avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 816 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... Proleme daune asigurare RCA
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

Proleme daune asigurare RCA

Buna ziua. Ma adresez dvs pt ca am o mare problema. In data de 18.03.2009 circuland regulamentar am fost izbit frontal de o dacie 1310 din 90`, in urma accidentului s-a stabilit ca vinovat, coducatorul daciei. Am primit de la politie asigurarea si procesul verbal de tamponare (la inceput a vost caz penal deoarece o femeie de la el din autoturism a fost ranita destul de grav si a avut nevoie de spitalizare ,dar pana la urma s-au impacat). Cu aceste acte ma duc la firma de asigurari pentru a deschide un dosar de daune. In 3 zile sunt sunat si agentul de deaune vine si constata avaria. Masina este avariata total si nu meritate reparata astfel el imi va da pretul masinii. Dupa 3 zile merg la ei si aflu cu stupoare ca masina mea , un ALFA ROMEO 33, din 1990 pentru ei valoreaza doar 1700 de euro, si ca eu primesc doar 75% din aceasta suma pentru ca imi ramane epava mie. Pretul masinii mele este in jur de 2800-3000euro in targ avand in vedere optionalele (geamuri electrice, servodirectie, ac, interior refacut cu piele naturala in totalitate in val de 800euro, supensii sport in val de 1000 de euro, esapament sport in valoare de 800 de euro, jante din magneziu in val de 200Euro). Am obs ce scria pe dosarul de daune, cum ca masina mea de noua ar fi 22000 DM, adica 1700 euro, iar eu voi primi in mana doar 1300 de euro, valoarea calculata de ei. Am obs si ca au trecut ca fiiin in stare satisfacatoare, adica cea mai rea stare (cum poate fi o masina in stare foarte rea daca este tapitata in totalitate - fete de usi - plafon + scaune + bancheta spate din piele foarte intretinuta precum si restul componentelor, fara rugina .etc).
Legal ce pot sa fac pentru ami acoperi paguba ?
Daca il dau in judecate pe vinovat sa imi dea diferenta, sau sa imi aduca masina in starea in care a fost in momentul dinaintea accidentului (reparatii in val de 5000euro) am sanse sa castig?
Ultima modificare: Vineri, 10 Aprilie 2009
nebundlegat, utilizator
am dam verificat numarul de km. masina fiind din 1990 are 186243 KM rulati, adica mai putin de 1000km pe an. ce pot face pentru ca asiguratorul sa schimbe starea autovehiculului.
nebundlegat a scris:

am dam verificat numarul de km. masina fiind din 1990 are 186243 KM rulati, adica mai putin de 1000km pe an. ce pot face pentru ca asiguratorul sa schimbe starea autovehiculului.



Autoturismului ii corespunde un coeficient de uzura corespunzator starii de intretinere buna. Interveniti in scris in acest sens invocand ordinul CSA nr. 20/2008
Succes
va multumesc mult pentru ajutor. as fi recunoscator daca mi-ati da un model cum sa formulez aceasta interventie si cui sa o adresez si sa o inmanez. multumesc inca odata.
am formulat astfel :

Catre UNITA S.A.



