Buna seara! Va rog frumos, daca ma poate ajuta cineva cu un sfat...
Locuiesc impreuna cu mama, (pensionara), si cu fiul meu, (fara serviciu). Anul trecut fiul meu a lucrat toata vara ca zilier intr-un parc de distractii. La venirea toamnei a ramas fara loc de munca. Fiindca sunt bugetara si fiindca mama are o pensie foarte mica in luna octombrie am facut cerere pentru a beneficia de ajutor pentru incalzire. Luna aceasta au inceput controalele pentru a se verifica adevarul scris in cerere. La mine si la mama nu au fost probleme dar la fiul meu da. Conform adeverintei de venit ce la Adm. financiara figureaza in anul fiscal 2012 cu 432 lei salariu si 4230 lei alte venituri. Aceste venituri au fost obtinute intre aprilie si septembrie 2012. Si aici au inceput problemele. Cei de la Adm. Fin. nu pot sa ne dea un desfasurator pentru a dovedi ca in perioada octombrie-decembrie 2012 fiul meu nu a avut nici un venit. dar nenorocirea este ca nici cei de la parcul de distractii nu vor sa-i dea o adeverinta care sa arate perioada in care a lucrat la ei. Socata i-am sunat eu - crezand ca este o neintelegere - mi s-a spus ca „NU elibereaza astfel de adeverinte la zilieri“. Chiar azi m-am dus la primarie sa explic situatia, gandindu-ma ca poate da o declaratie pe proprie raspundere la notariat si ca asta ne va ajuta. Mi s-a spus ca va trebui sa dau banii inapoi si nu numai pe cele 2 luni din 2012 ci si pe cele 3 luni din 2013 - pentru care fiul meu are adeverinta de venit de la Adm. Finan. in care se arata ca nu a avut nici un venit anul acesta. Va rog din tot sufletul meu sa ma ajutati cu un sfat... Pur si simplu nu imi pot permite sa dau acei bani inapoi. Exista vreo prevedere legala prin care sa-i po obliga pe cei de la parcul de distractii sa-i elibereze adeverinta? Exista ceva ce mai pot face? Este legal sa returnez si banii pe lunile in care avem adeverinta ca nu a avut venit? Va multumesc!
1. Activitatea desfasurata in calitate de zilier nu s-a efectuat in baza unui raport de munca si prin urmare nu va sunt aplicabile prevederile art.8 din HG nr.500/2011 si ale art.34 alin.5 C.mun. care dispun:
Potrivit art.8 alin.3 lit.a si b din HG nr.500/2011, coroborat cu art.34 alin.5 C.mun., la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia:
a) copii ale documentelor existente in dosarul personal;
b) copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Refuzul angajatorului de a elibera copii dupa documentele prevazute la art. 8 alin. (3), solicitate de catre salariat constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei de catre ITM.
2. O solutie ar fi o sesizare la ITM-ul local de catre fiul dvs prin care sa solicite sa i se comunice daca in perioada respectiva figureaza cu c.i.m. si la ce angajator sau ca zilier si la ce prestator.
Revin, cu rugamintea unui sfat... Cei de la ITM ne-au spus ca ei nu elibereaza astfel de documente persoanelor fizice. Mai este ceva ce as putea face?
Va multumesc
Nu. Am fost vineri la inspectorul de serviciu de la ITM si mi-a spus ca ei elibereaza astfel de indormatii firmelor si nu persoanelor fizice. Citindu-va intrebarea cred ca am renuntat prea usor, trebuia sa depun o cerere...