avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 109 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Drept penal - probleme serioase cu ... Abuz de incredere???
Discuție deschisă în Drept penal - probleme serioase cu dreptul

Abuz de incredere???

Buna ziua,

Ma numesc Andrei si recent (impreuna cu o doamna cu initialele J.P.) am fost audiati la Politie in legatura cu urmatoarea problema: acuzatia de "abuz de incredere".

La Vodafone Romania exista un abonament numit RED29. Costul lunar al acestui serviciu este 29 Euro/luna (daca contractezi serviciul cu telefon nou) si 25 Euro/luna (daca contractezi serviciul fara telefon). In concluzie, doar "costul" lunar al telefonului este 4 Euro timp de 24 de luni.
In 13.11.2013, eu impreuna cu doamna (cu initialele J.P.) am apelat la o alta doamna (cu initialele M.S.) pentru a ne contracta un asemenea abonament cu telefon inclus. Motivul a fost faptul ca doamna M.S. este persoana juridica si "se scade cu abonamentul pe firma". Intelegerea a fost facuta in felul urmator: doamna J.P. ia abonamentul si plateste 25 Euro/luna, eu iau telefonul si platesc 4 Euro/luna, pe toata perioada contractuala. La scurt timp, intre cele doua doamne au aparut "discutii" pe linie profesionala (am uitat sa mentionez ca toti trei lucram in cadrul unei firme, fiind colegi). Mai concret, doamna M.S. (titulara de contract) facea "magarii" strict pe linie profesionala, noi am descoperit acest lucru, i-am reprosat acest comportament si drept urmare ea "s-a razbunat" pe propriul contract de abonament. Prima data in 27 Dec. 2013, cand doamna J.P. s-a trezit ca are cartela blocata (la solicitarea "titularului de contract" - asa ni s-a spus cand am sunat la Vodafone). Ulterior, cele doua doamne au ajuns la relatii mai cordiale si "titularul de contract" a deblocat cartela. In Ianuarie, alta surpriza: "titularul de contract" a blocat apelurile internationale, fara sa ne ceara parerea. Unul din motivele pentru care doamna J.P. achizitionase acest tip de abonament este faptul ca are copiii in Anglia si prin acest tip de abonament avea convorbiri nelimitate pe fix in UE. In acel moment, una din facilitatile cu care venea abonamentul in momentul contractarii era anulata. Doamna J.P. a sunat-o pe doamna M.S. si i-a cerut sa-i deblocheze apelurile internationale, in caz contrar o sa-i puna abonamentul "in brate". Cum acest lucru nu s-a intamplat, doamna J.P. in data de 14 Ianuarie 2014 si-a contractat un abonament similar (ca si facilitati) la Orange, raturnand cartela Vodafone doamnei M.S.
Mentionez ca pana la data de 14 Ianuarie 2014 toate facturile au fost achitate la timp (practic doar doua facturi: partea fractionala din Noiembrie+Decembrie - prima factura; Ianuarie - a doua factura). Cum pentru Februarie doamna J.P. are un alt abonament Orange, e logic faptul ca factura Vodafone a doamnei M.S. nu a mai fost achitata. Din cate stiu eu, in prezent abonamentul este suspendat pe motiv de "neplata".
In ceea ce ma priveste eu nu puteam sa banuiesc ca se va ajunge aici. Cum am luat telefonul si mi-am onorat obligatiile contractuale (4 Euro/luna) am considerat ca am dreptul sa fac ce vreau cu acel telefon atat timp cat achit cei 4 Euro/luna. In consecinta l-am schimbat cu o tableta + diferenta de pret. In prezent eu nu mai am telefonul luat pe baza contractului de abonament Vodafone.
Sa revin la acuzatia de "abuz de incredere". Si eu si doamna J.P. (ambii avem plangere penala sub acuzatia de "abuz de incredere") am fost reclamati la Politie pentru faptul ca in momentul in care i-am predat cartela Vodafone, nu i-am returnat si telefonul. Cum telefonul nu mai exista in posesia noastra, ce sa-i mai returnez? Eu mi-am onorat obligatia contractuala inclusiv pentru luna februarie, i-am trimis doamnei M.S., prin mandat postal, suma de 4 Euro. A refuzat primirea mandatului postal. In ceea ce priveste declaratiile date la Politie, si eu si doamna J.P. ne-am asumat raspunderea sa-i achitam doamnei M.S., pe toata perioada contractuala, suma de 4 Euro/lunar (costul aparatului telefonic). In rest, costul abonamentului, o priveste. Nu am pus-o noi sa blocheze cartela si sa dezactiveze apelurile internationale! Practic tot ce am spus eu in acest mesaj o recunoaste si doamna M.S. in declaratia data la Politie: ca a blocat cartela, ca a dezactivat apelurile internationale.....cu toate ca facturile au fost achitate la timp. Singura pretentie a doamnei M.S. o constituie aparatul telefonic.....care nu se mai afla in posesia noastra.
Cu multumiri anticipate, astept o parere competenta in legatura cu aceasta situatie. Unde este "abuzul de incredere"? Cine a inselat, pe cine? Cine nu si-a respectat "partea contractuala"?

