avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1097 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Sancționarea disciplinarã/penalã a unui agent ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Sancționarea disciplinarã/penalã a unui agent de securitate în aceastã situație

Eu lucrez ca agent de securitate pentru o firmă privată de pază.În una din turele din servici am preluat fără a verifica bunurile din pază, bazându-mă pe încredere că colegul este onest(eu în doi ani de pază nu am avut astfel de probleme și am mers pe încredere) 3 colaci de sârmă(de exemplu) în loc de 4 cât erau scriși de acesta în caietul de predare-primire post.Am verificat bunurile aflate în pază după 10 minute de la pleacrea acestuia, dar din lipsă de timp datorita atribuțiilor de serviciu și că paza se efectua într-un punct de control acces unde aveam și 50 de intrări-ieșiri de autovehicule pe 2 porți situate la o distanță de peste 30 de metrii una de alta, eu fiind singur pe post nu am reușit să anunț conducerea firmei(firma de pază nu are echipaj de intervenție) de acest fapt.
Din onestitate am trecut pe registrul de predare-primire post al serviciului cantitatea reală de bunuri aflată în pază și anume 3 colaci de sârmă.Colegul care m-a schimbat susține că erau 4 că de aia a trecut 4 bucăți(este vorba de colegul ce mi-a predat schimbul cu lipsuri tot el m-a schimbat), dar eu am constatat ce am constatat.Menționez că pe tura mea nu a umblat absolut nimeni la bunurile aflate în paza directă adica la acei colaci de sârmă.
Firma de pază a cumpărat un colac de sârmă și l-a pus înnapoi acolo, deci în prezent sunt iar 4 așa cum au fost predate de către beneficiar, eu exprimându-mi acordul verbal de a achita(din culpă) contravaloarea bunului dispărut la salar bun ce valorează 60 de ron.Aici nu pot zice că a fost furat deoarece fiind un șantier în lucru aceste materiale se pot folosi de către muncitori oricând este nevoie de ele, eu având sarcina de a le scădea de pe procesul verbal de predare-primire post(noi adică și colegul ce mi-a predat schimbul cu neregului) atunci când se folosesc.
Ulterior am demisionat din firmă sub motivul de neplată corespunzătoare a salariului și a unui program impus de 12/24 fără repaos săptămânal de 2 zile consecutiv așa cum prevede legea adică obligat să muncesc 240 de ore pe zi și practic de a avea o jumătate de zi liberă.
Patronu și managerea când a auzit că îi voi reclama la ITM pentru aceste litigii de muncă au sunat la poliție(unde au un prieten ce este destul de sus pus care este ceva șef în poliție) și a „ordonat” pe un ton de superioritate să mi se facă adresă pentru acest fapt.Menționez că inu am fost chemat la comisia de disciplină, iar poliția, susțin șefii face cercetări pentru acest fapt.Ca o paranteză la 2 zile de la producerea acestui eveniment s-a produs un furt de 5000 de lei din postul 2 de pază.Caz anchetat de poliție dar eu nu am nici un amestec deoarece am fost în liber în momentul producerii evenimentului respectiv.Eveniment consemnat de agentul constatator în raportul de evenimente după 8 zile de la producerea evenimentului și asta în urma consultanței oferite de mine administratoului firmei și patonului(o firmă de pază care oferă servicii de consultanța în pază și chiar ea habar nu are ce trebuie să facă în caz de eveniment.
Întrebarea mea este: În cazul meu de ce sanțiuni sunt pasibil?
Poliția ce îmi poate face în acest caz, deoarece bănuiesc și nemaiavând așa probleme, mai ales că patronul firmei de pază are amprentele pe unul din colacii de sârmă mai vechi?
Dacă nu am fost cercetat disciplinar de către o comisie acum după aproape 10 zile de la producerea evenimentului, pagube ce au fost recuperare de firma de pază mai pot fi sancționat?
Ce se poate face în caz că firma a refuzat să îmi deie decizia de desfacere a contractului de muncă de comun acord în baza legii, iar eu refuz să intru deservici în continuare, iar nu am semnat nici un act pentru acordare concediului de odihna de care beneficiez(patronii ar putea să mă pună în concediu de odihnă fara acordul meu?)
Mulțumesc anticipat
Cel mai recent răspuns: andreimorovan , utilizator 10:18, 4 August 2013
In primul rand, asa cum si relatati, nu ati verificat bunurile inainte de intrarea in post, ceea ce presupune neindeplinirea atributiilor de serviciu din fisa de post si probabil a procedurilor de predare/primire a postului, fapt ce va justifica cercetarea disciplinara.
In al doilea rand, daca va considerati nevinovat de disparitia colacului de sarma nu trebuia sa acceptati achitarea contravalorii produsului disparut si sa va aparati, cum se spune, pana in "panzele albe" .

