâmbătă, 8 Iunie 2013
Laura Ciobeica, moderator
Va multumesc frumos pt raspuns! Cat despre schimbarea numelui, am intrebat la anaf daca e necesar sa fac vreun demers in acest caz, iarasi, mi s-a raspuns ca nu. Si nu , nu am intrebat orice functionar de la ghiseul lor, tocmai ca fix la asistenta contribuabililor am apelat, am explicat cat am putut de coerent fiecare situatie in parte. Da, intr-adevar, greseala mea ca imediat ce mi-am schimbat numele si buletinul,nu m-am preocupat, fie ca am avut alte prioritati, alte probleme, problema mea si nu a lor sau a nimanui. Asta sa imi fie invatatura de minte. Dn 2009 pn in prezent, in ce priveste maseria de traducator autorizat, nu am avut decat doua proiecte de tradus, venituri cu factura, inregistrate in declaratiile corespunzatoare, atat. Angajata, in aceasta perioada, am fost doar timp de 6 luni, adica in perioada Mai - Noiembrie 2012, dar in domeniul telecomunicatiilor, deci absolut nicio legatura cu traducerile, etc. Cam acesta este tot istoricul meu. Nimic in plus, nimic in minus. La fisc mai am de plata un venit inregistrat in anul 2012, in ianuarie. Venit ce a fost declarat. Tot astept sa imi vina decizia de impunere pe venit realizat, am vorbit iarasi cu dansii de la anaf, mi-au zis ca abia dupa 27 mai se fac calcularile. Tot ceea ce vreau e sa imi platesc impozitul respectiv si sa imi inchid pfa-ul. Iar acum aceasta situatie cu casa de pensii si sanatate...plus faptul ca nu mi-am anuntat schimbarea numele prin casatorie la timp, iarasi, poate fi si sigur va fi o problema. Stie cineva daca se da vreo amenda sau ce se poate face in acest caz? Stiu ca pun multe intrebari si imi cer mii de scuze pt insistentele mele, dar incerc sa ma lamuresc cat pot de bine.. Va multumesc anticipat pt atentia acordata si va sunt extrem de recunoscatoare pt orice informatie!
Ultima modificare: Duminică, 9 Iunie 2013
Ade13, utilizator
Nu ne-ati spus daca v-ati facut declaratie de asigurari la casa de pensii si contract de asigurari la casa de sanatate la momentul infiintarii PFA.
La momentul infiintarii PFA acestea erau obligatorii pentru a contribui la fonduri conform legii.

Daca ati lucrat inainte de a infiinta PFA, luati cu Dvs. cartea de munca pentru a arata ca ati fost acoperita in ceea ce priveste contributiile obligatorii la fondul de pensii, sanatate si somaj pana la momentul infiintarii PFA.
Nu uitati sa mai luati:
- contractul de munca din perioada mai-noiembrie 2012 (pe durata contractului de munca nu aveati obligatia sa achitati contributii la pensii).
- toate declaratiile de venit estimat si realizat depuse la fisc pentru toti anii in care ati avut activitatea de traducator.
- copia de pe vechiul buletin si noul buletin
Toate actele le prezentati in original + copiii.

Nu vreau sa va dau vesti proaste dar daca nu ati semnat declaratie de asigurare la momentul infiintarii PFA, casa de pensii va calcula retroactiv ce ar fi trebuit sa achitati din 2009 pana in iulie 2012 (cu penalitati aferente) dar vestea buna este ca intre anii 2010 si 2012, daca nu ati depasit plafonul de cca 8.000 lei venituri/an, nu ati datorat aceste contributii + ca mai aveti si cele 6 luni lucrate cu contract de munca.
Ramane in aer anul 2009 pentru care, in functie de luna in care ati inceput activitatea suma datorata poate fi mai mare sau mai mica.

Dupa cum vedeti, Casa de pensii nu va cheama degeaba, trebuie sa faca ordine in dosarul Dvs. pentru a transmite datele catre ANAF care, asa cum va spuneam mai sus, colecteaza toate contributiile de la 1 iulie 2012.
L.C.