Domnule Director


Ma numesc BERETEU BOGDAN MARIUS, domiciliat in Marghita, strada x, numarul x, avand C.I. seria XXH, numarul 222222, CNP 1888888888888.
In urma accidentului produs de asiguratul dvs. RCA, POLYAK STEFAN, din data de 18 martie 2009, in calitate de pagubit, mi s-a deschis dosarul de dauna nr. 7 002 982 941. Agentul de daune a constatat dauna totala deoarece valoare pieselor depasea cu mult valoarea reala a autoturismului la momentul accidentului. Dupa completarea dosarului m-am prezentat la sediul UNITA din Oradea, unde am fost informat ca , conform cataloagelor de specialitatea autoturismul meu a fost evaluat de nou la pretul de 11000 Euro (aproximativ , nu am primit in scris aceasta valoare), iar coeficientul de uzura corespunzator starii de SATISFACATOR. Valoare reala a autorismului la momentul producerii accidentului s-a stabilit a fi 1753,84 Euro, iar eu urma ca sa primesc suma de 1315,38 Euro, deoarece s-a scazut 25% din valoarea reala autoturismului, urmand ca epava sa imi ramana mie.
Din start, pretul de nou al autoturismului meu, nu este corect. Eu m-am consultat cu un prieten de familie, director la o alta firma de asigurare, conform caruia, autoturismul meu, conform cataloagelor valoareaza aproximativ 19000 Euro. Doresc sa stiu si sa mi se arata conform carui catalog a rezultat acest pret.
O alta problema mare o reprezinta acordarea calificativului SATISFACATOR. Conform Art. 60 , alineatul (3), din ordinul nr. 20/2008 al CSA, „Stabilirea stării de întreținere a vehiculului se face potrivit stării acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:
a) stare de întreținere bună - vehiculul prezintă: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protecție și capacelor de roți; vopseaua intactă, fără exfolieri sau urme aparente de rugină a tablei; tapițeria fără pete, urme de uzură prematură sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fără să prezinte uzuri accentuate pe flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzător al direcției; motorul fără scurgeri de ulei pe părțile laterale sau pe capotajele interioare ale spațiului afectat acestuia;
b) stare de întreținere medie - vehiculul prezintă: deformări ale caroseriei, barelor de protecție sau capacelor de roți până la 10 dm², însumat pe întreaga suprafață exterioară; degradări ale vopselei în ceea ce privește luciul, cu urme de rugină aparentă pe o suprafața totală până la 10 dm², cu exfolieri pe o suprafață totală până la 1 cm²; pete pe tapițeria scaunelor;
c) stare de întreținere satisfăcătoare - vehiculul prezintă: deformări ale caroseriei, barelor de protecție și capacelor de roți mai mari de 10 dm², însumat pe întreaga suprafață exterioară: degradări ale vopselei, pierderea totală a luciului, cu exfolieri pe o suprafață totală mai mare de 1 cm², cu urme pronunțate de rugină aparentă și zgârieturi; tapițeria deteriorată și murdară; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuări pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzător al direcției; motorul cu urme de ulei pe părțile superioare și laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distribuției, al chiulasei sau pe lângă garniturile de etanșare; joc mare la volanul direcției.” . Autoturismul meu, inaintea producerii accidentului, nu prezenta deformari ale caroseriei, barelor de protectie sau capacelor de roti (este dotata cu jante din aliaj in stare foarte buna), nu are urme de degradare ale vopselei sau luciului , tapiseria nu a fost deloc deteriorata (refacuta in totalita acum 1 an, din piele naturala intoarsa), fara joc la directie, caciucuri corespunzetoare si uzate uniform, precum nu avea nici urme de ulei ,nici pe capota si nici la motor. Eu sunt convins ca masina mea se afla in stare de intretinere medie, adica un coeficiend de uzara de 75% nu 85% conform TABELULUI COEFICIENTILOR DE UZURA Nr.1. , avand in vedera ca masina are peste 10 ani. La momentul producerii accidentului masina mea avea la bord 186000 Km , iar conform Art. 59 , din ordinul nr. 20/2008 al CSA ” Art. 59. - (1) În cazul vehiculelor la care se cunosc datele menționate la art. 58 alin. (4), pentru stabilirea coeficientului de uzură al vehiculului avariat se caută în tabelul coeficienților de uzură linia corespunzătoare vechimii în exploatare, în ani, și coloana corespunzătoare stării de întreținere medie, la intersecția cărora se va găsi coeficientul de uzură respectiv. Coeficienții de uzură sunt determinați pentru un parcurs mediu anual de:
- 15.000 km pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 t și pentru cele al căror număr de locuri pe scaune nu este mai mare de 9;
- 20.000 km pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 t și pentru cele al căror număr de locuri pe scaune este mai mare de 9. (2) În cazul în care există diferențe între parcursul real și cel rezultat utilizându-se media anuală, coeficientul corespunzător stării de întreținere medie se va corecta cu 0,5% pentru fiecare 1.000 km, fără a se putea depăși coeficienții corespunzători stărilor de întreținere bună sau satisfăcătoare.
(3) Corecția se face prin adunare, dacă parcursul real este mai mare decât parcursurile medii menționate la alin. (1), ori prin scădere, dacă parcursul real este mai mic.” , si datorita de vechimii de 19 ani, daca masina trebuia sa aiba 285000 Km la bord, dar avand in vedere faptul ca are doar 186000Km , se va corecta coeficientul corespunzator starii de intretinere, cu 0,5% pentru fiecare 1000Km , conform Art. 59 , din ordinul nr. 20/2008 al CSA , alineatul 2. [ 285000 – 186000 = 99000 – diferenta de kilometri ; 99000/1000 = 99 ; 99 x 0,5 = 49,5 ; 75% (uzura medie) – 49,5% (se corecteaza coef. De uzura conf. nr de km) = 25,5 % , dar aceasta valoare depaseste starea de intretinere bun (58%) iar atunci coeficintul de uzura calculat al autoturismului meu este de 59%)
Doresc ca acest coeficient sa fie restabilit CORECT, de catre personalul dumneavoasta.
Avand in vedere toate aceste aspecte va cer recalcularea cuantumului de despagubire, si drept urmare daca nu mi se despagubeste intreaga suma calculata corect pe care legal sunt indreptatit sa o primesc imi rezerv dreptul de a reclama la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si de a actiona in instanta UNITA S.A pe care o reprezentati avand ca temei legal Art 37, din ordinul 8/2008 al CSA („Daca asiguratorul RCA nu isi indeplineste obligatiile in termenul prevazut la art. 36 sau si le indeplineste defectuos, inclusiv daca diminueaza nejustificat despagubirea, la suma de despagubire cuvenita, care se plateste de asigurator, se aplica o penalizare de 0,1%, calculata pentru fiecare zi intarziere”).
In speranta ca imi vor fi respectate drepturile si ca nu voi mai fi plimbat de la o persoana la alta cum am patit pana acum cu personalul UNITA S.A. Oradea, doresc sa imi raspundeti in scris sau verbal ,va multumesc.