Politia trebuia chemata imediat cand s-a constatat disparitia bunului si nu dupa x zile de la constatare.

Anuntarea ITM despre incalcarea drepturilor si programului de munca nu trebuie sa aiba nicio legatura cu litigiul pe care il aveti cu angajatorul ca urmare a disparitiei bunului respectiv.

Convocarea comisiei de disciplina se poate face in termen de 30 de zile de la data luarii la cunostinta despre savarsirea faptei.

Codul Muncii
Art. 251. - (1) Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio măsură, cu excepţia celei prevăzute la art. 248 alin. (1) lit. a), nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile.
(2) În vederea desfăşurării cercetării disciplinare prealabile, salariatul va fi convocat în scris de persoana împuternicită de către angajator să realizeze cercetarea, precizându-se obiectul, data, ora şi locul întrevederii.
(3) Neprezentarea salariatului la convocarea făcută în condiţiile prevăzute la alin. (2) fără un motiv obiectiv dă dreptul angajatorului să dispună sancţionarea, fără efectuarea cercetării disciplinare prealabile.
(4) În cursul cercetării disciplinare prealabile salariatul are dreptul să formuleze şi să susţină toate apărările în favoarea sa şi să ofere persoanei împuternicite să realizeze cercetarea toate probele şi motivaţiile pe care le consideră necesare, precum şi dreptul să fie asistat, la cererea sa, de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este.

Art. 252. - (1) Angajatorul dispune aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei.
Nu aveți idee dacă în momentul producerii așa numitului furt din post firma de pază nu a nunțat poliția, iar firma de pază a cumpărat colacul cu sârmă acuma poliția mai poate face ceva ca să mă inclulpe într-un mod sau altul și asta la „comanda” managerei firmei de pază, mai ales că bunul a fost repus în locul de unde a dispărut bun cumpărat de firma de pază iar evenimentul s-a produs cu ceva zile în urmă?
Mulțumesc anticipat
Pentru ca firma de paza sa cumpere colacul de sarma disparut trebuie ca firma prejudiciata sa solicite acest lucru sau sa existe o prevedere din acest punct de vedere in contractul incheiat intre firma pazita si firma de paza.
Daca dispare un bun aflat in paza firmei de paza in primul rand se face o cercetare pentru gasirea vinovatului si nu se apuca firma de paza sa acopere prejudiciul si apoi vede ea pe cine gaseste vinovat.
Poate colacul de sarma a fost folosit in procesul de productie, poate exista vreun bun de consum pe el. Colacii de sarma nu se aflau intr-un spatiu inchis, intr-o magazie? Erau aruncati aiurea pe un teren neimprejmuit?
Dupa ce ati preluat postul si ati semnat ca primarul nu ati facut nicio verificare a bunurilor ptr care ati semnat?
Cand ati predat postul nu ati discutat cu colegul, am inteles ca era acelasi de la care ati preluat postul, de ce sunt doar 3 in loc de 4 colaci? Cati colaci a preluat el?

