avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 518 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Avalanșă de modificări în Codul muncii - analize și detalieri. Tot ce trebuie să știe angajatorii pentru conformare la noua legislație. Rezervă loc și participă → 

Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Contract mandat administrare
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Contract mandat administrare

Situatie: director executiv, cu contract individual de munca (nu director in intelesul Legii 31/1990 modificata, adica nu i s-au delegat atributii de la admnistratori), este ales membru al consiliului de administratie al unei S.A.

Intrebari:
1. Contractul de munca se suspenda (Legea 441/2006) sau inceteaza de drept (OUG 82/2007) ? Care este diferenta dintre suspendare si incetarea de drept pentru aceasta situatie?
2. Ce fel de contract se incheie (si cu cine ) pentru a putea desfasura concomitent atributiile de director executiv si de membru in consiliul de administratie ? Ce fel de contributii, taxe si impozite se platesc?
3. Contractul de la punctul 2 (de mandat, presuspun) se poate incheia cu persoana fizica autorizata (PFA) consultanta/management ? Daca da, ce fel de contributii, taxe si impozite se platesc in acest caz?

Cel mai recent răspuns: ContSters20980 , utilizator 12:19, 31 Martie 2009
Pentru SA contractul de munca inmceteaza de drept si se incheie un contract de mandat intre director si societate reprezentata de consiliul de asministratie sau de directorul economic. Pentru acest contract nu trebuie retinut la sursa decit impozitul.
Pentru persoana fizica aurotizata nu se aplica prevedrile legii 31 referitoare la mandata se poate incheiea orice contract inclusiv conventie de prestari servicii si se retine tot asa numai impozitul
Membrii consiliului de administratie si directorii nu pot fi PFA ci numai persoane fizice simple. Nu am acum si legea in fata, dar tin minte ca precizeaza expres.
Art.138 din legea nr.31/1990:"Persoanele care, potrivit prezentei legi, nu pot fi fondatori, nu pot fi nici administratori, directori sau reprezentanti ai societatii, iar daca sunt alese, sunt decazute din drepturi".
Art.139 (1) "O persoana juridica poate fi numita sau aleasa administrator al unei societati comerciale, in conditiile art.138."
Art.152 (1) "Executarea operatiunilor societatii poate fi incredintata unuia sau mai multor directori executivi, functionari ai societatii.
(2)Directorii executivi nu vor putea fi membri in consiliul de administratie al societatii.
(3) Ei sunt raspunzatori fata de societate si de terti, ca si administratorii, pentru neindeplinirea indatoririlor lor, conform art.148, chiar daca ar exista o conventie contrara."

Av. Cermak
Trebuie sa recunosc ca cele 3 opinii de mai sus m-au facut sa fiu si mai confuza:
-ba se poate incheia contractul de mandat cu o PFA, ba nu se poate
-nu inteleg sintagma de "persoana fizica simpla", eu credeam ca si o PFA este tot o persoana fizica "simpla", careia - printr-o autorizatie - i s-a acordat dreptul sa desfasoare anumite operatiuni comerciale.
-textul art. 152 a fost modificat prin Legea 441/2006, deci nu mai este valabil faptul ca directorii executivi nu pot fi membrii ai consiliului de adminsitratie al societatii
Referitor la PUNCTULcontributiile datorate Legea nr.31/1990 rep cu modificarea ei ulterioara prin OUG nr.82/2007, prevede:
"Art. 152
((2) Remuneratia directorilor, obtinuta în temeiul contractului de mandat, este asimilata din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei în materie.
(3) Prin derogare de la art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, remuneratia directorilor obtinuta în temeiul contractului de mandat este asimilata salariului, din punctul de vedere al obligatiilor decurgând pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate.",
CONCLUZIE:
Contributiile datorate sunt :
- CAS integral: societate si director (Legea nr.19/2000;
- contributia privind FNUASS integral : societate si director ( Legea nr.95/2006);
- contributia pentru somaj (Legea nr.76);
- fondul de concedii medicale 0,85% (Legea nr.?)

Alte discuții în legătură

Modificare legea 31 bluehill bluehill a aparut legea 441/2006 prin care se modifica lg. 31/1990 si lg. 26/1990 se pare ca intra in vigoare din 01.decemdrie 2006 una din modificari consta in ... (vezi toată discuția)
Transformare cim babaangi babaangi Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari: 1. in ce conditii se poate transforma CIM, pe perioada nedeterminata, in contract de mandat pentru ... (vezi toată discuția)
Stadiul administratorilor salariati ai sa-urilor julien_slbz julien_slbz am o intrebare pentru persoanele care activeza in SA-uri si sunt in tema : administratorilor care sunt salariati ai societatii in cauza li s-a suspendat ... (vezi toată discuția)