avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 945 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Salarii Problema deducere salariu
Discuție deschisă în Fiscalitate - Salarii

Problema deducere salariu

Va salut!

Am o intrebare pentru voi legata de deducerea la salariu:
Eu sunt student si din octombrie 2011 beneficiez de bursa de studiu. Mamei mele la serviciu in anul 2012 i-au cerut documente pentru a beneficia de deducerea la salariu pentru persoanele aflate in intretinere. Bineinteles ca a luat de la tatal meu de la serviciu dovada ca el nu ma are in intretinere dar surpriza....cand sa depuna actele contabila i-a spus mamei ca trebuie sa aduc dovada ca nu am bursa. Cum aveam bursa maica-mea nu a beneficiat de deducere. Toate bune si frumoase ...numai ca azi contabila de la serviciu i-a spus mamei ca ea de prin 2012 a beneficiat de deducere si ca e vorba de vreo 2500 lei. Nu sunt avocat si nici in ale juridicii nu ma pricep dar parerea mea de om de rand e ca in chestia asta vina e a contabilei ca a dat deducere fara a avea dovezi. Intrebarea mea catre voi este: de la cine se va recupera prejudiciul? care sunt caile legale de a rezolva problema?
Cel mai recent răspuns: ana-cer , moderator 11:42, 30 Octombrie 2013
contabila poate raspunde pentru greseala ei conform contractului de munca si luand in considerare fisa postului! prejudiciul? cineva a constatat un prejudiciu? daca da... cel mai probabil societatea a platit prejudiciul acela si desigur se poate indrepta in regres impotriva mamei, care a beneficiat de ceva sume necuvenite si administrativ, impotriva contabilei,pentru neglijenta sa! ceea ce trebuie sa intelegi e ca, dincolo de nevoile noastre personale, dincolo de revolta... trebuie sa acceptam realitatea! realitatea e una singura:- cineva a beneficiat de ceva sume in mod necuvenit! sa plateasca contabila!? tu ce spui?
Suma de aprox. 2500 lei este parte din salariu pentru care nu s-a retinut impozitul de 16%, deci suma incasata necuvenit de mama ta ar fi de vreo 400 lei, valoarea exacta depinzand si de salariul mamei (daca este peste 1000 lei brut lunar suma scade).
Conditia pentru acordarea deducerii pentru tine era ca bursa sa nu depaseasca 250 lei lunar. Daca ANAF va verifica beneficiarii de burse care apar si ca persoane in intretinerea cuiva, atunci mama va primi o instiintare ca trebuie sa restituie suma incasata necuvenit.
Dar nu prea cred ca se intampla asa ceva...
In normele de aplicare (HG nr.44/2004) a Codului Fiscal se prevede ca diferentele de impozit constatate de angajator sa fie regularizate de acesta:

129. În situaţia în care se constată elemente care generează modificarea veniturilor din salarii şi/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul/plătitorul a efectuat
calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective şi stabilirea diferenţelor de impozit constatate se efectuează pentru luna la care se referă, iar diferenţele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat începând cu luna constatării.
În situaţia în care la data efectuării operaţiunii de stabilire a diferenţelor de impozit de către angajator/plătitor există relaţii contractuale generatoare de venituri din salarii, între acesta şi persoana fizică, atunci se procedează astfel:
- impozitul reţinut în plus se restituie persoanei fizice prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe veniturile din salarii începând cu luna efectuării acestei operaţiuni şi până la lichidarea
acestuia;
- impozitul nereţinut se reţine de angajator/plătitor din veniturile din salarii începând cu luna constatării şi până la lichidarea acestuia.
În situaţia în care persoana fizică pentru care angajatorul/plătitorul a efectuat calculul impozitului lunar/anual nu mai are relaţii contractuale generatoare de venituri din salarii şi angajatorul/plătitorul nu poate să efectueze operaţiunea de plată/încasare a diferenţelor de impozit, atunci acestea vor fi administrate de organul fiscal competent.
~ Conținut șters la cerere ~
hlli a scris:

De exemplu, un angajat, cu un salariu brut de 1.500 lei are urmatoarele retineri:
- CAS 10,5 % - 158 lei
- CASS 5,5% - 83 lei
- somaj 0,5% - 8 lei
Dupa scaderea acestor sume din brut (1.500 - 158 - 83 - 8 = 1.251) se scad deducerile personale 250 lei - pentru angajat - 1.251 - 250 = 1.001 lei la care se aplica 16% impozit pe salariu - 160 lei, rezultand salariul net de 841 lei.
In cazul in care se acorda deducere personala si pentru un copil aflat in intretinere 1.251 - 250 (pentru angajat) - 250 (pentru copil) = 751 x 16% = 120 lei - impozit salariu. Rezulta ca salariul net ar fi fost mai mare cu 40 lei.


Ati facut 3 greseli:

1. Salariul net = salariul brut - contributii - impozit
In exemplul dat corect este: 1500 - 158 - 83 - 8 - 160 = 1091.
Deducerea personala nu se scade din salariul net, se scade doar din baza de calcul a impozitului.

2. La un salariu de 1500 lei deducerea personala este de 190 lei fara persoane in intretinere si de 270 lei pentru 1 persoana in intretinere. Diferenta la baza de impozitare este de 270-190=80 lei, de unde rezulta o diferenta de impozit de 80 x 16% = 13 lei care vine in plus la salariul net.

