In decembrie 2012 , în timpul efectuării unei curse cu călători, şoferul autobuzului a frânat brusc şi un călător s-a dezechilibrat, a căzut în interiorul autobuzului şi a suferit o serie de vătămări corporale. Pentru autobuz era încheiată o poliţă RCA. Am fost acţionaţi în judecată alături de soc. de asig. şi şofer.
În art.50 al.2 din Lg.136/1995 se prevede că asigurătorul acordă despăgubiri în caz de vătămare corporală şi deces atât pentru persoanele aflate în afara vehiculului care a produs accidentul, cât şi pentru persoanele aflate în acel vehicul.
În aczul în speţă se poate asimila acest eveniment cu un accident de circulaţie , atfel încât asigurătorul să poată fi obligat la plata daunelor ?
În art.26 al.1 din Ord.CSA 14/2011, în vigoare la data accidentului, se prevede obligaţia asigurătorului de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat, iar la pct 3 se defineşte prejudiciul produs prin fapta lucrului ca fiind prejudiciul care îşi are cauza în însuşirile, acţiunea sau inacţiunea vehiculului.........
Având în vedere faptul că în art.49 din Lg.136/1995 se prevede că asigurătorul acordă despăgubiri, în baza contractului de asigurare, pentru prejudiciile de care asiguraţii răspund faţă de terţe persoane păgubite prin accidente de vehicule, întrebarea mea este dacă în cazul de faţă asigurătorul răspunde .
Prin definitie:
"polită de asigurare RCA = forma scrisă a contractului de asigurare obligatorie
de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule";
Rezulta ca pentru a intra sub acoperirea RCA, evenimentul trebuie a fi dovedit ca accident auto si nu culpa profesionala a soferului, caz in care ar putea fi acoperit de o polita de raspundere civila a transportatorului fata de platitorii de bilet.Conteaza documentul intocmit la acea data, respectiv daca a fost constatat/consemnat de politia rutiera ca atare.
Conteaza si daca a fost deschis un dosar de daune RCA la asigurator, care este stadiul dosarului din 2012, cum s-a pronuntat instanta, etc.
Teoretic, evenimentul este acoperit de polita.Sunt unele aspecte care pot ingreuna obtinerea de despagubiri, cum ar fi vina accidentatului de a nu se afla in scaun sau nu s-a asigurat prin prindere de bara/curea, etc. Din 2012 si pana azi, cred ca au fost destule aspecte consemnate in instanta, obiectiuni/pozitii ale asiguratorului, pe care nu le putem ghici. Ce v-a determinat sa formulati intrebarea la un mod atat de teoretic/general?
Teoretic ar trebui sa existe un accident de circulatie pentru a putea primi despagubiri in baza RCA. Daca soferul a franat tocmai pentru a evita un accident acesta nu poate fi culpabilizat . Daca este vorba de un mijloc de transport in comun iar in talon sunt trecute si locurile in picioare pasagerul are obligatia de a-si asigura echilibrul .
Accident de masina
wabar
Buna seara
Va rog sa-mi spuneti: daca in urma accidentului s-a constat (nu am avut posibilitatea sa contest PV), ca eu sunt vinovatul, in baza asigurari ... (vezi toată discuția)