Am si eu o intrebare legata de protectia muncii – cine este obligat sa semneze fisele de protectia muncii si PSI - administratorul se poate ocupa de aceste aspecte daca nu are pregatire in acest sens – sau vreun atestat in acest sens? Unde sunt prevazute aceste aspecte?
Poate delega aceste atributii catre o persoana din firma – persoana care nu este specializata pe PSI? Daca da, cum poate delega printr-o procura, imputernicire?
In fata controalelor de la ITM cine poate reprezenta societatea – orice persoana din firma careia ii este data o imputernicire de la administrator?
Normele metodologice de aplicare ale legii ssm, aprobate prin HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:
-art.16 al.(1) In cazul intreprinderilor cu pana la 9 lucratori inclusiv, angajatorul poate efectua activitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca, daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) activitatile desfasurate in cadrul intreprinderii nu sunt dintre cele prevazute in anexa nr. 5;
b) angajatorul isi desfasoara activitatea profesionala in mod efectiv si cu regularitate in intreprindere si/sau unitate;
c) angajatorul a urmat cel putin un program de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata minima de 40 de ore si continutul prevazut in anexa nr. 6 lit. A, fapt care se atesta printr-un document de absolvire a programului de pregatire.
al.(2) In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la al.(1), angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori poate organiza serviciul intern de prevenire si protectie si/ sau poate sa apeleze la servicii externe de prevenire si protectie, in conditiile prezentelor norme metodologice.
al.(3) În cazul în care angajatorul/ lucrătorii desemnaţi/ serviciile interne de prevenire şi protecţie nu au capacităţile şi aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activităţilor de prevenire şi protecţie prevăzute la art.15, angajatorul trebuie să apeleze la servicii externe pentru acele activităţi de prevenire şi protecţie pe care nu le poate desfăşura cu personalul propriu.
Similar este si pentru PSI.
Responsabilitatile angaajtorului/ administratorului in fata legii nu pot fi delegate catre o alta persoana.
O alta persoana, pregatita corespunzator in domeniul ssm, respectiv psi poate primi sarcini de serviciu prin fisa de post, pentru a gestiona activitatile respective, dar responsabilitatea ramane numai a angajatorului. Persoana care are sarcini de serviciu poate fi sanctionata conform prevederilor din ROI al firmei, daca aceasta nu se achita de sarcinile primite prin fisa de post.
Firmele externe la care poate apela un angajator pentru prestare de servicii SSM si/ sau PSI trebuie sa fie autorizate de catre Inspectia muncii, respectiv de catre Inspectoratul general PSI - SU si sa aiba firma inregistrata la Registrul comertului pentru activitatea respectiva.