Ultima modificare: Duminică, 9 Iunie 2013
Laura Ciobeica, moderator
Nu am depus nicio declaratie/contract pt asigurarea de pensii/sanatate. Eu mi-am obtinut autorizatia de traducator , precum si pfa-ul in toamna anului 2009 ( pe 27 septembrie 2009 am obtinut autorizatia, apoi in termen de 30 de zile m-am inresgistrat si la fisc). Experienta pe piata de munca nu am. Inainte de obtinerea autorizatiei si a pfa-lui, am lucrat pe o perioada foarte scurta ca si consilier vanzari. Iar pe durata pfa-lui pana in prezent, am fost angajata 6 luni asa cum am mentionat mai sus.
Copia dupa buletinul vechi nu o mai am ori cel putin nu cred ca mi-a mai ramas vreo copie pe undeva. Ceea ce am la indemana sunt toate declaratiile depuse pn acum la anaf, autorizatia de traducator , certificatul de inregistrare fiscala de la anaf eliberat, am pastrat chitantele in urma achitarii impozitelor inregistrate din 2009 pn acum si desigur, certificatul de casatorie si, deisgur, buletinul. Tin sa mentionez ca din 2009 si pn in prezent doar doua venituri am avut din traduceri, atat. Primul venit l-am achitat, mai astept acum impozitul pe cel de-al doilea venit realizat si inregistrat undeva pe la inceputul anului 2012. Ca si venituri pe parcursul activitatii mele ca si pfa, cele doua lucrari de tradus insumeaza impreuna cam cca 4000 lei, adica in 2010 venituri a fost de vreo 1800 lei (pt care am platit impozitul), iar in 2012 am avut un venit de 2100 / 2200 lei, deci cam astea au fost singurele.

Nu stiu cum sa fac acum cu autorizatia, care este pe numele cel vechi, vroiam saptamana aceasta sa depun actele necesare la ministerul de justitie pt a-mi schimba autorizatia pe numele nou, insa noua autorizatie in 30 de zile se elibereaza, pe cand in termen de 15 de zile eu trebuie sa ma prezint la Casa judeteana de pensii Prahova cu actele in cauza, printre care si autorizatia. Efectiv , nu stiu cum sa (mai) procedez...
Ultima modificare: Duminică, 9 Iunie 2013
Ade13, utilizator
Conform veniturilor nu ar trebui sa aveti obligatia platii contributiilor pentru anii 2010, 2011,2012 dar ramane neclara situatia anului 2009. Faptul ca aveti doar 2 - 3 luni de regularizat pe 2009 (cand legea contributiilor era diferita) este o usurare pentru Dvs.

In ceea ce priveste formalitatile pentru schimbarea autorizatiei, Casa de pensii nu are prea multe de spus dar puteti spune ca ati amanat procedura din diverse motive inclusiv pentru a va prezenta la ei cu originalul autorizatiei, conform solicitarii. Veti proceda la schimbarea autorizatiei dupa ce rezolvati cu casa de pensii.
Se pare ca nu mai trebuie depusa autorizatia in original pentru procedura de schimbare ca urmare a modificarii numelui:
II. PROCEDURA DE SCHIMBARE A AUTORIZAŢIEI CA URMARE A MODIFICÃRII NUMELUI
Actele necesare pentru schimbarea autorizaţiei de traducător şi interpret ca urmare a schimbării numelui de familie prin căsătorie, divorţ sau pe cale administrativă sunt următoarele:
- cerere în care să precizaţi obiectul solicitării, semnată şi datată;
- fotocopia certificatului de căsătorie/hotărârii judecătoreşti/deciziei de schimbare a numelui pe cale administrativă;
- fotocopia cărţii de identitate cu numele modificat ca urmare a căsătoriei/divorţului/schimbării numelui pe cale administrativă.
Termenul de eliberare a noii autorizaţii este 30 de zile de la data la care toate actele necesare sunt depuse la Ministerul Justiţiei.

[ link extern ]
L.C.

Alte discuții în legătură

Pfa traducator si interpret + angajata la o firma in afara domeniului - ce taxe trebuie sa platesc? Cbunescu Cbunescu Am urmarit multe discutii in ultima vreme legate de prevederile OUG 58, dar nicaieri nu am gasit explicatii pentru urmatoarea situatie, in care ma aflu: - ... (vezi toată discuția)
Contributii pfa 2011 ionut c ionut c Buna ziua! Va rog sa-mi spuneti ce contributii trebuie sa plateasca un PFA: sanatate, impozit, pensie, somaj si procentele la fiecare, pentru anul 2011. Va ... (vezi toată discuția)
Anularea obligatiei pfa sa plateasca cass daca este si salariat. Hellen2015 Hellen2015 Buna seara! Ma intereseaza daca cineva se confrunta cu aceeasi problema ca a mea si cum a procedat in aceasta ... (vezi toată discuția)