Mergeti macar acum si depuneti la judecatorie actualizarile la zi pentru statut si actul de constituire cu ultima componenta a organelor de conducere si sediu.
Nu schimbati din mers prevederile statutare asa cum le convine la un moment dat, unuia sau altuia. Daca e cava trecut acolo in statut, atunci faceti asa. Altfel, atata timp cat nu se incalca legislatia in domeniu, puteti sa schimbati statutul dar respectind procedura de schimbare.
Referitor la data cand intra in vigoare propunerile de modificare/completare statut si act constitutiv raportata la data inregistrarii la judecatorie, pentru ca inteleg ca intrebarea dumneavoastra cam pe aici se invarte, eu sustin ca nu pot fi aplicate pana ce acele modificari nu sunt inregistrate la judecatorie, deci in registrul asociatiilor si fundatiilor.
La dumneavoastra, de baza sunt actele asociatiei (statut, act constitutiv, componenta organe de conducere, etc.) depuse cand ati castigat acele finantari/grant.
Chiar daca unii ar spune ca deciziile luate de adunarea generala de aprobare a modificarilor la statut, act constitutiv, componenta organe de conducere, etc. intra in vigoare la data aprobarii, necontant daca sunt inregistrate la judecatorie in termen relativ scurt, max 15 zile, sau dupa luni sau ani, totusi aceste modificari nu pot fi opozabile tertilor, adica tersoane din afara asociatiei, alti parteneri si institutii cu care asociatia intra in contact juridic, fiscal.
Intrebarea dvs. se refera la procedura de contestare si de anulare a actiunilor anterioare ale asociatiei?
Daca da, OG 26 prevede ca o decizie a organelor de conducere poate fi contestata de catre membrii care au lipsit sau au votat impotriva in termen de 15 zile de la data la care au luat cunostinta de acea hotarare sau de la data sedintei.
Cunoscand totodata si procedurile de semnare a unor contracte de finantare, ma indoiesc ca autoritatea de management la semnarea contractului de finantare sa nu fi cerut un extras cu privire la componenta consiliului director si cu privire la dovada calitatii de reprezentant loegal.
AM-ul a cerut documente cu privire la componenta organelor de conducere la semnarea contractului de finantare numai ca demisiile cauzate de prostul management al conducerii actuale ( mai ales de lacomia cu care se infrupta din banii destinati functionarii)au survenit ulterior . Asadar ce contestatii si ce actiuni ar trebuii sa intreprinda membrii asociatiei pentru a scapa de aceasta conducere?
Da ,ati anticipat corect ,am dorii sa contestam deciziile conducerii asociatiei.Intrebarea este ? Cum ne puteti ajuta?
O seara buna !
Doru Culea
(editat)
Deciziile AG sau CD daca se considera ilegale sau nestatutare, trebuiau atacate in instanta de membrii care nu au participat la acea sedinta sau au participat si au votat contra si au cerut mentionarea opozitiei lor in PV de sedinta, in termenul legal prevazut de OG 26/2000, altfel contestarea lor se va respinge ca tardiva. Daca insa e vorba doar de neoperarea acelor decizii in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor (RAF), exista o controversa judidica pe acest subiect, pentru ca sunt multe argumente in a considera ca deciziile AG si CD produc efecte imediate fata de membrii asociatiei, indiferent de operarea lor in RAF, si ca operarea in RAF e doar in scop de opozabilitate fata de terti, daca in Statut sau in respectivele decizii nu s-a prevazut altfel. Exista insa un text in Ordinul MJ 954 / 2000 din care, daca l-am interpreta literal, ar rezulta contrariul, si anume ca intra in vigoare numai odata cu operarea in RAF orice decizile care implica modificari de acte constitutive (si mergand pe interpretarea raspandita ca si modificarea componentei organelor e modiificare de acte constitutive - modificarea structurii de functii de conducere sau schimbarea de sediu indubitabil este...)
Nu va fi usor de argumentat ca actele incheiate de noua conducere nu ar fi valabile daca problema e doar neoperarea in RAF a componentei noii conduceri, si nu eventuala ilegalitate sau nestatutaritate a alegerii ei.... Iar cumulul de functii nu e expres interzis de lege, conteaza ce scrie in Statut si daca in lumina atributiilor exista potentialul de conflict de interese... Altfel sunt destule situatii in care la ONG mici de exemplu se prevede in statut ca exista functia de director executiv, renumerat, si cea de presedinte, neremunerat, si pana are asociatia resurse sa il salarizeze si nevoie obiectiva de om remunerat ca director executiv, presedintele cumuleaza si acea functie... dar atunci controlul ierarhic din partea COnsiliului Director asupra directorului executiv ca trebui exercitat prin alte persoane decat presedintele.... In schimb ar fi clar inacceptabil de exemplu ca reprezentantul legal ex. presedintele sa fie si cenzor...