Am reziliat un contract de leasing financiar inainte de finalizarea lui si am un proces verbal pentru restituirea bunului de la societatea de leasing.Care este inregistrarea corecta in contabilitate:
% = 212
281
658 ( valoarea ramasa neamortizata)
167 = 758 ( valoarea ratelor ramase la intreruperea leasingului)
Ma gandesc ca,prin varianta a doua,influentam contul 121 (grav) daca valoarea ramasa neamortizata este mare si "artificial" pana la urma,pentru ca obiectul contractului de leasing nu a fost niciodata in proprietate de drept ci doar ne-am folosit de el.Faptul ca am predat ceva ce nu ne apartinea de drept, mie mi se pare ca redeventele pe care nu le mai platim ( din soldul contului 167 ) reprezinta un venit pentru societate,odata ce nu mai avem obligatia achitarii lor.Din acest motiv, eu vad prima varianta cea mai aproape de adevar
Ce parere aveti?
Impactul asupra contului 121 este acelasi indiferent pe care din cele doua metode le adoptati, deoarece cheltuiala cu valoarea ramasa in al doilea caz se diminueaza cu valoarea contului 167.
Ex: Cazul 1
% = 212 13.000
281 10.000
658 = 212 3.000
167 = 758 2.000
Rezultatul asupra contului 121 este in sensul pierderii in suma de 1.000(3.000-2.000) Cazul 2
% = 212 13.000
281 10.000
658 1.000
167 2.000
Si in acest caz rezultatul este pierdere de 1.000, reflectata numai prin intermediul cheltuielii.
In opinia mea, prima varianta era de utilizat in cazul in care avea loc cesionarea contractului de leasing, iar societatea cedenta factura o parte din valoarea ratelor achitate.
In cazul dvs. este mai normal ca rezilierea sa implice in primul rand revenirea asupra inregistrarilor initiale, in cazul dat asupra inregistrarii contabile 212 = 167.
Argumentul ca bunul nu va apartinea de drept nu este sustenabil, avand in vedere ca in cazul contractelor de leasing financiar se aplica principiul substace over form(prevalenta economicului asupra juridicului). Utilizatorul in acest caz este privit ca proprietar din punct de vedere economic, deoarece in cadrul contractului de leasing financiar, majoritatea drepturilor si obligatiilor ce decurg din folosinta bunului se transmit acestuia.
Da,aveti dreptate.Impactul asupra contului 121 este acelasi. Cum ramane cu cheltuiala reprezentand valoarea ramasa neamortizata ? Este deductibila din punct de vedere fiscal la calculul impozitului pe profit sau nu? Conform Codului Fiscal o cheltuiala este deductibila daca este efectuata in scopul realizarii de venituri impozabile. Asadar, nu este corecta inregistrarea 167= 758 ,in acest sens?
In opinia mea aceasta cheltuiala este deductibila, deoarece in materie de amortizari si valori neamortizate sunt incidente prevederile art.24 din Codul fiscal, articolul citat de dvs. reprezentand principiul de baza, Articolul 24 se ocupa in mod direct cu fiscalitatea activelor.
In continutul acestui articol, nu exista formula de cheltuiala nedeductibila cu valoarea neamortizata, insa regasim la alineatul 15, notiunile de castiguri sau pierderi din vanzarea sau scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe. Inteleg de aici ca legiuitorul s-a gandit la situatia in care din motive bine intemeiate, contribuabilul se poate confrunta cu o pierdere din aceasta operatiune.
Trebuie sa precizez dupa 01.01.2007, a fost eliminata acea prevedere care impunea in cazul vanzarii ca si conditie privind deductibilitatea cheltuielii cu valoarea neamortizata, efectuarea vanzarii prin departamentele specializate aflate in structura organizatorica a contribuabililor si alte unitati cu activitati similare(punctul 71^5 din normele in vigoare pana la 31.12.2006).
Opinia mea este ca, in cazul in care nu se urmareste diminuarea taxelor, aceasta cheltuiala este una deductibila din punct de vedere fiscal.