Data
14 aprilie 2009 Cu respect, BERETEU BOGDAN MARIUS!



Domnului Director al UNITA S.A.



doresc sa stiu daca am fomulat bine. sa ma adresez csa sau mai bine astept raspunsul lor prima data?
Completati cu nr.politei RCA a asiguratului.
Inlocuiti formularea cu prietenul prin:
Valoarea de nou a autovehiculului,conform catalog Schwake nr/anul. pagina nr.,pozitia nr.,este de (val.exacta) EUR.
Inlocuiti "Doresc.......de catre personalul dv." cu:
Va rog sa constatati incorectitudinea stabilirii valorii reale, prin ne respectarea Normelor din Ord.CSA nr.20/2008
Schimbati incheierea:
Solicit un raspuns scris, in termenul legal si invitatia la conciliere privind recalculul valorii despagubirii in dosarul amintit
E bine sa mergeti cu documentul la directorul sucursalei, sustineti cererea, apoi depuneti un exemplar si luati nr. de inregistrare.
Puteti puncta ca: daca nu raspund imediat(sau 1zi-doua) nu va opreste nimeni sa utilizati si calea legala (petitia instanta+sesizarea CSA)Ar fi minunat daca ati avea aceste documente pregatite pentru a fi mai convingator.:rtfm:

Alte discuții în legătură

Accident, despagubire rca, dauna totala - legislatie felisc felisc Buna ziua, Am avut un accident, fiind nevinovat, partea vinovata avand RCA. Care sunt legile pe care trebuie sa le citesc sa fiu complet informat cu ... (vezi toată discuția)
Problema cu societatea de asigurari... geo26 geo26 Cu respect! Ma confrut cu urmatoarea problema in materie de asigurari: autoturismul meu a fost avariat in proportie de 85%, mi s- a ca voi fi incadrat la dauna ... (vezi toată discuția)
Dauna totala rca / catalog schwacke / valoarea reala auto Bujor-Marius Bujor-Marius Buna ziua, Pe data de 26.08.2012 am fost implicat intr-un eveniment rutier. Pe scurt, o doamna a intors in fata mea pe linia continua, neputand sa evit ... (vezi toată discuția)