avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 369 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Refacturare cheltuieli spatii comune
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Refacturare cheltuieli spatii comune

Buna ziua.
Locuiesc intr-un cartier rezidential.
As avea si eu o intrebare referitoare la refacturarea si detaliile pe care ar trebuii sa le contina o factura emisa de catre administratie catre clienti (propietar apartament).
ex : apare pe factura apare " Refacturare cheltuieli spatii comune luna ...." apoi imi scrie direct cat am de plata + valoarea tva aferenta dar fara a ma informa de unde provin cheltuielile acestea sau cum au fost calculate.
Consider ca normal ar fi sa apara pe factura chletuieli spatii comune pentru toti locatarii apoi cota parte aferenta mie; si mai mult nu ar trebuii sa fim informati de unde provin acestea cheltuieli? ( detergenti, maturi etc?!)
Intrebarea ar fi: este legal sa apara atat de putine informatii despre niste servicii prestate? (avand in vedere ca ele fluctueaza, nu sunt constante precum taxa de administrare sa spunem)
Conform legii ce ar trebuii sa contina factura in cauza?
Multumesc anticipat
Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 11:06, 23 Februarie 2014
De regula asociatiile de proprietari nu emit facturi decat la cererea proprietarului. Iar facturile nu contin asemenea amanunte de care amintiti dumneavoastra.
Asociatiile de proprietari intocmesc lista de plata lunara prin intermediul careia proprietarii iau la cunostinta de cotele repartizate pentru luna trecuta, restantele, penalizarile, sumele datorate pentru fonduri, chirii...
Pe aceste liste de plata in cadrul cotelor lunii sunt defalcate cheltuielile pe capitole importante: cheltuieli pe cota indiviza (suptafata utila), cheltuieli pe numar de persoane, cheltuieli pe consumuri individuale...
Fiecare din acceste capitole pot fi defalcate la randul lor.
De exemplu cheltuielile pe cota indiviza pot fi afisate mai detaliat in lista pe cateva coloane: cheltuieli salariale, cheltuieli administrativ-gospodaresti, service lift...
Cheltuielile pe numar de persoane pot repartizate pe coloane separat pentru: energie electrica, gaz, salubritate...

Cheltuielile cu 2 Kg detergentii, una matura, un top hartie de scris, 2 pixuri, 2 chitantiere, 3 copii xerox, un bec, o siguranta electrica, 5 dosare..., sunt consemnate separat in registrul de casa pe masura cumpararii lor, sunt centralizate intr-o situatie contabila... iar totalul acestora ca suma se repartizeaza pe cota indiviza intr-o singura coloana in lista de plata si pot fi cuprinse in "cheltuieli spatii comune" cum spuneti dumneavoastra. Ar fi imposibil sa se faca pe lista de plata coloane separate pentru un bec, o matura, 5 dosare...
Dar, repet, discutam despre lista de plata si nu despre factura. Factura se elibereaza la cerere si cupriunde si mia putine elemente si explicatii decat lista de plata.
Dumneavoastra primiti factura lunara de la asociatie?
Adriantot a scris:

De regula asociatiile de proprietari nu emit facturi decat la cererea proprietarului.



Daca De regula asociatiile de proprietari nu emit emit facturi la cererea proprietarului, care este temeiul legal in baza caruia un proprietar poate cere asociatiei emiterea de facturi ?
Comentariul dumneavoastra este fara sens.
Spuneti ca:"Daca De regula asociatiile de proprietari nu emit emit facturi la cererea proprietarului...".
Pai de unde ati scos aceasta regula? Cum adica "asociatiile nu emit facturi la cererea proprietarului"? Cine v-a spus asa ceva?

Este exact pe dos si vad ca ati citat ce am spus eu dar cu copy-paste fara sa cititi ce am scris si reiau: "De regula asociatiile de proprietari nu emit facturi decat la cererea proprietarului". Sa traducem: asociatiile de proprietari emit facturi doar la solicitatea beneficiarului. Intelegeti unde ati gresit?

Daca prima parte a intrebarii dumneavoastra este gresita, partea adoua a intrebarii o tratam separat pentru ca ar fi poate de lamurit.
Asadar spuneti:
care este temeiul legal in baza caruia un proprietar poate cere asociatiei emiterea de facturi?

