@expert judiciar APET_R
Cu tot respectul pentru pregatirea dvs. dar ma tem ca este gresit ceea ce ati prezentat aici, pentru ca este vorba de o interpretare
TOTAL eronata. Voi bolda ce doresc sa evidentiez.
APET_R a scris:
Cu siguranta da.
OUG 26/2012 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice si intarirea disciplinei financiare si de modificare si completare a unor acte normative. Ordonanta de urgenta nr. 26/2012
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 392 din 12 iunie 2012
Art. I
(1) Autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome care au in structura organizatorica personal propriu de specialitate juridica NU pot achizitiona servicii juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare.
(2) In situatii temeinic justificate, in care activitatile juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare necesare autoritatilor si institutiilor publice prevazute la alin. (1) NU se pot asigura de catre personalul de specialitate juridica angajat in aceste entitati, poti fi achizitionate servicii de aceasta natura, in conditiile legii, numai cu aprobare: [..]
(3) In situatii temeinic justificate, in care activitatile juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare, necesare societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale, precum si regiilor autonome prevazute la alin. (1), NU se pot asigura de catre personalul de specialitate juridica angajat in aceste entitati, poti fi achizitionate servicii de aceasta natura, in conditiile legii, numai cu aprobarea sau mandatarea reprezentantilor statului sau unittilor administrativ-teritoriale in organele de conducere ale acestora: [..]
CONCLUZIE :
NUMAI IN SITUATII TEMEINIC JUSTIFICATE IN CARE ACTIVITATILE DE CONSULTANTA, DE ASISTENTA SI/SAU REPREZENTARE, NU SE POT ASIGURA DE CATRE PERSONALUL DE SPECIALITATE JURIDICA ANGAJAT LA ACESTE ENTITATI !
MOTIVUL ?
Prin grija Colegiilor Consilierilor Juridici din România a fost elaborat
Statutul profesiei de consilier juridic, act normativ de punere în aplicare a Legii 514/2003, publicat în Monitorul Oficial al României partea I sub nr. 684/29.VII.2004, în baza art.5, lit.j din Legea 202/1998 ca act normativ ?adoptat de persoane juridice ? altele decât autorităţile publice ? care au fost abilitate prin lege să asigure executarea unor legi.?
După cum se poate observa,
Statutul profesiei de consilier juridic a fost publicat prin intermediul Secretariatului General al Camerei Deputaţilor cu respectarea cerinţelor legale pentru un asemenea demers, în condiţii identice cu publicarea Statutului profesie de avocat şi a altor profesii reglementate, cu scopul evident de a conferi opozabilitate şi valoare de întrebuinţare de act normativ.
Recunoaşterea actului normativ Statutul profesiei de consilier juridic nu este o chestiune deliberativă supusă votului popular sau preferinţelor publicului absolvent de drept ce desfăşoară activităţi juridice,
ci reprezintă un act de voinţă colectivă profesională perfectibilă dar nu anulabilă prin nerecunoaştere.
Nu numai ilegală dar şi imposibil de pus în practică este şi delegarea directă sau indirectă prin aviz, a prerogativelor profesionale de apărare judiciară între consilier juridic şi avocat, în cadrul aceluiaşi angajator de servicii juridice, dată fiind natura diferită a capacităţilor legale a celor două tipuri de profesionişti reglementaţi,
nu numai din perspectiva subiecţilor de exercitare dar şi din perspectiva funcţiunilor profesionale, a răspunderii profesionale şi a incompatibilităţilor ce despart aceste două profesii specializate.
Art.89. Începând cu data intrarii în vigoare a prezentului Statut, consultanta, asistenta si reprezentarea institutiilor, autoritatilor publice, a persoanelor juridice si a agentilor economici se vor realiza NUMAI DE CATRE CONSILIERII JURIDICI înscrisi pe tabloul colegiilor, cu drept de exercitare a profesiei de consilier juridic, cu exceptia membrilor barourilor [..]
Legea 514/2003:
"Art. 1
Consilierul juridic asigura apararea drepturilor si intereselor legitime ale statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale institutiilor publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum si ale persoanelor juridice de drept privat, în slujba carora se afla si în conformitate cu Constitutia si legile tarii.
Hotărârea privind adoptarea Statutului profesiei de avocat nr. 64/2011 - (M.Of. nr. 898 din 19 decembrie 2011)
cu modificările aduse prin: Hotărârea nr. 7/2012 privind modificarea şi completarea Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011 (M.Of. nr. 594 din 20 august 2012); Hotărârea nr. 769/2013 privind modificarea şi completarea Statutului profesiei de avocat (M.Of. nr. 497 din 7 august 2013)
Subsecţiunea a 2-a. Cabinetul individual de avocat
Art. 190. (1) În cabinetul individual de avocat îşi exercită profesia un avocat definitiv titular, singur sau împreună cu
AVOCATI COLABORATORI. Cabinetul individual de avocat se înfiinţează în baza actului de înfiinţare a cabinetului individual de avocat înregistrat la barou şi întocmit conform anexei nr. XXVIII.
(2) Relaţiile dintre avocatul titular al cabinetului individual şi avocaţii colaboratori se stabilesc prin contractul de colaborare încheiat în formă scrisă. Contractul va cuprinde, în mod obligatoriu, menţiunile prevăzute în anexa nr. IX.
Conform prevederilor Art. 42. din Statutul profesiei de avocat :
?Încălcarea de către avocaţi a altor restricţii sau interdicţii la care sunt supuşi conform legilor speciale constituie abatere disciplinară gravă?.
CONCLUZIE FINALA:
INTR-O INSTITUTIE, AUTORITATE, ETC. NU POT FUNCTIONA IN ACELASI TIMP SI NU POT ASIGURA IN ACELASI TIMP CONSULTANTA, ASISTENTA SI REPREZENTARE JURIDICA, SI CONSILIERUL JURIDIC SI AVOCATUL. Pe de alta parte avocatul reprezinta persoane fizice, in timp ce consilierul juridic repezinta
NUMAI persoane juridice. In consecinta,
Contractele comerciale de consultanţă, asistenţă şi reprezentare juridică încheiate între autorităţi şi instituţii publice cu terţe părţi, inclusiv cu cabinete individuale sau societăţi civile de avocatură SUNT LOVITE DE NULITATE ABSOLUTA;
Ce parere aveti ?
Astept parerile colegilor de specialitate, mai documentati ca mine. :rolleyes:
Sursa
[ link extern ]