3. Daca sunt persoane declarate in intretinerea unui angajat, nu se dubleaza deducerea personala, ci se mareste valoarea acesteia conform unei formule de calcul prevazuta de lege.
Valorile sunt calculate si date in tabele in lege, in functie de valoarea venitului brut realizat lunar si de numarul de persoane aflate in intretinere.

Legea nr. 571/2003 - Codul fiscal:

ART. 56
(1) Persoanele fizice prevãzute la art. 40 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub formã de deducere personalã, acordatã pentru fiecare lunã a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se aflã funcţia de bazã.
(2) Deducerea personalã se acordã pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pânã la 1000 lei inclusiv, astfel:
- pentru contribuabilii care nu au persoane în întreţinere - 250 lei;
- pentru contribuabilii care au o persoanã în întreţinere - 350 lei;
- pentru contribuabilii care au douã persoane în întreţinere - 450 lei;
- pentru contribuabilii care au trei persoane în întreţinere - 550 lei;
- pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane în întreţinere - 650 lei.
Pentru contribuabilii care realizeazã venituri brute lunare din salarii cuprinse între 1001 lei şi 3.000 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive faţã de cele de mai sus şi se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Pentru contribuabilii care realizeazã venituri brute lunare din salarii de peste 3.000 lei nu se acordã deducerea personalã*).
(3) Persoana în întreţinere poate fi soţia/soţul, copiii sau alţi membri de familie, rudele contribuabilului sau ale soţului/soţiei acestuia pânã la gradul al doilea inclusiv, ale cãrei venituri, impozabile şi neimpozabile, nu depãşesc 250 lei lunar.
(4) În cazul în care o persoanã este întreţinutã de mai mulţi contribuabili, suma reprezentând deducerea personalã se atribuie unui singur contribuabil, conform înţelegerii între pãrţi.
(5) Copiii minori, în vârstã de pânã la 18 ani împliniţi, ai contribuabilului sunt consideraţi întreţinuţi.
(6) Suma reprezentând deducerea personalã se acordã pentru persoanele aflate în întreţinerea contribuabilului, pentru acea perioadã impozabilã din anul fiscal în care acestea au fost întreţinute. Perioada se rotunjeşte la luni întregi în favoarea contribuabilului.
(7) Nu sunt considerate persoane aflate în întreţinere:
a) persoanele fizice care deţin terenuri agricole şi silvice în suprafaţã de peste 10.000 mp în zonele colinare şi de şes şi de peste 20.000 mp în zonele montane;
b) persoanele fizice care obţin venituri din cultivarea şi din valorificarea florilor, legumelor şi zarzavaturilor în sere, în solarii special destinate acestor scopuri şi/sau în sistem irigat, din cultivarea şi din valorificarea arbuştilor, plantelor decorative şi ciupercilor, precum şi din exploatarea pepinierelor viticole şi pomicole, indiferent de suprafaţã.
(8) Deducerea personalã determinatã potrivit prezentului articol nu se acordã personalului trimis în misiune permanentã în strãinãtate, potrivit legii.



Conform ORD. nr. 19 din 7 ianuarie 2005:

Pentru venituri peste 1000 lei pana la 3000 lei, deducerea se calculeaza cu formula:

Deducere = DEDB x [1-(VBL- 1.000)/2.000]
-unde DEDB = 250 pt. 0 pers. in intretinere
-unde DEDB = 350 pt. 1 pers. in intretinere
-unde DEDB = 450 pt. 2 pers. in intretinere
-unde DEDB = 550 pt. 3 pers. in intretinere
-unde DEDB = 650 pt. 4 sau mai multe pers. in intretinere
-VBL = venitul brut lunar realizat din salarii

Calculul corect:

De exemplu, un angajat, cu un salariu brut de 1.500 lei are urmatoarele retineri:
- CAS 10,5 % - 158 lei
- CASS 5,5% - 83 lei
- somaj 0,5% - 8 lei
Dupa scaderea acestor sume din brut (1.500 - 158 - 83 - 8 = 1.251) se scad deducerile personale 190 lei pentru angajat: 1.251 - 190 = 1.061 lei la care se aplica 16% impozit pe salariu = 170 lei, rezultand salariul net de 1081 lei.
In cazul in care se acorda deducere personala si pentru un copil aflat in intretinere 1.251 - 270 deducere = 981 x 16% = 157 lei impozit.
Salariul net = 1251 - 157 = 1094 lei
Rezulta ca salariul net ar fi fost mai mare cu 1094-1081= 13 lei.


Ultima modificare: Miercuri, 30 Octombrie 2013
ana-cer, moderator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Deducere impozit pt copil AndreeaIB AndreeaIB Buna ziua Va rog sa-mi spuneti cum se calculeaza deducerea de impozit pentru copil, cine poate sa ia (unul sau ambii parinti) si care salariu este mai ... (vezi toată discuția)
Deducerea personala romeoiasi romeoiasi intrebarea mea este: deducerea personala se scade scade din venitul net? sau din cel de baza? am un salariu de baza de 1657,5 Va multumesc (vezi toată discuția)
Deducere impozit salarii oroian-rodica oroian-rodica Am urmatorul caz. As dori sa stiu daca salariatul are dreptul la deducere suplimentara in cazul in care are un copil student in anul III de facultate, ... (vezi toată discuția)