De la data constatarii lipsei colacului si pana la data anuntarii politiei au trecut mai multe zile? Daca nu s-a anuntat imediat dupa constatare, adica in ziua in care ati predat [postul si ati consemnat nr de colaci prezenti, politia nu are de ce sa va cerceteze, angajatorul era obligat sa anunte imediat politia si nu sa se apuce el sa faca cercetari pe cont propriu fiind vorba probabil despre un furt.
Nu știu dacă firma de pază are semnat cu beneficiarul așa ceva, dar ceva îmi spune că nu are, deoarece colegul cel ce mi-a predat postul cu lipsul scriind în procesul verbal că sunt 4 în loc de 3 cât erau real a anunțat șeful șantierului în următoarea zi care a zis că „până deseară să apară” apoi până să se amestece firma nu a mai zis nimic.Inginerul ce răspunde de materiale a zis că„ lasă că se rezolvă” când colegul l-a întrebat de acest incident, iar firma de pază nu a anunțat autoritățile(eu nu am cunoștință de acest fapt, cunoștința ce trebuia să am deoarece trebuia să fiu chemat la declarații sau audieri îmediat dacă bine știu, sau greșesc?) și a cumpărat bunul dispărut anunțând șeful șantierului de acest fapt care nu a mai declarat nimic apoi ci doar a dorit sa știe numele agentului deservici în acea zi(cu ghinion pentru mine) dar și asta după două zile când a a avut loc un eveniment soldat cu pagube însemnate și anume un furt de materiale de o valoare de peste 5000 de lei.Dacă nu se producea acest eveniment probabil că acest caz era dat uitării de mult.
Bunurile mai sus menționate nu sunt împrejmuite dar sunt situate în vecinătatea cabinei postului de pază și predate de către beneficiar.Colegul pe care l-am schimbat susține(mincinos) că pe tura lui erau 4 deși am observat un compartament mai ciudat a acestuia(era cam agitat în dimineața aceea, acest coleg este într-un fel sau altul priviliegiatul patronilor deoarece pârăște absolut tot ce se întâmplă în post și mai grav mă atacă în fața patronilor în lipsa mea cu tot felul de minciuni referitoare la conduita mea, din acest motiv având un confilct cu acesta.)
Da de la producerea incidentului au trecut peste 48 de ore, mai exat aproape 10 zile.
Deci în afară de cercetare disciplinară poliția mai poate intervenii, deși de ciudă că i-am recalamat la ITM managera a sunat pe un comisar de la poliție și a„ordonat” să mi se facă adresă(nu am idee ce este asta, dar bănuiesc că numai de bine nu e)(pentru ce nu știu dar voi afla).Aș putea fi acuzat de poliție de neglijență în servici în acest caz?
Mul tumesc foarte mult pentru sprijinul acordat.
Pentru a interveni politia in primul rand trebuie sa existe o sesizare scrisa.
Sesizarea telefonica trebuia facuta in ziua in care s-a constatat lipsa bunului.
Firma de paza avea obligatia sa anunte politia despre un posibil furt imediat ce a avut cunostinta despre acesta.
Probabil politia va trimite o adresa de convocare in vederea cercetarii cauzelor lipsei bunului respectiv.
Atat timp cat colacul de sarma nu l-ati furat dvs. nu aveti de ce sa va faceti griji, ati putea fi acuzat de neglijenta in serviciu. Dar pentru acest lucru puteati fi sanctionat disciplinar si de catre angajator. Daca ati platit bunul lipsa ca urmare a neglijentei inseamna ca prejudiciul a fost recuperat. Politia nu are ce sa va faca.

Alte discuții în legătură

Convocare legalã sau nelegalã? 1984a 1984a Bună seara. Vreau să va cer părerea cu privire la următoare convocare de cercetare prealabilă, dacă a fost întocmită corect sau nu: ... (vezi toată discuția)
Probleme vasid vasid povestea mea este in felul urmator pana de curand am lucrat sofer pe comunitate in timpul contractului patronul nu a respectat data de salariu lam anuntat ca ... (vezi toată discuția)
Renunțarea la cercetarea disciplinară. cum se anunță angajatul că nu va mai avea loc? ex.spirit99 ex.spirit99 Buna ziua ! As vrea sa stiu care este procedura normala si legala prin care un angajator isi anunta salariatul ca cercetarea disciplinara (care trebuia ar ... (vezi toată discuția)