Un proprietar, un cetatean, un om, o persoana..., poate cere orice si oricui pentru ca nu exista nimeni pe lume care sa interzica a deschide gura si a cere ceva, cuiva. Omul cere si nu da cu parul, intelegeti?
Dar sunt reglementari in aceasta lume care-i obliga pe unii sa si raspunda cererii ori chiar sa o rezolve.
Printre aceste reglementari sunt, in Romania, legea contabilitatii, normele acesteia, codul comercial.... dar si mai exact codul fiscal impreuna cu normele si metodologiile de pe langa acesta in care se specifica concret, in mai multe randuri, la fiecare republicare... despre emiterea facturilor. In acestea se prevede ca pana si cei care nu sunt obligati sa emita facturi, trebuie totusi sa emita facturi daca beneficiarul le solicita.
Sunt multe surse din care va puteti lamuri. Cititi, de exemplu aici: www.avocatnet.ro/content/art...



Domnul Adrian Tot are dreptate cand spune ca pe facturi nu apar explicatii detaliate, dar, de regula, facturile sunt insotite de o foaie cu explicatii detaliate ca sa inteleaga oricine despre ce este vorba.

Si ar mai fi un lucru: ce este cu TVA-ul?
Nu am auzit ca Asociatia de propietari sa fie platitoare de TVA.
E vorba cumva de o firma de administrare?
Asociatiile de proprietari repartizeaza cheltuielile pe lista de plata lunara si aceasta este "factura" pentru marea majoritate a proprietarilor, persoane fizice sau juridice. Adica asa se aduce la cunostinta proprietarului ce obligatii dde plata are. Iar lista de plata este destul de detaliata.
Totusi, daca unii proprietari solicita factura (indiferent ca e persoana fizica sau juridica), asociatia este obligata (ca orice alta persoana juridica) sa emita aceasta factura cu o singura pozitie (suma intreaga) ori doua, trei pozitii de exemplu: intretinere ianuarie, fond reparatii, penalizari.. Unii agenti economici ce au spatii comerciale in cadrul asociatiilor de proprietari, solicita pe langa factura si o copie a listei de plata. Noi avem vreo 20 de cazuri din 150 de proprietari in care eliberam lunar atat factura cat si o copie a listei de plata. Asa platitorul are baza legala sa-si introduca in contabilitate obligatia de plata (factura) cart si defalcat fiecare cheltuiala cu explicatia (lista de plata lunara).
Spunet ca:
Si ar mai fi un lucru: ce este cu TVA-ul?
Nu am auzit ca Asociatia de propietari sa fie platitoare de TVA.
E vorba cumva de o firma de administrare?

Era bine daca initiatorul discutiei era mai clar ori revenea cu amanunte. Asociatiile de proprietari nu sunt platitoare de TVA, asa ca nu factureaza nimic cu TVA, ci factureaza suma asa cum este pe lista de plata, in contract...
O firma de administrare, daca este platitoare de TVA, factureaza serviciile catre asociatie cu valoarea acestora fara TVA la care adauga TVA, rezultand suma finala pe factura. Dar asta nu se mai refactureaza nimanui in acelasi fel (suma+TVA). Orice factureaza asociatia si oricui factureaza suma este finala si nu se consemnaeza TVA pe factura.
Avem un agent economic platitor de TVA in asociatia noastra, cartuia asociatia-i facturaeza lunar sume marisoare 1600-2000 lei. Aceasta firma factureaza, de exemplu consumul unei cantitati de apa, unui alt agent economic care este chirias. Necazul proprietarului este ca trebuie sa-i factureze cu TVA, iar acelasi proprieatr nu poate sa-si deduca TVA-ul din pretul apei platit la asociatie tocmai pentru ca asociatia nu consemneaza distinct pe factura TVA-ul.
Proprietarul respectiv se inregistraza luna de luna cu TVA incasat dar nu poate deduce TVA-ul cuprins in costul apei achitata asociatiei.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Factura fiscala AdrianRosca AdrianRosca Ca si persoana fizica, membru intr-o asociatie de proprietari pot sa cer factura fiscala in care sa imi apara detaliat costurile pe care le am de platit ( cost ... (vezi toată discuția)
Nereguli facute de administrator si presedinte canto canto Buna ziua, Asociatia de proprietari din care fac parte, a incheiat un contract de inchiriere pt uscatoria de la parterul blocului, cu un locatar din ... (vezi toată discuția)
Asociatie proprietari platitoare de tva ContSters322126 ContSters322126 Buna ziua, Asociatia de proprietari are TVA... Pana acum, toate facturile care erau emise catre asociatie aveau TVA (Enel,Rebu,Apa Nova...),automat noi ... (vezi toată discuția)