Ultima modificare: Duminică, 2 Februarie 2014
Andrei_2014, utilizator
Cel mai recent răspuns: doberv , utilizator 15:07, 10 Martie 2014
Este clar ca vodafone se va indrepta impotriva lui MS pentru despagubiri avand in vedere faptul ca abonamentul nu a mai fost platit. Titularul abonamentului este MS si tot ea are si proprietatea telefonului care a fost obtinut la acel pret tocmai pentru abonamentul incheiat. Din punctul meu de vedere fapta poate fi considerata ca abuz de incredere si trebuie inapoiat telefonul care nu va apartine.Daca aveti documente din care rezulta ca telefonul va fost vandut, situatia se schimba.
Buna seara,

Mai am cateva intrebari:
1) Abonamentul era platit de catre JP. Cu toate acestea MS i-a blocat cartela in mod nejustificat (in ajunul Craciunului), apoi i-a dezactivat optiunea de apeluri internationale, tot nejustificat! Avea dreptul? (nu MS platea abonamentul!)
2) Ce intelegeti prin "documente" de vanzare? Cine mai vinde in ziua de azi un telefon cu act notarial? Stiti bine cum se procedeaza la bisnitari. Schimb pe schimb, sau produs plus diferenta de bani.

[Editat: atentie la exprimare. Activitatea consultantilor este voluntara. Nu e nimeni obligat sa va raspunda.]
Ultima modificare: Duminică, 9 Martie 2014
Admin, administrator
dvs trebuie sa intelegeti ca abonamentul ca si telefonul de altfel sunt proprietatea doamnei MS situatie in care poate dispune cum vrea de bunurile sale.
faptul ca aveati o intelegere verbala nu are relevanta.
doamna MS a avut vreun beneficiu in urma acestui contract in afara de factura pe care o scadea in contabilitate ?
pe factura de la vodafone apare ca titular al contractului doamna MS si tot dansa ca si proprietar al telefonului.
nu aveati de unde sa stiti ce fel de om este dansa dar nu aveti nici ce altceva sa-i faceti decat sa-i dati telefonul inapoi si eventual sa incercati sa va recuperati banii platiti dar sunt slabe sanse.
depinde si de politistul care instrumenteaza cauza .
Dvs. trebuie sa intelegeti urmatoarele:

1) In contractul Vodafone nu este specificat faptul ca nu ai voie sa instrainezi aparatul telefonic pana la terminarea perioadei contractuale.
2) Doamna MS cand a cedat abonamentul (si telefonul) doamnei JP nu i-a specificat ca-i da telefonul cu titlu de imprumut, sa se foloseasca de el si sa i-l returneze apoi! I l-a dat definitiv. In concluzie, atat timp cat doamna JP a achitat facturile, doamna MS nu avea niciun motiv sa pretinda returnarea abonamentului si a telefonului.
Exemplu: eu vand o masina catre cineva, in 5 rate lunare. Omul (de buna credinta) imi achita primele doua rate la timp si apoi eu......ma duc si-i cer masina inapoi, ca asa am eu chef si m-am razgandit. Cu ce drept pot sa-mi bat joc de persoana careia i-am dat masina si sa-i pretind returnarea, atat timp cat eu i-am dat-o in mod definitiv? Omul poate sa demonstreze ca a respectat intelegerea de a achita masina in rate lunare. Care este infractiunea in acest exemplu? "Abuz de incredere" din partea cui?
3) In Art. 256 CP se prevede urmatorul lucru:
"A dispune pe nedrept de un bun presupune a efectua acte de dispoziţie pe care, potrivit titlului deţinătorul nu avea dreptul să le facă. Nu va exista infracţiune în situaţia în care, detentorul bunului dispune de acel bun, iar în actul juridic prin care s-a transmis detenţia, nu se interzicea acest lucru." (sursa: Mircea Badila - Drept Penal, Partea speciala vol.1)

Eu din acest aliniat inteleg un singur lucru: daca doamna JP poate demonstra ca telefonul a fost vandut/furat/etc. (adica nu-l mai are) notiunea de "abuz de incredere" nu se aplica!
Am dreptate?

Pai asta v-am spus de la inceput, ca trebuia sa faceti un act de vanzare pentru telefon, ea poate spune ca va imprumutat telefonul sa-l folositi o perioada si acum il vrea inapoi.
Ultima modificare: Duminică, 9 Martie 2014
Cabinet de Avocat ”Patrascu Razvan”, Avocat

Alte discuții în legătură

Este sau nu abuz de incredere? Elena_1970 Elena_1970 Buna seara, Am o problema si v-as ruga sa ma lamuriti cum sta treaba din punct de vedere legal. La Vodafone exista un abonament RED29. Costul acestui ... (vezi toată discuția)
Inselat de vodafone romania cosmindaniel12 cosmindaniel12 Buna ziua, In data de 11.09.2014, am fost contactat de angajatii Vodafone Romania. Mi-au propus semnarea unui contract pe 2 ani, pentru un abonament de ... (vezi toată discuția)
Factura orange mirceapopa69 mirceapopa69 Daca i-am dat cuiva un telefon, fara sa stiu ca avea in el o cartela de la un abonament, iar el a vorbit de multe milioane, mai pot face ceva? multumesc (vezi toată discuția)